Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag har problem med otillräckligt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

webb

Aktiv medlem
Efter att ha byggt mitt eget gömsle stegade jag iväg glad i hågen och med stora förhoppningar. Utflykten hade som mål att få gäss och änder nära och orädda för lite fina bilder.

Kl. 16.00 kröp jag in i gömslet för att inte komma ut igen förrän kl 07.30 morgonen därpå.

Framåt åttatiden började en del fåglar visa sig men de höll sig på lite långt avstånd. Nåväl, det skulle ju komma en morgon också så hoppet levde kvar. Solnedgången blev spektakulär med ett färgregister som var helt underbar.

Under natten hörde jag gässen och änderna utan att se dem. Det var bara under de allra mörkaste timmarna som det var helt tyst.

Morgonen kom och jag kunde börja urskilja gässen i dimman. De gjorde morgontoalett och kryssade lite lugnt fram och tillbaka, ungarna tränade sina vingar och de var nu skapligt nära. Solen skapade en lika fantastisk himmel som kvällen innan. Lagom till att ljuset skulle räcka för lite snabbare slutartider bestämde sig fåglarna för att lämna platsen. Gässen gick upp på land för att beta och änderna hade tydligen andra vatten att besöka.

Möjligen hade jag lite oflyt men undrar ändå hur ni andra gör.

Jag upplever ofta att jag inte kan ta de bilder jag vill. Måste ofta använda höga ISO-tal och kan sällan använda så kort slutartid som jag önskar. Bländaren står då ändå vidöppen. Är det mitt objektiv som är otillräckligt (Sigma 28-300mm F3,5-6,3 Asp.IF Macro), eller är det jag som är för otålig och begär för mycket? Möjligen är det någon enkel självklarhet som jag ännu inte har kläm på ;-)

/webb
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.