Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

jättereportage. Hur mkt ta betalt och vilka betalar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aksel

Aktiv medlem
Goddagens
Jag hade en liten fundering. Säg att man gör ett längre reportage... låt mig höfta till med att man åker till amasonas djungler och lever ihop med en avlägsen indianstam och gör ett reportage om det, ala National Geografics-stil. Eller åker till Afganistan och följer med Norra Alliansens trupper i ett par veckor etc etc. Vad kan man ta betalt för det? Man har ju massa omkostnader med flygplan, transport, fordon, förare, mat, tolk, extra utrustning osv. Kan man ta 50-70k för ett reportage, och vilka är det i så fall som betalar? Hur räknar man ut sitt pris? Utgifter plus en viss peng per dag eller hur gör man?

Det är inte så att jag själv planerar att åka till amasonas men jag kom bara att tänka på det här och blev nyfiken på hur det går till.

//Askel

Goddagens
Jag hade en liten fundering. Säg att man gör ett längre reportage... låt mig höfta till med att man åker till amasonas djungler och lever ihop med en avlägsen indianstam och gör ett reportage om det, ala National Geografics-stil. Eller åker till Afganistan och följer med Norra Alliansens trupper i ett par veckor etc etc. Vad kan man ta betalt för det? Man har ju massa omkostnader med flygplan, transport, fordon, förare, mat, tolk, extra utrustning osv. Kan man ta 50-70k för ett reportage, och vilka är det i så fall som betalar? Hur räknar man ut sitt pris? Utgifter plus en viss peng per dag eller hur gör man?

Det är inte så att jag själv planerar att åka till amasonas men jag kom bara att tänka på det här och blev nyfiken på hur det går till.

//Askel

Du bör till att börja med kolla om det finns någon som är intresserad av att köpa ditt reportage.

Sedan är det enkel matematik. Du har omkostnader. Du vill sannolikt tjäna en liten slant.

Vad man tar betalt handlar alltså om vilken budget man sätter på projektet.

Tycker du att resan är värd att göra om du går "break even", ja då gör du en budget för det.

Om du vill göra en nettovinst på 25.000 kronor gör du budgeten utifrån det.

Det finns nog ytterst få som kan göra reportage på spekulation och få dem sålda till sådant pris att det lönar sig ekonomiskt.

Alla platser samma förutsättningar

Inte konstigare än att göra ett rep i Skåne om man utgår från Stockholm. Omkostnader + arbete = pris.

Sen gäller det ju att någon vill ha jobbet och då får man ofta deala lite grann. Kanske vill de inte betala för alla dagar på plats, eftersom du även har "semester", t.ex.

Tror att många reportagefotografer som gör sådana resor och inte har uppbackning från NatGeo tar och kontaktar flertalet magasin och hör vad det finns för intresse att köpa, ställa ut, skriva, etc. Sen kan man kolla med hotell och dylikt ifall de vill ha fotokonst och göra utställningar med dem som de bekostar delvis

Det finns nog ytterst få som kan göra reportage på spekulation och få dem sålda till sådant pris att det lönar sig ekonomiskt.
Inte alls. Det är tvärtom ganska vanligt. För att få ekonomi på det måste man i de flesta fall förstås sälja resultatet av reportageresan till fler än en kund.

Efter att ha lyssnat på Pieter ten Hoopen och Martin von Kroogh (med reservation för stavning) så finns det ingen tidning som köper ett repotage av en oetablerad fotograf. Där får man åka på vinst och förlust för att skaffa sig erfarenhet och ett namn som banar väg för friare repotage.

Visst kan man kontakta tidningar innan en resa men några pengar innan materialet visats tror jag är svårt att få.

Man skall ju aldrig säga aldrig, men det finns ju alltid undantaget som bekräftar regeln och det kanske är du?

Efter att ha lyssnat på Pieter ten Hoopen och Martin von Kroogh (med reservation för stavning) så finns det ingen tidning som köper ett repotage av en oetablerad fotograf. Där får man åka på vinst och förlust för att skaffa sig erfarenhet och ett namn som banar väg för friare repotage.

Visst kan man kontakta tidningar innan en resa men några pengar innan materialet visats tror jag är svårt att få.

Nej, att få betalt innan leverans kan man inte räkna med. Däremot kan man förvissa sig om att man får det när man kommer hem, innan man reser. Det får man om man har en relation till köparen. Precis som de två du refererar till säger så är det mycket svårare att sälja in en idé utan att kunna referera till något. Man behöver inte vara känd, men att visa på tidigare arbeten kan absolut fungera.

Jag hörde en skrivande och väletablerad journalist berätta om att hon vid ett tillfälle ville göra en längre reportageresa i USA tillsammans med en fotograf. Inför den resan hade hon sålt in ett antal reportage till några olika tidningar. Dvs hon lovade leverera en viss textmängd och fotografen ett visst antal bilder. Olika vinkling till de olika tidningarna. Om jag minns rätt kanske 5-6 reportage kontrakterade redan före resan. Dessutom sålde hon i efterhand ett mindre antal reportage till ytterligare några tidningar och slutresultatet gick ungefär break even.

Anders, det där låter fullt rimligt -- jag har själv gjort ett antal liknande projekt under åren med ungefär samma utfall. Men jag uppfattade trådstartaren som att frågan gällde lite mer extrema historier.

Anders, det där låter fullt rimligt -- jag har själv gjort ett antal liknande projekt under åren med ungefär samma utfall. Men jag uppfattade trådstartaren som att frågan gällde lite mer extrema historier.

Nä, det behövde inte vara extrema reportage. Det jag syftade på var egentligen reportage som tar lång tid/kostar mycket och hur man i så fall gör för att få det att gå ihop. Men att göra olika vinklar på samma reportage till olika tidningar är alltså det vanligaste sättet?

Nä, det behövde inte vara extrema reportage. Det jag syftade på var egentligen reportage som tar lång tid/kostar mycket och hur man i så fall gör för att få det att gå ihop. Men att göra olika vinklar på samma reportage till olika tidningar är alltså det vanligaste sättet?
Jo, det var ungefär det jag menade med "extrema". Alltså jobb som inte tar två dagar att göra utan två veckor. Bara reportrar/fotografer som har en väldigt speciell ställning kan få sådana reportage att gå ihop med en kund.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar