Annons

Jämförelse ledtal och wattsek. ws ?

Produkter
(logga in för att koppla)

cyan

Aktiv medlem
Har grunnat på formel för hur man jämför ex. vis ledtal 36 vid 100 Asa mot vad det motsvarar i ws
då studioblixtar och slavblixtar anges i wattsekunder.

Jag vet att svaret är 80 ws men inte hur man räknar fram det.

Jag vet hur ledtal framräknas. Låt oss ha Asa 100. ledtal 36 vid 3,27 m ger bländare 11.
(Ledtal 36/bländ. 11 = 3,27m).

Ljuset avtar med kvadraten på avståndet.

Håller min teori om jag provar :

80ws = ledtal 36
Vi antar att vi vill kunna fotografera på dubbla avståndet med bländare 11, dvs. (3,27x2 = 6,54m)
detta fordrar ledtal 72 och det går åt 4x så mycket ljus (kvadraten på avståndet)

80x4 = 320Ws Har jag gjort rätt ?

Att ljuset avtar med kvadraten på avståndet stämmer ju, så den delen av ditt resonemang håller.

Däremot går det nog inte att konvertera wattsekunder till ledtal eftersom ledtal omfattar ett helt system med reflektor och allt. Wattsekunderna är ju bara ett mått på hur mycket kräm den orkar förbruka under en urladdning.

WS

Det är riktigt att en massa ljus försvinner i
indirekt ljus reflktorer mm. Det försvinner likaså mycket ljus när man slår ljuset med blixten på kameran i en bouncer eller emot en skärm. Det var inte detta frågan gällde.
Jag har sett Photax Electra SD-80 slavblixt.
Den anger 80 ws och ledtal 36.Min omräkning
ger:
500 ws ledtal 90
320 ws ledtal 72
80 ws ledtal 36

80 ws är ett komplement som upplättning bakgrundsljus mm.
Skall man ha ett bra huvudljus med bouncer är jag rädd att man får ha 320-500 ws. Det funkar naturligtvis för amatörbehov med mindre. Studioaggregat är inte billiga.

Är det någon som har mkt. erfarenhet av ovan så
svara gärna. Vi kan ta två exempel. Det ena är ett ansiktsporträtt och det andra två helfigurer
Asa 100 bländare 4, ett huvudljus ett upplättningsljus och ytterligare en svagare belysning för ex. belysning av hår, mörk bakgrund.
(Är den vit lär vi få använda mera ljus).

Väntar på min 300D, sen så skall jag testa med två blixtaggregat 550EX o Metz 45 ? slavtändare plus skaffa ovan SD80 så länge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar