ANNONS
Annons

jängdiameter till stativ på gammal 6x9 "folder"

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenho

Aktiv medlem
Gängdiameter till stativ på gammal 6x9 "folder"

Hej, jag funderar om någon vet vad för gäng det är på dessa gamla bäljkameror från tyskland, runt 20-30 talet. Har två kameror med samma gäng, mycket större än dagens standardgäng för stativ.

Dessa kameror har nog inget namn, förutom linsen och slutaren. Ena kameran heter då Stölmar anastigmat och den andra heter trinar anastigmat. båda 6x9.

mäter jag innerdiameter så blir det 7,6mm, gängen ser "grov" ut.

Senast ändrad:
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av så gamla kameror men gissar att det skall vara 3/8"-gänga. Dvs samma gänga som är den vanligaste mellan stativ och stativhuvud. Om du har den gängan på ditt staiv så kan du skruva bort huvudet och se om det passar. Adapter som kan skruvas in i kameror med 3/8" och som gör att man kan använda såna kameror med stativhuvud som har 1/4" mot kameran (den vanligaste idag) borde gå att finna hos varje välförsedd fotohandlare värd namnet. Kostar kanske 10:-, max 20:-.

Olle

Hej, jag funderar om någon vet vad för gäng det är på dessa gamla bäljkameror från tyskland, runt 20-30 talet. Har två kameror med samma gäng, mycket större än dagens standardgäng för stativ.

Dessa kameror har nog inget namn, förutom linsen och slutaren. Ena kameran heter då Stölmar anastigmat och den andra heter trinar anastigmat. båda 6x9.

mäter jag innerdiameter så blir det 7,6mm, gängen ser "grov" ut.

Hej.
Olle har redan givit ett bra svar på din fråga ,som jag uppfattar det.
Vad gäller den ena kameran Stölmar, så kommer den från Tyskland och importerades av Stölten&Simmonsen i Malmö och alltså såldes under detta namn under 1920-talet. Bildformater borde vara 9x12.

Det är 3/8 Withworth. Lite svårt att hitta idag, men 3/8" UNC går lika bra.

Hej alla!
Tackar för alla svar, och visst har ni rätt! Glad i hågen så sprang jag iväg till ett stativ jag har utan huvud. för att inse att det har en 1/4" skruv. Kollar på mitt "epa" stativ och ser att man kan skruva bort huvet, gör det och till min förvåning sitter det ju en adapter från 1/4" till 3/8" där och den passar på kameran! Mysteriet löst!

Tack
/Kent

Hej.
Olle har redan givit ett bra svar på din fråga ,som jag uppfattar det.
Vad gäller den ena kameran Stölmar, så kommer den från Tyskland och importerades av Stölten&Simmonsen i Malmö och alltså såldes under detta namn under 1920-talet. Bildformater borde vara 9x12.

Hej Rolf. Denna kamera är en 6x9 rullfilmskamera för 120 film. Den heter Stölmar. Jag tror jag har sett en Stölmar 9x12 på tradera faktiskt för inte så länge sen så det finns en sådan också. Synd bara att 9x12 är snäppet mindre än 4x5" som amerikanarna kör. annars skulle jag kunna använda min Sirene 135. Letar febrilt efter ett rullfilmsbakstycke till den.

Hej Rolf. Denna kamera är en 6x9 rullfilmskamera för 120 film. Den heter Stölmar.

Jag har också haft en 6x9 Stölmar for 120-film. Vad har din för objektiv? Min hade en dubbelanastigmat "Sytar", men de kom ju med många olika objektiv och slutare för olika prisklasser.

Trevligt att det löste sig med gängan!

Jag har också haft en 6x9 Stölmar for 120-film. Vad har din för objektiv? Min hade en dubbelanastigmat "Sytar", men de kom ju med många olika objektiv och slutare för olika prisklasser.

Trevligt att det löste sig med gängan!
Hej vad kul. Min kamera har ju egentligen inget namn tryckt på kameran, utan det är linsen som heter Stölmar anastigmat. 1:6,3 f=10,5 , Gillar verkligen resultatet från denna kamera. Skulle dock vilja ha ett bättre sätt att fokusera på. Har löst det med en lupp så länge. Dvs jag förstorar den extremt lilla sökaren lite. Går hyffsat men inte optimalt på något sätt.

Hej vad kul. Min kamera har ju egentligen inget namn tryckt på kameran, utan det är linsen som heter Stölmar anastigmat. 1:6,3 f=10,5 , Gillar verkligen resultatet från denna kamera. Skulle dock vilja ha ett bättre sätt att fokusera på. Har löst det med en lupp så länge. Dvs jag förstorar den extremt lilla sökaren lite. Går hyffsat men inte optimalt på något sätt.

Stölmar Anastigmat är antagligen ett trelinsigt objektiv, och de brukar prestera bra. Speciellt när negativformatet är stort.

Fokuserar gör du väl med fronslinsringen eller släden på objektivbädden? Komponerar du med briljantsökaren (liten sökare med spegel och förstoringsglas) eller har den också ramsökare?

Stölmar Anastigmat är antagligen ett trelinsigt objektiv, och de brukar prestera bra. Speciellt när negativformatet är stort.

Fokuserar gör du väl med fronslinsringen eller släden på objektivbädden? Komponerar du med briljantsökaren (liten sökare med spegel och förstoringsglas) eller har den också ramsökare?

Den har både en ramsökare och en briljantsökare. Båda svåra att använda. Briljantsökaren är så liten, så jag förtorar lite med en lupp. Menmen, man lär sig väl så småning om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar