Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag är nöjd med min Epson 2450

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Jag har köpt en Epson 2450 för att skanna mina mellan- och storformatsnegativ.

Den fungerar bra men jag skulle inte använda den för småbild.

Läs mer på:

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=9207

Jag skall återvända till detta test med nya negativ när jag känner att jag hinner.

Jag har inte testat skanner till fullo, alla inställningar och variabler behöver köras igenom under sommaren.
Men bra är den.

Mikael.

Senast ändrad:
Varför inte för småbild?
Jag hade nästan tänkt köpa en 2450 för småbild (dia och neg), men nu blev jag lite tveksam.

Jag har också köpt en Epson 2450 för att skanna mellanformat och större, fast jag använder den mest för färgdia. Jag använder den också för att skanna in filmer tagna med Hasselblad XPan, det blir nästan lika bra som med min Nikon Coolscan III (fast mycket enklare, man slipper skarva).

Jag har samma erfarenheter som mipert när det gäller maskinens prestanda, men manualen (i pdf-format) gör mig vansinnig. Jag har fortfarande inte hittat hur man roterar bilden (om det är möjligt). Jag ställer mig också tveksam till alla automatiska funktioner, det är knappast en maskin för absoluta nybörjare.

jag har en sådan! och jag scannar småbild, men det jag har den mest till är att göra vad jag kallar en kontaktkopia, jag scannar en 36-rulle (svart-vit) och sedan kollar jag på skärmen vilka jag ska gå in i mörkrummet och göra!! till det är den kanon, då jag och 135-mm kontaktkopior inte kommer överens!

Varför inte för småbild?

Först vill jag säga att om du tänkt köpa en billig skanner för enklare inskanningar så är Epsonen väl så bra som (kanske bättre) än någon annan med dialock för under tio tusen kronor.

Tror jag.

Är det viktigt för dig att skanna film skulle jag satsa på en filmskanner, det finns några hyfsade som Canons och Minoltas för sisådär åtta tusen kronor.

Eller köpa en http://www.epson.se/products/imaging/scanner/ex1680/ för lite mer pengar.

Bland andra Malmö Museum har en sådan och den är bra.

Varför inte Epson för småbild?

För låg skärpa är huvudskälet.
Sedan saknar jag ett bra ”dynamiskt omfång” på dessa enkalre skannrar, det gör att täta filmer är svåra att skanna. Exempelvis underexponerade dior eller överexponerade negativ. Eller rikligt exponerade som jag kallar det, överexponering är ju ett fel.
Detta har dock ingenting med småbild att göra utan är en teknisk brist med enklare skannrar.

Jag är då mycket nöjd med min 2450, både när det gäller 6x6 och småbild. jag har skapat egna kurvor för dom filmer jag använder och det funkar mycket bra, alltså helnöjd så långt.

Tack Mikael.
Det primära behovet är att skanna dia och neg, så då kanske en filmskanner är det jag ska ha. Jag fastnade nog annars för 2450:ans prestanda och pris i kombination med FireWire-anslutningen.
Minoltas Dimage Scan Dual II ligger ju i samma prisklass, så då kanske en sådan är att föredra.

Jag tycker 2450 fugerar utmärkt för att scanna småbild. Jag har scannat den här bilden http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=21884 och gjort en 20x30 kopia via digitalt labb med utmärkt resultat. Kan säga att jag fick bättre resultat när jag scannade den själv och gjorde kopia än att jag lämnade in negativet till ett labb. Men jag har inte gämnfört så mycket med andra scannrar, så jag kan ju inte säga mer än att jag är nöjd med det jag ser.

Senast ändrad:
Jag fick ett småbildsneg scannat åt mig i en 2450 och jämförde den med en scanning från min Canon FS2710, en riktig budgetscanner. Mikael har rätt, det blir inte bra med småbild i 2450, speciellt inte när man har den andra scanningen på skärmen. Tonomfånget är sämre och skärpan håller inte. För mig iaf...Skulle inte göra några printar ifrån den.
Däremot såg 6*6 scanningarna ok ut.

....Föresten, är du klar Mikael? Ingen panik;-)

Calle, jag har lagt dem på brevlådan.

Min brännare ville inte fungera, men nu är det fixat.

steinick skrev:
Jag ställer mig också tveksam till alla automatiska funktioner, det är knappast en maskin för absoluta nybörjare.
Huga!!!
Jag som just köpt en sån här skanner. Är väl så mycket nybörjare som det går att vara, plus lite till.
Hur skall det här sluta?!

Jag tycker nog att det är en maskin som lämpar sig väl för nybörjare.

Lägg in bilden, förhandsvisa, beskär, ställ in storlek och kör.

Eller gå in och stäng av färghantering för att kunna jobba med CMS, skapa egna profiler med IT-8, och skanna.

Möjligheterna finns där.

Jag skannar alltid pang på med 48 bitar utan några justeringar och gör det som behövs i Photoshop. Men det går lite långsamt med stora filer.

Olle skrev:

Huga!!!
Jag som just köpt en sån här skanner. Är väl så mycket nybörjare som det går att vara, plus lite till.
Hur skall det här sluta?!

Hej Olle
Skannern är mycket bra och duger mer än väl till att lägga ut bilder på nätet, så du behöver inte oroa dig. Kolla på sparvhöken som jag lagt in i dag, den är gjord från småbild och jag är nöjd med den. Bara en åsikt från en glad amatör.

Lycka till med skannern Olle.

Här är ett utsnitt från ett småbildsneg. Den vänstra är Epson 2450 med Epsons egen programvara, den högra Canon FS2710 med VueScan 7.5.27.
Som synes är den ingen höjdare på småbild, klarar inte skärpan riktigt. På denna scanning blev det dessutom en massa ränder, syns inte här dock.
Mellanformat verkar den klara hyfsat.

Bilagor

• epsoncanon.jpg
    epsoncanon.jpg
    36.3 KB · Visningar: 358
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar