Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag har blivigt "publicerad" :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Fan vad kul måste jag bara säga!

Kanske inte är så mycket egentligen, men här är hela storyn iallafall:
Hösten -04 så var jag med tjejen och kollade på Rhodesian Ridgeback (hundras) race, självklart så plåtade man på en hel del.
Visade också upp bilderna för Ridgeback entusiaster på ett par av deras forum, vilket var uppskattat!

För nån månad sen så fick jag ett mail från en av de som skulle ha Ridgeback Montern på "Stora Stockholm" (stor hundutställning i Sthlm) och de frågade om jag hade bilden i större upplösning, för de ville använda den i montern som "rasbeskrivning".

Ja, självklart tyckte jag, och mailade bilden till dem. Fick inget svar, och det föll lite i glömska, tills tjejen påminde mig att vi skulle dit och kolla på hundar!
Nu var vi där idag, och hittade montern, och visst där satt bilden, och jag trodde det skulle vara kanske ett A3 eller nått, men bilden var ENORM! (Se bild nedan)!

Kanske inget "genombrott" eller så, men bilden, och mitt namn i samband med bilden i ett "officiellt" sammanhang är alltid uppskattat!

Montern med bilden:
http://www.jocce.se/temp/051211ridgemonter01.jpg

/Jocce - Glad hela dagen!

Grattis till publiceringen!

Ja, dom hade tagit upp den rejält i storlek... Ser onekligen bra ut!

/john

homeless clubkid skrev:
du tog bra betalt hoppas jag?

Tog inget betalt, förutom då självklart namn och hemsideadress i samband med bilden (vilket de la ganska stort också!

Då jag inte jobbar med med foto utan har det som en hobby så såg jag inget behov av att behöva ta betalt, utan är tillräckligt med betalning att få se bilden i den storleken :)
(De tjänar dessutom inga pengar på att ha bilden där!)

Hade jag velat ha betalt för att låta dem ha bilden där, så hade de troligen tackat nej dessutom!

/Jocce

ash, alla "gratisfotografer" sinkar ju för fotografer som måste jobba för bröfödan.

för vilken kund vill betala för en bild när man nu kan få den gratis?

suck.

Om proffsen inte tar bättre bilder än amatörerna kanske de inte ska få betalt för sina bilder... Tycker det är helt rätt att som amtör skänka bort bilder t.ex. till föreningar.

//J

homeless clubkid skrev:
ash, alla "gratisfotografer" sinkar ju för fotografer som måste jobba för bröfödan.

suck.

De som tjänar pengar på att använda bilden på ett eller annat sätt är oftast mer än villiga att betala för sig!

Hade det vart ett renodlat företag, på en konsument eller branch-mässa så hade jag troligen funderat innan jag släppte bilden gratis!

Är juh Bilden är dessutom tagen under ett av deras events!

Ser hellre att jag som glad amatör fotograf får visa upp bilden, och får lite "gratisreklam" för mitt namn och min hemsida, än att jag inte syns allt!

Självklart anser jag att man skall ta betalt för de jobb man gör, men man kan inte vara hur hård som helst, då syns man inte vilket slutar med att man inte får jobb alls!

/Jocce

homeless clubkid skrev:

suck.

Ash, "alla" gratis-konsulter som tar bort antivirus från sina kompisars datorer. Han sinkar brödfödan för riktga datakonsulter.

Nog raljerat, ni förstår att det är jag som är datakonsulten som syndat. Men varför måste fotofgrafin ses som en så "skyddad verkstad". Blir man Judas bara för att man får bra vibbar av en go bild man tagit och låter ngn annan visa den stort? Även om det innebär att världens alla über-fotografer-av-Rhodesians-Ridgeback missat en affärsmöjlighet?
P.S. Bra bild, massor av dynamik och spänst! Lägg upp den "stort" på FS nu när den ändå är spridd... D.S

Grattis. Och bra bild.

Ash, "alla" gratis-konsulter som tar bort antivirus från sina kompisars datorer. Han sinkar brödfödan för riktga datakonsulter.

Aj då, du syndar jag dubbelt upp, har både varit gratis datasupport och dessutom gett bort några bilder gratis till en student-tidning, på KTH dessutom. Tänk, jag kunde ju tjänat storkovan, och här ville jag liksom bara vara trevlig. OJ OJ OJ, vad ska hända med denna värld. Ekonomin kollapsar nog nu.

Klart som tusan att man inte behöver sälja sig billigt, men det är fortfarande upp till fotografen att skänka bort bilden om denne så vill och känner. Sedan är det ju skillnad på till vad och varför man skänker. Idéelt ändamål, säkerligen, Ericssons marknadsföring, aldrig i livet.

Det är ju nästan så man ska fråga sig om det faktiskt inte föregår kartellbildning på en del ställen i foto-branschen. Eller iaf försök till.

Senast ändrad:
homeless clubkid skrev:

suck.

Ordet amatör definieras väl av att man inte tar betalt för sitt "arbete"..........

GRATTIS.

det är väl upp till yrkesfotograferna att vara bättre så att dom får sitt sålt? skulle nån mot förmodan vilja ha nån bild av mej i framtiden skulle jag mer än gärna ge bort den.

ANNONS