Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag knäckte låset till mitt QR-fäste. Vad gör jag nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

sebmacahan

Aktiv medlem
Jag har ett cullman mb 6.5 kulhuvud med ett arca-swisskompatibelt mx 465-QRfäste.
Idag fick jag mitt nya RRS-L-fäste och jag var tvungen att ta i en del för att den skulle hamna i låst läge.
När jag väl låst och testat tyckte jag det kändes lite konstigt att det var så trögt så jag tog och testade några gånger att släppa och låsa. När jag var klar så satte jag på den platta som kommer med 465-fästet och då går det inte att fullt låsa fast utan det "glider"/går att flytta enkelt med fingrarna fast det ska vara fastlåst.
Jaha tänkte jag och kollade och upptäckte att det verkade som bulten som håller åtspänningsmekanismen verkade glappa. Då bestämde jag mig för att skruva åt den.

Då går bulten av..

Bulten som själva låsmekanismen går runt gick av(!)

Vad gör jag nu??? Reklamerar kulan?

Skaffar en rrs QR-fäste och platta känns som det givna svaret.. Men kan jag få på den på min cullmann-kula?

Ja, jag är rätt säker på att RRS snabbfästen passar på de flesta kullederna. Du kan ju alltid maila RRS och fråga dem, säg att du ska byta upp dig till en BH-55 när du får råd eller något :)

Annars är ju mitt givna råd ett BH-40 huvud direkt ;-)

Ja, jag är rätt säker på att RRS snabbfästen passar på de flesta kullederna. Du kan ju alltid maila RRS och fråga dem, säg att du ska byta upp dig till en BH-55 när du får råd eller något :)

Annars är ju mitt givna råd ett BH-40 huvud direkt ;-)

Jag beställde ett RRS QR-fäste från goecker igår. Vi får se om det passar. Men det ska enligt RRS-sajten och goecker inte vara några problem.

Däremot är det synd att dom inte hade skruvfästet. För nu vet jag inte om den gamla plattan jag har också går att använda. En "Lever"-styrd QR-platta ska enligt uppgift inte passa med annat än en wimberley eller RRS-platta trots Arca-swisskompabilitet. Om man ska använda någon annan tillverkares platta, kirk etc, så ska man använda QR-fästet med skruv. Men det hade ju inte goecker i sortimentet.

Det låter som RRS-L-fästet är större än din gamla platta. Mät basen på plattorna, och se så de håller samma mått .

Micke.

Det låter som RRS-L-fästet är större än din gamla platta. Mät basen på plattorna, och se så de håller samma mått .

Micke.

Ja, precis så är den uppfattningen jag fått också.. men "arca swiss-kompatibelt" känns som ett utrryck man svänger sig med lite väl brett i det här sammanhanget.

Jag ska hem och mäta på dom vid tillfälle och jag tror att just rrs och wimberley är bredare än cullmans version.

Min sambo köpte en kulled från Benro för ett tag sedan, även den skulle vara Arca-kompatibel vilket jag tog med en knivudd salt. Döm av min förvåning när vi provade hennes snabbfäste i min kulled från RRS med "lever release" (BH-55 LR2) och den satt som en smäck! Ingen skillnad alls i gripkraft, både Benro-plattan och min originalskena sitter som berget.

Min sambo köpte en kulled från Benro för ett tag sedan, även den skulle vara Arca-kompatibel vilket jag tog med en knivudd salt. Döm av min förvåning när vi provade hennes snabbfäste i min kulled från RRS med "lever release" (BH-55 LR2) och den satt som en smäck! Ingen skillnad alls i gripkraft, både Benro-plattan och min originalskena sitter som berget.

Grymt. Då lär det nog bli benroplatta snart också!

hej,

har själv tänkt köpa just denna cullman och gjorde lite undersökningar, och det verkar som att fästet inte alls är arca-swiss kompatibel som du nu själv har erfarit. Väldigt tråkigt då själva kulan är så fin annars.

hej,

har själv tänkt köpa just denna cullman och gjorde lite undersökningar, och det verkar som att fästet inte alls är arca-swiss kompatibel som du nu själv har erfarit. Väldigt tråkigt då själva kulan är så fin annars.

Det finns väl inget som hindrar att du köper kulan utan snabbfästet och lägger de 300 du sparat på ett annat lås.

Micke.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto