Annons

Jag får inte skyport och 580Ex att fungera..

Produkter
(logga in för att koppla)

T_M

Aktiv medlem
Har kopplat ihop 580 blixten med hama sockerbit och när jag trycker på test i sändare så går en blixt av med sedan stänger skyport motagaren av sig själv?

Någon som vet hur allt skall ställas in?

Blixten = Slave eller master ?

Får endast sändaren att fungera när jag har blixten i TTL läge men när jag ställer den i M så går inte blixten av längre?

Något speciellt med blixtens C.fn inställningar?
 
Senast ändrad:
Har kopplat ihop 580 blixten med hama sockerbit och när jag trycker på test i sändare så går en blixt av med sedan stänger skyport motagaren av sig själv?

Någon som vet hur allt skall ställas in?

Blixten = Slave eller master ?

Får endast sändaren att fungera när jag har blixten i TTL läge men när jag ställer den i M så går inte blixten av längre?

Något speciellt med blixtens C.fn inställningar?
Jag är ganska säker på att den ska stå master för du använder ju ingen annan blxt för att lösa ut den (min funkar ivarjefall så). Vilken skyport är det du har?
 
Det är Universal varianten 19352

Lyckades komma lite längre när det gäller manuella iställningar, den skall tydligen stå på SLAVE och sedan trycker man in Mode på blixten tills M börjar blinka.

Nu återstår bara varför mottagaren stänger av sig efter en blixt?
 
Lyckades komma lite längre när det gäller manuella iställningar, den skall tydligen stå på SLAVE och sedan trycker man in Mode på blixten tills M börjar blinka.

Nu återstår bara varför mottagaren stänger av sig efter en blixt?

Har du då ställt in vilken effekt den ska använda (tex. 1/1, 1/2, 1/4 etc.etc.). Sen låter det konstigt med slaveläget, man kör ju den som master fast offshoe. Fast man vet aldrig vad som skiljer olika märken åt, min går bara i master när jag kör med min elinchrome skyport universal. Bara att harva vidare. En sak till, hur har du kameran inställd? Min ena blixt funkar tji om kameran står på synk 2:dra ridån.
 
hmm... får inte min 580EX att fungera eller bara som sagt 1 gång och sedan stängs mottagaren av automatiskt?

Att kunna justera effekten på blixten är inga problem i slav läge, bara att hålla in MODE tills M börjar blinka!

Iställningarna i kameran verkar inte spela någon roll för, har mest kört med test knappen på sändaren och redan så strular det.



Har du då ställt in vilken effekt den ska använda (tex. 1/1, 1/2, 1/4 etc.etc.). Sen låter det konstigt med slaveläget, man kör ju den som master fast offshoe. Fast man vet aldrig vad som skiljer olika märken åt, min går bara i master när jag kör med min elinchrome skyport universal. Bara att harva vidare. En sak till, hur har du kameran inställd? Min ena blixt funkar tji om kameran står på synk 2:dra ridån.
 
hmm... får inte min 580EX att fungera eller bara som sagt 1 gång och sedan stängs mottagaren av automatiskt?

Att kunna justera effekten på blixten är inga problem i slav läge, bara att hålla in MODE tills M börjar blinka!

Iställningarna i kameran verkar inte spela någon roll för, har mest kört med test knappen på sändaren och redan så strular det.

Har du tekniska frågor efter ditt köp, men under garantitiden, så har Canon support på 08-51992369. De har öppet 8-17 på vardagar.
 
Har kopplat ihop 580 blixten med hama sockerbit och när jag trycker på test i sändare så går en blixt av med sedan stänger skyport motagaren av sig själv?

Någon som vet hur allt skall ställas in?

Blixten = Slave eller master ?

Får endast sändaren att fungera när jag har blixten i TTL läge men när jag ställer den i M så går inte blixten av längre?

Något speciellt med blixtens C.fn inställningar?


Hade samma problem med en 430EX, det var som att blixten när den löste ut gav en strömspik tillbaka till skyportmottagaren vilket gjorde att den slog av, det var inte mottagaren som var problemet kom jag fram till efter att ha testat tre olika blixtar med tre lika hamaadaptrar, olika kablar och dessutom olika längd på kablarna. Det var alltid just den blixten som ställde till det. Problemet löstes med att jag bytte blixtar till 580EXII. Tyvärr har jag ingen bättre lösning, men du vet iallafall att du inte är ensam om ditt problem.
/Mattias
 
Jag kör med skyport universal och 580ex. Har aldrig ändrat på slave/master reglaget. Med adaptern från Hama och en liten sladd funkar det perfekt. Manuellt på kameran och manuellt på blixten, sedan är det bara att köra. Har du satt kontakten i hama-blixt-skon i rätt hål? I den jag har finns två hål och endast det ena funkar. Vet inte vilket, får alltid prova både övre och undre då jag aldrig verkar lära mig...
 
Det är som här jag har... http://www.cyberphoto.se/bilder/hama6950.jpg

och det är den övre som fungerar och då endast en gång :(

Kan det vara skillnad på skyporten? På min står det V1.3 i mottagaren och V1.1 i sändaren.

Om du orkar titta lite närmare så är jag även nyfiken på vilka inställningar du har på skyport ;)





Jag kör med skyport universal och 580ex. Har aldrig ändrat på slave/master reglaget. Med adaptern från Hama och en liten sladd funkar det perfekt. Manuellt på kameran och manuellt på blixten, sedan är det bara att köra. Har du satt kontakten i hama-blixt-skon i rätt hål? I den jag har finns två hål och endast det ena funkar. Vet inte vilket, får alltid prova både övre och undre då jag aldrig verkar lära mig...
 
Men nu förstår jag inte - behövs Hamaprylen?
Är det inte så att man kopplar in kabeln från Skyportmottagaren direkt in i 580'n?
 
Senast ändrad:
Det är som här jag har... http://www.cyberphoto.se/bilder/hama6950.jpg

och det är den övre som fungerar och då endast en gång :(

Kan det vara skillnad på skyporten? På min står det V1.3 i mottagaren och V1.1 i sändaren.

Om du orkar titta lite närmare så är jag även nyfiken på vilka inställningar du har på skyport ;)
Det är samma som jag har. Jag har version 1 av 580ex blixten. Inställningar på skyporten finns ju knappt. kör på någon av kanalerna på mottagaren och har "All" på sändaren.
 
Tack...

Då fick jag det bekräftat att något utav mina prylar inte är som det skall.

Tänkte mest på ifall du hade ställt in någon speciell frekvens.

varför är det alltid jag som blir drabbad av allt strul ???
/Tommi



Det är samma som jag har. Jag har version 1 av 580ex blixten. Inställningar på skyporten finns ju knappt. kör på någon av kanalerna på mottagaren och har "All" på sändaren.
 
Nu har jag kommit på det!!!

Jag sköt inte in hela blixten i hama sockerbiten utan lämnade kvar två piggar lite synliga, och då fungerade det!

Det var lite struligt men när det väl fungerade så drog jag ett sträck och det fungerar bara man in skjuter in hela blixten...


/ Tommi
 

Bilagor

  • 580EX1.jpg
    580EX1.jpg
    12.3 KB · Visningar: 61
Hej,
Lånar tråden och undrar om det är någon Nikon-ägare som använder Skyport till SB-800.
OM det är någon som gör det,
hur ansluter ni och vad för grejor använder ni?
// Conny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.