Advertisement

Annons

Jag köpte Canon EOS 300D!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bx3mE

Aktiv medlem
Alla överaskningar var inte positiva..... eller ja... Alla var det utom en....

Jag köpte min 300D i veckan och är än så länge mycket nöjd....

Dock hittade jag 2 döda pixlar på CMOS:en så jag blev dagen efter lovad att få göra en D.O.A.

Sen... Sitter Focusdelen i EFs objektivet löst!?!
Eller ja den sitter helt fast men rör sig i sidled så att bilden skakar när man focuserar manuellt......
Detta ska jag kolla med butiken i morgon...

Annars Den fungerade bättre än väntat! Alla som störs över låsta funktioner.... Give it up! I funktions-lägena är allt låst förutom att senast inställda önskad filstorlek används dessa är snabba snap and shoot lägen som ser till att man inte missar bilden pga kamera-fibbel.... Underbart! Och saknar man en möjlighet nån stans finns alltid manuellläget so man missar ingen bild....

Inga problem med Autofocusen! Den beter sig precis som man önskar! Lätt att nå och lätt att ställa in.

Fjärrutlösaren RS60-E3 är underbar den har lite "kvalitetsvikt" så man vet att man har den i hhanden! till skildnad från vanliga avtryckaren går den att "låsa" för Lååånga Bulb Exposures! Trevligt!"Inbyggd möjlighet att linda upp sladden runt sig själv" är bra genomförd om man vill ha med sig den i väskan.

Laddaren är liten och resevänlig.

Batterigreppet är UNDERBART!!! I love it!
Det går att fästa kamera med batterigrepp på stativet! Det finns IR mottagare både på bak och framsida! (min självlärande TV-Fjärr "lärde sig" rc-5 fjärrens signal i butiken och förde denna vidare till mobilen som nu fungerar som fjärrutlösare och räcker 7 meter i dagsljus(längre på kvällen) Jag e imponerad!

Seriefoto fungerar som utlovat men i RAW går det mycket långsamt efter de 4 bilderna... (långsamare än dprewiews mp3-fil som jag tror fotades i Jpeg)

Lite klarhet...
Kameran fotar Small Jpeg, Medium Jpeg, Large Jpeg, RAW med medium embedded Jpeg.
Hacket ändrar på den som bäddas in i raw moden...
( Kanske bara jag som inte fattade detta ;) )

AF-Assistlampan sitter lite dumt för de som inte har koll på sina långa fingrar men små fingrar har inga problem.... (baggis)

Velbon Sherpa 600 heter stativet som jag köpte med och det är av fullgod kvalitet med alla funktioner och är stabilt!


Jag återkommer ang. service!.......
 
Grattis och lycka till! härligt med glädje :)

sen har jag en 300D själv, och är fortfarane glad för den. Med lite trixande och kompromisser kommer man en bra bit med den.
 
Hej igen

Värdet per investerad krona är ju optimal ju, har själv spenderat en HEL del, men Ni har en bra faktor korna/bild.

Köp hellre tillbehör för pengarna, tex en 550EX, objektiv, minne osv.

Roine
 
Jag har också en Eos 300D som jag har varit ägare till i lite drygt 2 veckor snart. En go kamera som jag gillar skarpt.
 
Grattis

Lycka till med fotandet nu, Daniel. Jag har själv en 300D och är helnöjd ännu. Det har tagit mig lite tid att "komma in i" kameran och den digitala världen, men det går bättre och bättre. Har precis börjat fota lite i RAW, vilket hittills har varit en positiv upplevelse. I morgon skall jag hämta ut 310-315 st papperskopior. Lika spännande som kostsamt. Kan oxå nämna att jag har kompletterat min utrustning med en blixt, Sigma 500DG Super. Är helnöjd med den, den funkar kanonbra.

Som sagt; Lycka till!

Arne S
 
Hej igen

Kom ihåg att det inte e kameran som gör bilderna, utan fotografen!

Så just att ha ett figitalt hus och kunna öva fritt är guld värt, i vat fall för mig.
 
Bx3mE skrev:
Det finns IR mottagare både på bak och framsida! (min självlärande TV-Fjärr "lärde sig" rc-5 fjärrens signal i butiken och förde denna vidare till mobilen som nu fungerar som fjärrutlösare och räcker 7 meter i dagsljus(längre på kvällen) Jag e imponerad!

Vad har du för telefon?
Hur lär man telefonen signalen?

Jag har en SonyEricsson K700.
Kan man använda den?
 
Kul att du är nöjd med kameran. :)
Hoppas du behåller åsikten om att "inställningsmöjligheterna inte är begränsade/begränsande" i framtiden åxå.

Bx3mE skrev:
AF-Assistlampan sitter lite dumt för de som inte har koll på sina långa fingrar men små fingrar har inga problem.... (baggis)

Använder inte 300D blixtstrobe som fokushjälp?
 
Bx3mE skrev:

Sen... Sitter Focusdelen i EFs objektivet löst!?!
Eller ja den sitter helt fast men rör sig i sidled så att bilden skakar när man focuserar manuellt......
Detta ska jag kolla med butiken i morgon...



Att den sitter och glappar är inget unikt för din glugg. I praktiken innebär det inget när du använder AF, men som däkert redan insett är det ingen större idé att försöka fokusera manuellt, det blir bara knöligt.
 
Re: Re: Jag köpte Canon EOS 300D!!!

patrikn skrev:
Vad har du för telefon?
Hur lär man telefonen signalen?

Jag har en SonyEricsson K700.
Kan man använda den?

Jag har en nokia och det e ett javaprogram som styr ir-porten.... Det e en polare till mig som hjälpt mig med detta.......... (Krångligt)
 
Re: Re: Jag köpte Canon EOS 300D!!!

dumbo skrev:
Kul att du är nöjd med kameran. :)
Hoppas du behåller åsikten om att "inställningsmöjligheterna inte är begränsade/begränsande" i framtiden åxå.



Använder inte 300D blixtstrobe som fokushjälp?


Joo men bara i vissa lägen .... Jag tror att det e i samband med rödaögon jux och vid mycket svagt ljus..... (rätta mig om jag har fel men jag upplever det så)
 
Jag köpte för ett par dar sen även en 75-300mm USM glugg som jag e besviken på.....

Jag har inte tagit en enda skarp bild på 300mm där objektet är längre bort än 100 meter. Det blir smygsuddigt hela tiden...
 
Daniel! Jag tycker att du ska lämna tillbaka objektivet. Om det ser oanvänt ut och du har kvar alla förpackningar så har du 14 dagars returrätt om du köpt det i en butik på webben. Har du köpt det i en lokal butik, så gå dit och be att få lämna tillbaka det. Sen kanske du kan spara och avvakta lite till och skaffa ett bättre teleobjektiv. Kanske hitta något begagnat i bra skick. Är man riktigt surt missnöjd så är det bäst att ta tag i det så snart som möjligt. Jag har aldrig provat någon av Canons budget-zoomar (jag har ingen lång zoom), men de flesta verkar vara överens om att de inte håller någon hög kvalité. Kanske är 100-300mm zoomen något bättre, annars är ju fast optik ett alternativ, då får man så gott som alltid bättre optisk kvalité.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.