Annons

Jämföra Lumix DMC-Fz82 och Fz300

Produkter
(logga in för att koppla)

Swompa

Ny medlem
Jämföra Lumix DMC-Fz82 och Fz300. Varför skall jag betala mer för Fz300 när Fz82 har både bättre Mp och optiskt zoom? Nybörjare!

Du får ju en skarpare bättre optik på FZ300 samma optik som föregångaren FZ200, googla och jämför tester på nätet så blir du övertygad :)

Dessutom har FZ300 mycket ljusstarkare optik. Längre zoom och ljussvagare optik som i FZ82 begränsar då du kan använda den zoomen. Är ljuset sämre så kommer skakningsoskärpa göra bilden suddig där det kanske hade gått bra med FZ300. Sedan finns rörelseoskärpa - sämre ljusinsläpp som hos FZ82 gör att du har sämre möjlighet att fota rörliga motiv. Dessutom är ingetdera objektiv så skarpt, i kombination med ren fysiskt begränsning av skärpa p g a diffraction, att någon skillnad i mp lär göra någon skillnad i hur mycket detaljer du fångar på bild. I dessa små sensorer är mängden mp en icke-fråga. Dessa sensorer är pyttesmå 1/2,3".

Har du råd så ger en Panasonic FZ1000 eller 2000 mycket bättre bilder i de flesta sammanhang då sensorn är mycket större (tror ca 4ggr större) och fångar alltså så mycket mer ljus (sensorstorlek är 1"). Bilden skapas ju av ljus.

Dessutom har FZ300 mycket ljusstarkare optik. Längre zoom och ljussvagare optik som i FZ82 begränsar då du kan använda den zoomen. Är ljuset sämre så kommer skakningsoskärpa göra bilden suddig där det kanske hade gått bra med FZ300. Sedan finns rörelseoskärpa - sämre ljusinsläpp som hos FZ82 gör att du har sämre möjlighet att fota rörliga motiv. Dessutom är ingetdera objektiv så skarpt, i kombination med ren fysiskt begränsning av skärpa p g a diffraction, att någon skillnad i mp lär göra någon skillnad i hur mycket detaljer du fångar på bild. I dessa små sensorer är mängden mp en icke-fråga. Dessa sensorer är pyttesmå 1/2,3".

Har du råd så ger en Panasonic FZ1000 eller 2000 mycket bättre bilder i de flesta sammanhang då sensorn är mycket större (tror ca 4ggr större) och fångar alltså så mycket mer ljus (sensorstorlek är 1"). Bilden skapas ju av ljus.
Tack för uttömmande svar och förklaringar, bra med info så man inte köper nåt man blir missnöjd med, ska kolla specarna på hemsidan och se om jag förstår deras tekniska uppgifter bättre nu.

Håller med Fredrik om att FZ1000 är klart bästa valet med 1"sensor. Jag har haft min sedan 2015 och är supernöjd, det verkar vara en evighetsmaskin där Panasonic verkligen lyckats:)
Man ser dom emellanåt på typ Blocket till ett mycket överkomligt pris.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar