Annons

Jag behöver info om gammalt fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennys

Medlem
Hej!
Jag har precis fått en hel låda med begagnade mörkrumsprylar. Bland annat massor med Ilford fotopapper! Den heter Ilfospeed och har värden från 1.1M-5.1M (ljusbrunt & glansigt) och jag bedömmer att det är ca 4-5 år gammalt. Jag undrade dels vad "1.1M"-"5.1M" står för och dels om pappret fortfarande är användbart eller om det har blivit för gammalt? Vad är den ungefärliga livslängden på fotopapper?

Den första siffran anger papprets hårdhet, 1 är mjukt och 5 är hårt. "1.M" berättar att det är högglanspapper. Trevligt papper överhuvudtaget, det där. Har använt det mycket genom åren!

Frågan om det fortfarande är andvändbart beror ju på hur det förvarats. Har det legat i kylen, dvs svalt & mörkt, så kan det fortfarande vara brukbart, annars är min erfarenhet att pappret inte håller så länge som 4-5 år, det kommer att slöjas när du kopierar.Men lycka till, berätta gärna hur det gick.
mvh Izabelle

Hårdhetsgrad?

Jag ber om ursäkt för att jag är en total nybörjare när det gäller mörkrumsutrustning, men vad innebär hårdhetsgrad för papper? Har det med kontrasten att göra, t.ex. mjukt papper har många olika gråa nyanser mellan svart och vitt medan hårt papper bara har svart och vitt? Vad innebär högglansigt? Kan papper vara glansigare än glansigt?

Hur pappret har förvarats vet jag inte. Jag gissar att kartongen har stått på vinden/källaren så med lite tur kan kanske pappret ha klarat sig! *hoppas*

Hårdhetsgraden styr kontrsten i bilden men det beror också på hur negativet är.
Ett normalt negativ ska funka bra med ett normalkontrastpapper hårdhet 3.
Hårdhet 1 är mjuk i kontraset
Hårdhet 5 är hårdare i kontrasten

Papper som ligger länge tappar lite i kontrast.

Papper finns i olika ytor där högglansigt är en sedan finns bl.a. matt, kornigt, halvmatt.

Jag tror inte att pappret har hunnit slöjas så mycket om det är 4-5 år. Det vita blir kanske inte riktigt vitt, men det är ingenting man noterar om man inte har färskt papper att jämföra det med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar