Advertisement

Annons

Jag är datorhandikappad...

Produkter
(logga in för att koppla)

Rickie77

Aktiv medlem
Har fotat i många år och först på senare år digitalt.

När jag ska lägga upp bilder på fotosidan.se är filerna för stora. Hur gör jag för att förminska filerna så att jag kan visa lägga upp mina bilder på sidan?

Datorimbecillen
 
De flesta bildredigeringsprogram har ett snabbförminskings läge om man väljer spara som och sedan anger storlek till lämpligt många pixlar och en jpg kvalite som ligger mellan 6-8.
Om du anger vilka program du använder så kan säkert någon ge en bättre beskrivning för just det programet.
 
Rickie77 skrev:
Har fotat i många år och först på senare år digitalt.

När jag ska lägga upp bilder på fotosidan.se är filerna för stora. Hur gör jag för att förminska filerna så att jag kan visa lägga upp mina bilder på sidan?

Datorimbecillen

vid nöd så finns ju MS paint.
är väl sista utvägen. isåfall.
haha
 
ej generellt

Att dra ner jpg-komprimeringen till 5 gäller om du har photoshop. Andra bildbehandlingsprogram kan ha helt andra värde för medelstor komprimering. I Paint Shop Pro 7 är 5 en mycket bra kvalitét och 10 en sämre. Uppge vad du har för program så kan vi hjälpa dig.
 
Rickie77 skrev:
När jag ska lägga upp bilder på fotosidan.se är filerna för stora. Hur gör jag för att förminska filerna så att jag kan visa lägga upp mina bilder på sidan?
Sök på forumen :)
Det finns massor som redan tidigare haft samma problem.
 
Tack för alla svar! Jag har en Canons program "Digital photo professional" (ironiskt nog!). Kommer även snaart att ha tillgång till Photoshop 7.0
 
Jag sparar alltid mina bilder med max 640 pixlar på längsta ledden, därför att det är många som inte förstorar bilden när dom tittar på den.

För att få filstorleken rätt (med photoshop) så finns det ett smidigt trix. I dialogrutan "spara för web" så finns det en option som heter nåt i stil med "anpassa filstorlek" eller nåt liknande. Där kan man skriva i 250kB, så kommer photoshop automatiskt välja lämplig komprimeringsgrad.
 
Image Resizer

Om man kör MS XP och vill göra det riktigt lätt för sig så laddar man hem Image Resizer (521 Kb)
och installerar denna. När det är ordnat så kan du markera den/dom filer som du vill förändra storleken på i utforskaren och sedan högerklicka, i den menyn som kommer upp så finns ett alternativ resize eller nåt sådant och när du klickat det så kan du välja vilken storlek du vill. Inte lika mycket kontroll och finlir som i PS men tämligen enkelt, filerna sparas som "kopior" som standard. Programmet finns på bifogad adress, en bit ner på sidan:

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx
 
Digi skrev:
Dra ner filerna till 1024 på höjden, och ta komprimering 5.

Vh Markus

Skulle föreslå att du inte tar så stora bilder. de flesta blir då tvugna att scrolla och kan inte så hela bilden på en gång och få ett helhetsintryck. 1024 är en vanlig maxgräns på höjden för TFT-skärmar och sedan äter browsern upp en del så max 800 pix på höjden skulle jag vilja säga.
Dessutom är 5 i komprimering på tok för mycket om du t ex har en himmel med på bilden (svåra att komprimera snyggt). Prova komprimeringar tills du når uner 250kb vilket är max här på fotosidan. Varför stympa bilderna mer än nödvändigt!?
 
Clouseau skrev:
Skulle föreslå att du inte tar så stora bilder. de flesta blir då tvugna att scrolla och kan inte så hela bilden på en gång och få ett helhetsintryck. 1024 är en vanlig maxgräns på höjden för TFT-skärmar och sedan äter browsern upp en del så max 800 pix på höjden skulle jag vilja säga.
Dessutom är 5 i komprimering på tok för mycket om du t ex har en himmel med på bilden (svåra att komprimera snyggt). Prova komprimeringar tills du når uner 250kb vilket är max här på fotosidan. Varför stympa bilderna mer än nödvändigt!?

Instämmer helt med dig Henrik. Markus tips var väldigt dåligt.
 
Jag tycker ju att bilden ska alltid vara så stor och bra som möjligt, sen hur folk vill visa den är det upp till dem.
 
bEPH skrev:
Jag tycker ju att bilden ska alltid vara så stor och bra som möjligt, sen hur folk vill visa den är det upp till dem.

För mig är det viktigare att kunna se hela bilden och helheten än att kunna studera pixelkvlité, men smaken är som baken...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.