ANNONS
Annons

Jämförelse utskriftskvalite på Epson 3800 med skrivardrivrutin vs colorburst

Produkter
(logga in för att koppla)

nalleg

Aktiv medlem
Förutsättningar:
Bildskärm men ej printer är kalibrerad. Färgrymd=Adobe Prophoto,
Aktuell bild ligger på ca 6000 kelvin.

1. utskrifter med EPSONS drivrutin med PS-styrning avstängd på dels Epson Premium Glossy och dito Permajet
a) Automatic mode med ADOBE RGB¨
b) Custom MODE: ICM styrning med input ADOBE RGB och output: Epson standard
Bilderna blir snarlika men mycket kallare (motsvarande ca 2000 K) än som det ser ut på skärmen

b) utskrift med Colorburst på samma papper som ovan (1440 dpi) och ICC-profil = Epson premium Glossy

Helt perfekt utskrift WB = utseende på skärm bättre detaljer

Jag kan inte förstå att det kan bli så mycket bättre kvalite med Ripen och detta oavsett om jag kör på EPSOns eget papper eller på Permajets.

MIsstänker därför att jag gjort något fel vid inställning av Epsons drivrutin. Men vad?

Är det någon som har ett tips?

MVH
Björn G

nalleg skrev:
Förutsättningar:
Bildskärm men ej printer är kalibrerad. Färgrymd=Adobe Prophoto,
Aktuell bild ligger på ca 6000 kelvin.

1. utskrifter med EPSONS drivrutin med PS-styrning avstängd på dels Epson Premium Glossy och dito Permajet
a) Automatic mode med ADOBE RGB¨
b) Custom MODE: ICM styrning med input ADOBE RGB och output: Epson standard

Att det inte blir så bra när du skriver ut med Epsons profiler beror nog mest på att Epsons profiler inte är så lyckade. Vet inte riktigt om Epson, Canon eller HP gör de sämsta profilerna, men några av Canons är nog de sämsta jag sett.

Stefan

Tack för svaret.

Eftersom du är expert på området undrar jag om du har nån grov uppfattning om hur mycket bläck man sparar per A2 genom att använda sig av en rip?. Jag har frågat andra. En sa 30%, en annan 5-10 kr per A2. Kostnadsbiten är ju ett skäl till att köpa en RIP även om IQ är viktigast.

MVH
Björn G

nalleg skrev:
Tack för svaret.

Eftersom du är expert på området undrar jag om du har nån grov uppfattning om hur mycket bläck man sparar per A2 genom att använda sig av en rip?. Jag har frågat andra. En sa 30%, en annan 5-10 kr per A2.
Vi brukar uppskatta besparingen till 20-30%.

Stefan

Om jag förstod dig rätt så skriver du ut en bild som har Prophoto som färgrymd med inställningen Adobe RGB - det ger i så fall omedelbart fel färger i utskriften. Rippen har däremot som standardinställning att läsa av bildens färgrymd och anpassa sig till denna. Epsons standard drivrutiner för 3800 är bra men inte i klass med Colorburst. Inte minst ser man det i hur mycket bläck som skrivaren lägger ut. Jag använder sedan tidigare bl.a en kalibrerad/profilerad R 1800 men Colorburst på 3800 är alldeles utmärkt.

Sirre skrev:
Om jag förstod dig rätt så skriver du ut en bild som har Prophoto som färgrymd med inställningen Adobe RGB - det ger i så fall omedelbart fel färger i utskriften.

Korrekt. Det är en av orsakerna till att jag föredrar att applicera färghanteringen i Photoshop och sedan stänga av den i skrivardrivrutinen.

Stefan

Tack. Det fungerade som ni säger. Om man gör så här

a) alt 1 ändrar färgrymden från Profoto till ADOBE Rgb och sedan kör utskriften via Epsons drivrutin

b) Behåller PhotoRGB som färgrymd och låter PS ta hand om utskriften. (jag valde profil traditional Photopapper som ICC-profil till papper Premium Glossy paper)

Med dessa förutsättningar ger alt b något mer saturerad utskrift. Å andra sidan ser jag nu inte längre någon kvalitetsskillnad mot RIPen. Men kanske det beror på att jag använt mig av Epsons eget Premium Glossy papper. Med "piratpapper" kanske kvalitetsskillnaden blir märkbar

MVH
Björn G

nalleg skrev:
b) Behåller PhotoRGB som färgrymd och låter PS ta hand om utskriften. (jag valde profil traditional Photopapper som ICC-profil till papper Premium Glossy paper)

Med dessa förutsättningar ger alt b något mer saturerad utskrift. Å andra sidan ser jag nu inte längre någon kvalitetsskillnad mot RIPen. Men kanske det beror på att jag använt mig av Epsons eget Premium Glossy papper. Med "piratpapper" kanske kvalitetsskillnaden blir märkbar
Du måste välja rätt profil till rätt papper. Om du gör det kommer du att upptäcka att Epsons profiler till 3800 är mycket bra och står sig väl mot en RIP lösning om du låter Photoshop sköta färghanteringen (No color management i skrivarens drivrutin).

Profilen till Epson Premium Glossy heter Pro38 PGPP.icc. Du hittar en tabell i skrivarens manual som anger vilken profil som är gjord för vilket papper. Profilen till Traditional Photo Paper har du väl laddat ner själv separat, för den följde inte med min skrivare. Oavsett vilket är den till Epsons senaste fine art papper och ska inte användas med Premium Glossy.

Jag har inte kunnat hitta den profil du nämner.

Har dock testat RIPEN som körts dels med EPSON-papper dels Permajet i A2 och A3-format med ESPONS premium-glossyprofil 1440dpi mot PS-styrd utskrift med den profilen du säger är felaktig.

Jag ser inga väsentliga kvalitetsskillnader, Drar slutsatsen att colorburstripen är ett onödigt inköp.

MVH
Björn G

nalleg skrev:
Varför inte välja Epsons profil för Premium Glossy paper? Sedan att de döper dem till profilnamn som gör dem mer eller mindre omöjliga att hitta.

Sedan är nog fortfarande en bra RIP en bra investering. Produktion, ekonomi och valöråtergivning i de extrema valörerna gör att jag fortfarande använder en RIP, eller snarare två olika för olika ändamål.

Stefan

Beträffande RIPEN: Kör du med både colorburst och Imageprint-vilken i så fall rekommenderar du om man inte har maximala krav på kontroll utan där programmet är mera lättillgänglig. Jag tycker spontant att interfacet till nedskalade ver av CB är dålig och med få utvecklade profiler för windows. .
Beträffande valöråtergivning: Kan du utveckla det ngt?

Gäller det mest b/w-bilder eller gäller det även färg.? Är det olika för olika typer av motiv; Kanske mest för högkontrastbilder?
Jag har en förkärlek för motljusbilder som ligger på gränsen till underexponering för att inte blåsa ut högdagrarna eller HDRbilder

MVH
Björn

jag kör med image print till min 7800 skrivare o det är problemfritt o det stämmer jämnt med profilerna du slipper allt trassel.
Nackdelen är att imageprint är dyrt kostar 13500+
moms till min skrivare.
Nackdel 2 är att ska du uppgradera till sista versionen(jag har den innan) så får du betala 75% av nypriset det är uselt för uppgraderar du tex photoshop så betalar du runt 30% av nypriset.

Däremot det är grymt bra profiler o du får tillgång till i stort sett alla papper du kan tänkas vilja köra.Proffsfoto testade ip o det fick bäst i test speciellt på svartvitabilder.
Programmet är enkelt att använda.
Så oavsett det är dyrt eller inte det är värt varje krona pga det fungerar så perfekt ungefär som att betala fläsk för mac datorn inte för att den är snabbast;bäst,prisvärdigast utan att det fungerar problemfritt o utan virus år ut år in.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar