Annons

Jätte viktig fråga AF Ang Sony A 100 (alpha)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!
Jag har nyss sålt min KM 5d i hopp om att byta upp mig till en Sony A100 då jag har objektiv som passar till denna.

Jag fick en tidning igår med en recension om A100 och den verkar väldigt bra, MEN jag har en fråga som jag hoppas kunna få besvarad här.

Det är som så att jag läste något om att den fokuserar genom att man kollar i sökaren, det stod även speciellt skrivet att man INTE "trycker ner" avtryckaren till hälften som man annars gör.

Nu undrar jag om du/ni vet OM man kan göra det "också" eller om det är uteslutande "titta i sökaren fokusering" som gäller?

Det känns lite "över hitec" och så.

Snälla, kan du ge mig svar?

Mvh: Gustav

OT förvisso, men kan undra när den kommer.

Dessutom så hade INTE KM 5 sådant AF system, så som jag förstod det så räckte det att man satte till ögat i sökaren och det var specifikt utskrivet att man INTE tryckte ner avtryckaren till hälften.

Jag testade på A100:an i dag och det går utmärkt att stänga av ögonaktiveringen av af och istället fokusera på vanligt sätt via avtryckaren.

Jag bara testade den kort i en butik i Tokyo. Den känns mycket välbyggd och ligger skönt i handen med bra ergonomi. Tog någon testbild på ISO 1600 och jämförde med K100D som jag tycker verkar ha något lägre brus.

Vet inte om KM-kamerorna normalt har en display på ovansidan av huset, A100 har det inte vilket kändes lite ovant för mig.

Senast ändrad:
papi skrev:
Vet inte om KM-kamerorna normalt har en display på ovansidan av huset, A100 har det inte vilket kändes lite ovant för mig.
D5D & D7D har ingen display ovanpå nej utan all info syns på den stora displayen. Är lite ovant i början men funkar mycket bra då infon blir mycket tydlig.

Enda nackdelen är väl då möjligtvis att detta på 5/7D drar lite mer ström, nu verkar man ju dock på A100 ökat på batteritiden rejält så det verkar ju inte vara nåt problem.

Jag är ju lite orolig över bruset men vi får väl se var det hamnar, den borde ju kunna hamna på en liknande brusnivå som D200 då den använder samma sensor men det beror ju på hur väl Sony lyckats...

//Larsa

.Z. skrev:
Jag är ju lite orolig över bruset men vi får väl se var det hamnar, den borde ju kunna hamna på en liknande brusnivå som D200 då den använder samma sensor men det beror ju på hur väl Sony lyckats...

//Larsa

Jag tycker inte den var överraskande dålig på ISO 1600, fullt acceptabel kvalité. Har däremot ingen koll på hur tex D200 ser ut där uppe.

OT igen.
Vet någon NÄR den kommer att definitivt att släppas? Det är så kasst, på "sony style" så står det att man kan köpa den, sedan när man ringer, då säger de att man endast kan "pre order" den, sedan står det FINT STILT att man edast kan pre order den.

Sedan Pixmania hade lovat och svurit på att de skulle få den i lager tills den 25é, vilket absolut inte alls stämde, dessutom har de tagit bort sig från Pricerunner.

Sedan undrar jag lite om man ska köpa med Kit-objektivet (+400kr) eller om man ska köpa bara huset.

Jag har ju redan 18-70 från min km5, men frågan är ju om man inte kan sälja det beg för mer än 400kr annars, eller ja, det är ju som nytt.

Svara kommentera gärna alls

wsaar skrev:
Sonyn är också 20% känsligare än D200an (ISO800/1600 på Sonyn motsvarar ISO1000/2000 på D200an), frågan är om Sonyn är 20% brusigare...

det verkar så, tycker ISO 1600 på Sonyn ser betydligt värre ut än ISO800 på D200,

e det samma sensor så har ju bara sony vridit upp förstärkningen vilket bara ger mer brus, e väl delvis det man ser,

sen är det bara genom att kika på RAW-filerna som man kan avgöra om det är nåt annat än brusreduceringen som skiljer dom åt, lite mer än det verkar det vara

är väl inte helt omöjligt att nikonen har lite bättre signalbehandling i hårdvaran,

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar