Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag har provat en del olika program

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

I jakten på att hitta ett bra arbetssätt med mina bilder har jag provat en del olika program och jämfört vissa saker. Skriver detta ifall att någon är intresserad av mina fynd.
Förutsättningarna är följande...
Jag vill fota i raw format och kunna läsa in och justera dom bilderna smidigt och bra. Jag vill också ha brusreducering då jag ofta använder ISO 1600 och tar bilder under sämre ljusförhållanden. helst vill jag behålla färgrymden på 16 bitar så länge som möjligt i processen. Arbetsflödet måste vara smidigt så jag vill helst inte hoppa mellan olika program. Dessutom har jag vissa moraliska skrupler som gör att jag vill betala för licensen och därför är naturligtvis priset en faktor.
Jag har poängsatt dom olika egenskaperna från 0-5 beroende på hur bra dom stödjer vad JAG vill göra.
Nedan mina iakttagelser...

Photoshop elements 2 som följde med kameran.
RAW hantering (1P) - Saknas och måste skötas med extern programvara och då kan resultatet endast skickas med 8 bitars färgdjup.
Brusreducering (0p) - Saknas helt
16 bitars stöd (0p) - Saknas helt
Arbetsätt (2p) - Blir bökigt när extern programvara måste användas till flera moment.
Pris (2p) - Även om det var gratis kommer jag att behöva köpa extern programvara för mer än vad ett bättre program kostar.
Totalt 5 p och helt inadekvat för mina önskemål.

Photoshop CS
RAW hantering (4P) - Bra och lätt att hitta bra exponeringskompensation och vitbalans.
Brusreducering (2p) - Finns i raw inläsningen men inte i programmet vilket gör att endast raw bilder kan brusreduceras. Kan fixas med plugins som NeatImage men det kostar extra.
16 bitars stöd (5p) - Stödjer det fullt ut
Arbetsätt (3p) - Funkar OK men jag har lite svårt att komma överens med användargränssnittet.
Pris (0p) - För dyrt för mig och inte ett alternativ.
Totalt 14 p och för dyrt.

Paintshop Pro 9
RAW hantering (2P) - Finns inbyggt i programmet och man kan se raw bilderna i browsern. Dock är inläsningsprogrammet primitivt och vitbalansinställningarna går bara att göra mellan fasta inställningar eller som bilden tagits.
Brusreducering (5p) - Finns inbyggt i programmet och fungerar mycket bra, helt i klass med NeatImage eller NoiseNinja.
16 bitars stöd (5p) - Stödjer det fullt ut
Arbetsätt (4p) - Funkar OK och jag gillar användargränssnittet. Dock lite långsamt i vissa moment.
Pris (4p) - Klart mycket för pengarna.
Totalt 18 p och hade varit ett givet val om raw hanteringen varit bättre.

Photo Shop elements 3
RAW hantering (4P) - Bra och lätt att hitta bra exponeringskompensation och vitbalans. Samma som för CS i allt för mig väsentligt.
Brusreducering (3p) - Finns både i raw inläsningen och i programmet. Den i programmet är dock inget vidare och helt underlägsen den i PSP9. Kan duga ändå på den fronten eftersom jag inte vill recucera så hårt.
16 bitars stöd (3p) - Stödjer det delvis, dvs man kan ta in en 16 bitars bild men dom flesta funktioner är avstänga då. Vill man göra en så enkel sak som röda ögon reducering är man tvungen att konvertera till 8 bitar.
Arbetsätt (4p) - Trevligt användargränssnitt och det är bundlat med katalogiseringsprogram mm.
Pris (5p) - Billigt och prisvärt.
Totalt 19 p, blir nog det jag kommer att köpa.

Har också testat demoversionerna av brusreduceringsprogrammen NeatImage och NoiseNinja. Finner dom likvärdiga i funktion för mig men vill ha det i programmet jag jobbar i. Jag förutspår en begränsad framtid för dom nu när det mer och mer börjar komma som en integrerad del av bildbehandlingsprogrammen.

För raw inläsning har jag testat 2 program...

Capture One
Gillade det verkligen programmet och hade hoppats kunna använda det tillsammans med PSP9 för att få bättre raw hantering. Dock kunde inte PSP9 läsa dom TIF filer som C1 genererade så där sprack det. JPEG gick bra att flytta över men jag vill inte konvertera till det förrän bilden är färdigbehandlad.

Bibble
Kollade lite på det men blev inte klok på det och ledsnade.

Hoppas någon har nytta av det här
 
Att ta med kostnade i poäng beräkningen gör det hela lite svårt att få det hela övergripbart.
Det är enklare att summera ihopp poängen utan pris och sedan jämföra det med vad man får för pengarna.
 
Korrigering,

Jag skrev att Paintshop pro 9 stödjer 16 bitars färgdjup fullt ut. Har upptäckt att det är fel, det enda den kan göra är att importera 16 bitars raw filer och konvertera till 8 bitar på vägen in i editorn. Det drar ner min värdering avsevärt även om jag inte egentligen behöver det.

Per,
Jag tog med priset eftersom jag gjorde den här värderingen enbart från min horisont där priset sannerligen är en faktor när jag jämför.
 
Ta med Elements 3 i jämförelsen också. Den skulle plocka poäng på flera fronter där Elements 2 går back. Den kan konvertera råfiler och har vad jag förstått också vissa möjligheter till redigering i 16 bitar.
 
jimh skrev:
Ta med Elements 3 i jämförelsen också. Den skulle plocka poäng på flera fronter där Elements 2 går back. Den kan konvertera råfiler och har vad jag förstått också vissa möjligheter till redigering i 16 bitar.

Läs om jämförelsen lite noggrannare så hittar du att den är med från början och vinnaren av min jämförelse.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.