Annons

Jag är nu anmäld för ofredande och förtal

Produkter
(logga in för att koppla)

MadeByMe

Aktiv medlem
Anmäld för ofredande och förtal

Idag blev jag anmäld för ofredande och förtal.
Pga av att dom hade en bild på deras sida som dom inte hade rätt till.

Mer kan läsas på
http://www.tjofs.se/saker/fortal.html

Jag "Kände" dom som har sidan och även han som skrev på msn.

Vad säger ni?

Senast ändrad:

Mer kan läsas på

Vad säger ni?

En utreding lär väl visa att du är utan inblandning, så då är det inget att oroa sig för.

Men vad är det för länk till själv bilden/förtalet (é lite nyfiken)?

Så länge du kan bevisa följande:
1. Att du äger rättigheterna till bilden.
2. Att bilden verkligen låg kvar, trots att "censur" påstår något annat.
Lämpligast genom skärmdump.

Har för mig att du skrivit om detta på forumet tidigare?
Så vitt jag kan förstå saken. Har du inga problem med att bevisa att du äger rätten till bilderna ifråga.

Så behöver du inte vara det allra minsta orolig.

Risken att du åtalas för ofredande och förtal bör vara extremt liten.
Faktum är att en falsk anmälan, med syfte att få en oskyldig person dömd i sig är olagligt.
Det går under beteckningen "falsk tillvitelse".

Skulle det, mot förmodan, hända något mer med det här fallet.
Så är min rekomendation att du kontaktar en advokat.

Det hela verkar väldigt, väldigt fånigt. Att skattepengar ska behöva användas till att lösa dispyter som denna är löjligt.

Chatloggen var å andra sidan ganska underhållande, tack för att du delade med dig. :)

Så länge du kan bevisa följande:
1. Att du äger rättigheterna till bilden.
2. Att bilden verkligen låg kvar, trots att "censur" påstår något annat.
Lämpligast genom skärmdump.

Har för mig att du skrivit om detta på forumet tidigare?
Så vitt jag kan förstå saken. Har du inga problem med att bevisa att du äger rätten till bilderna ifråga.

Så behöver du inte vara det allra minsta orolig.

Risken att du åtalas för ofredande och förtal bör vara extremt liten.
Faktum är att en falsk anmälan, med syfte att få en oskyldig person dömd i sig är olagligt.
Det går under beteckningen "falsk tillvitelse".

Skulle det, mot förmodan, hända något mer med det här fallet.
Så är min rekomendation att du kontaktar en advokat.

Tjenare.. ja detta har jag haft uppe innan!
1. bilden är borta från deras sida nu, så den finns inte kvar.tyvärr inte skärmdump, jag hade det i tanken när jag skickade iväg mailet, men så blev det inte, ångrar det nu
2.Jag äger den bilden som var uppe.Dock så går det inte bevisa nu ju.

Sen så var han väldigt otrevlig mot mig också på msn loggen.

Det hela verkar väldigt, väldigt fånigt. Att skattepengar ska behöva användas till att lösa dispyter som denna är löjligt.
Fast det är föga troligt att det blir någon utredning av det hela.
Gissar på att anmälan kommer att ligga i "balansen" att par månader.
För att sedan skrivas med motiveringar typ "brott kan inte styrkas"/"spaningsunderlag saknas".

Skulle, det mot förmodan, göras en mer ordentlig utredning.
Så har jag svårt att se annat än att åklagaren "underlåter" att väcka åtal.
Detta då "möjligheten" till fällande dom får anses som i högsta grad minimal.

Det tråkigaste av allt är ju trots allt att en så pass "vuxen" människa (30+).
Inte kan reagera på ett mer moget sätt.

Mer kan läsas på

Vad säger ni?

En tanke, det är inte så att din browers råkat cahce-lagrat bilden så den på din dator såg ut att ligga kvar?

Hur som, snacka om att överreagera... precis som på vilket forum som helst ;)

En tanke, det är inte så att din browers råkat cahce-lagrat bilden så den på din dator såg ut att ligga kvar?

Hur som, snacka om att överreagera... precis som på vilket forum som helst ;)

Tyvärr kommer jag inte ihåg detta. men jag formaterade datorn förra veckan så det borde ju inte ligga kvar.

Fick ett PM på en community nyss

"jag vet att du inte gjort en polisanmälan , men det har vi gjort . det va droppen för oss när vi fick ett mejl från 123:s kundtjänst . inte nog med att du har vart på min syster om en massa påståenden om att hon har kopierat "din" sida . Det fanns ingen "din" sida , du hade ju kopierat allt från daniels sida , eller hur . sidorna var nästan identiska (men inte gnäller daniel), så kom inte o påstå att min syster har kopierat nåt från dej . du skulle bara låtit oss vara ifred utan en massa falska anklagelser .

PS: anmälan har gått igenom polisens granskning om att det finns grund för anmälan .
Vi anmäler dej bara för att få slut på allt skitsnack och grundlösa påhåpp . "

Svarade tillbaka
"Okej! Men jag har sagt ursäkta för dom grejerna till "censur". Men den informationen kanske inte spred sig heller då, för ni är väldigt bra på att snacka det som ni gillar, men snackar inte det som ni inte gillar inte vill höra! och det jag gjorde ripoff på var medlems grejerna och jag la till egna grejer också och ändrade om, sen så var inte "min" sida så mycket mer identiskt med "censur". synd att jag inte tog en printscreen igår och kunde bevisa att bilden fanns där. för den gjorde den, och innan var den borta, Men det roliga är att ni överreagerar så mycket för en bild, Men nu ser vi vad polisen vill göra, Ser fram emot detta!

PS! Jag hoppas du vet var förtal betyder och vad ofredande är."

Hmm, förlåt mig om jag feltolkar detta nu, men det verkar som om det finns mer än bara en olovlig bildpublicering bakom detta, och att du kanske inte har helt rent mjöl i påsen själv vad gäller att använda andras material utan tillstånd?

Hmm, förlåt mig om jag feltolkar detta nu, men det verkar som om det finns mer än bara en olovlig bildpublicering bakom detta, och att du kanske inte har helt rent mjöl i påsen själv vad gäller att använda andras material utan tillstånd?

det har varit lite tjafs mellan oss sådär.. och senast 12 Augusti sa jag till dom att dom inte fick ha mina 2 bilder på hemsida, 1 tog dom bort, men inte den andra. Jag använder inte andras material utan tillstånd. förutom det här som dom snackade om att jag tog lite, men det var från deras gamla hemsida för jag var admin på deras nya hemsida, som dom sedan sket i och gjorde en ny..

Jag har msn logg och andra bevisningar också! Men visst jag har inte varit den bästa heller, det erkänner jag, men jag har inte gjort något olagligt mot dom.

Om du pratar med 123:s kundtjänst så kan dom nog se om dom varit inne och tagit bort en bild i sina loggar eller kolla sin backup

Inte hört något än! :p tror det kommer bli så här att anmälan kommer strykas i brist på underlag/bevis och han som anmälde mig kommer få en brev om detta! Men tror det är en månad tid man borde vänta på medgivande brevet, så 3 veckor kvar! :p hehe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar