Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jämförelsefråga om objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Saarikko

Aktiv medlem
Hej!

Vilketdera av dessa två (2) objektiv är bättre?

Nikon Nikkor AF-S DX 10-24/3,5-4,5 G ED
eller
Tamron AF 10-24/3,5-4,5 Di II LD IF for Nikon

Dom har ju båda två näst intill likvärdiga uppgifter samt egenskaper, i undantag på själva konstruktionen och linstyper, men ni som har erfarenhet av kanske båda kan nog säga vilket av dessa är bättre än det andra och om det nu ens skiljer sig jättemycket mellan dem, bildmässigt?

Och håll er gärna till ämnet. Vill helst undvika svar som går annanstans än vad som står på rubriken.

Jag har inte testat tamronen men däremot har jag haft nikkor 10-24 och var väldigt nöjd med den. Enligt photozones tester är tamronen klart softare än nikonen på alla testade brännvidder och bländare så jag skulle helt klart göra samma val igen (även om det egentligen då stod emellan nikon 10-24 och sigma 8-16 ;-)).

(återigen tvåa på bollen;-))

Är det bara jag som ser att det ser lite halvt skevt ut med Nikon 10-24 på testet, på högra sidan på de olika millimetrarna?

Man vill såklart ha så bra bildkvalité som möjligt och inga skeva bilder när man är ute och fotograferar. Blir bara jobbigt att räta till med Photoshop i slutändan, då programmet är inte 100% träffsäkert det heller.

Sjukt svårt att ens jämföra bilderna från Produkter-sidan, om man inte har åtkomst till originalbilder såklart. Det är alltid lättare att jämföra om man kan se ett jättestort format av bilderna och verkligen se hur de ser ut, om det finns några böjda kurvor, skeva drag eller dylikt.

Det framgår ju av testerna att båda objektiven har en hel del distorsion, vilket är ofrånkomligt i den här typen av objektiv. Det brukar inte vara så svårt att bli av med det i råkonverteringen (Lightroom och ACR kan ofta göra det automatiskt).

Aha, tackar Anders, då vet jag hur man löser detta. :)

Men då kommer stora frågan.

Vart kan man få tag på Nikon 10-24:an billigast (inkl frakt och andra omkostnader) ?

Vart kan man få tag på Nikon 10-24:an billigast (inkl frakt och andra omkostnader) ?

eBay.
Själv valde jag efter mycket vånda Sigma 10-20mm f/4-5,6 i stället. Den är billigare än Nikon-objektivet och var enligt de tester jag läste skarpare på 10mm. Den stora nackdelen är att den fokusetar rätt långsamt.

Jag köpte mitt begagnat på Scandinavian Photo och sålde det vidare på blocket när jag tog steget upp till FX. Torde gå att få bra för 4500-5000.

Jag är medveten om Prisjakts pris på ca +/- 2500 kr från kända butiker (eftersom det inte finns några omdömen eller ens ett org.nr på och gällande eLmaximus.se så vågar man knappt köpa något från dem).

Det jag undrar om det är billigare att köpa från nåt annat land inkl frakt och andra omkostnader som kan förekomma? Amazon har jag aldrig provat så jag har absolut ingen koll på hur deras tjänst fungerar ens....

Amazon fungerar bra att handla från, men av butikerna som är billigast på prisjakt (där Amazon väl inte ens finns med, så jag vet inte vart du fick det ifrån) skulle jag rekommendera Japan Photo, Rajala, Fotokungen eller helst Kameradoktorn (som är Nikonexperter).

Jag får väl ta och gå till någondera av dem och kolla om jag får provköra objektiven i butik för att se en jämförelse om vilkendera som är bäst lämplig för min lilla plånbok...

Men jag får tacka er alla för hjälpen iaf! :)

Om priset är avgörande, satsa på begagnat. Har själv köpt mellan 10 och 20 objektiv begagnade, och har aldrig stött på några överraskningar. De objektiv jag köpt nya har också tappat väsentligt mer i pris än de jag köpt begagna. Det gäller allra speciellt såna objektiv som inte blivit helt toppklassade i recensioner, trots att de varit väldigt bra objektiv ändå på många vis, t.ex. Nikon AF-S 24-120/4 VR, Sigma EX 10-20/3,5 DC HSM, Nikon AF 20/2,8. Dessa har alla tappat minst 1/3 av nypriset då jag sålt dem vidare, plus att de varit lite svårsålda.

Ett till tips är förresten att också ta med Tokinas objektiv bland alternativen. Deras 11-16/2,8 är ett av de allra högst ansedda vidvinkelobjektiven för DX, och deras 12-24/4 var också en riktigt trevlig bekantskap då jag testade en kompis exemplar av det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar