nalleg
Aktiv medlem
Förutsättningar:
Bildskärm men ej printer är kalibrerad. Färgrymd=Adobe Prophoto,
Aktuell bild ligger på ca 6000 kelvin.
1. utskrifter med EPSONS drivrutin med PS-styrning avstängd på dels Epson Premium Glossy och dito Permajet
a) Automatic mode med ADOBE RGB¨
b) Custom MODE: ICM styrning med input ADOBE RGB och output: Epson standard
Bilderna blir snarlika men mycket kallare (motsvarande ca 2000 K) än som det ser ut på skärmen
b) utskrift med Colorburst på samma papper som ovan (1440 dpi) och ICC-profil = Epson premium Glossy
Helt perfekt utskrift WB = utseende på skärm bättre detaljer
Jag kan inte förstå att det kan bli så mycket bättre kvalite med Ripen och detta oavsett om jag kör på EPSOns eget papper eller på Permajets.
MIsstänker därför att jag gjort något fel vid inställning av Epsons drivrutin. Men vad?
Är det någon som har ett tips?
MVH
Björn G
Bildskärm men ej printer är kalibrerad. Färgrymd=Adobe Prophoto,
Aktuell bild ligger på ca 6000 kelvin.
1. utskrifter med EPSONS drivrutin med PS-styrning avstängd på dels Epson Premium Glossy och dito Permajet
a) Automatic mode med ADOBE RGB¨
b) Custom MODE: ICM styrning med input ADOBE RGB och output: Epson standard
Bilderna blir snarlika men mycket kallare (motsvarande ca 2000 K) än som det ser ut på skärmen
b) utskrift med Colorburst på samma papper som ovan (1440 dpi) och ICC-profil = Epson premium Glossy
Helt perfekt utskrift WB = utseende på skärm bättre detaljer
Jag kan inte förstå att det kan bli så mycket bättre kvalite med Ripen och detta oavsett om jag kör på EPSOns eget papper eller på Permajets.
MIsstänker därför att jag gjort något fel vid inställning av Epsons drivrutin. Men vad?
Är det någon som har ett tips?
MVH
Björn G