Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ixus50 vs ixus700

Produkter
(logga in för att koppla)

defiant

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa mig en liten kamera inför sommaren som är liten och smidig.... Har tittat lite på Ixus 50 och ixus 700, men har svårt att bestämma mig.. någon som har erfarenheter av dom?? det som talar för ixus700 är givetvis upplösningen om man nu behöver den, men även ett undervattenshus som skall klara ned till 40m, det som talar emot är om bildkvaliten ärlika bra med tanke på att det är en sensor med mindre pixlar i... så jag tar tacksamt emot era erfarenheter.

//J

De ska vara hyffsat bra, jag har inte lusgranskat några bilder, men där finns ju dpreview och en mängd sidor att titta på.

Kamerorna är ruskigt snabba till handhavandet tack vare Canons Digic II preocessor, det är samma som i 350D/20D/1Ds osv.

Min Mor har en IXUS-40 som hon är väldigt nöjd med, bildkvaliteten är riktigt bra vad jag sett, även på A-4 förstoringar.

Har testat båda. Frun har en 700 och min bror en 50. För det första är det väl inte nämnvärt mindre pixlar i 700? Den har ju större sensor? 50 har en 1/2,5" sensor har jag för mig och 700 har ju en 1/1,8" sensor. Har inte räknat ut exakt pixlestorlek men det kan inte skilja så mycket? Har jämfört bilderna med min gamla Pentax 555 och tycker det är ganska mycket mer brus i båda ixuskamerornas bilder. Men så hade också pentaxen lika stor sensor (1/1,8") som 700 men med färre pixlar (5Mp). Tycker det är större skillnad mellan båda ixusarna jämfört med pentaxen än det är inbördes mellan ixusarna när det gäller brus/bildkvalitet om du förstår vad jag menar. De skillnader som ändå kan urskiljas väger till 700ans fördel. Tycker också bilderna är aningens softa men det går bra att skärpa upp dem direkt i kameran.

Kamerorna är myyycket snabba. Både vad gäller fokus och själva bildtagningen. Utan blixt och med ett bra minneskort tar den bilder i ett rasande tempo. Tyvärr är erfarenheten att detta behövs då fokus också är ganska osäker. Kan ju förstås vara skit bakom kameran med men å andra sidan så funkade det betydligt bättre med pentaxen med samma skit bakom;).

Men totalt sätt är det två mycket fina kameror som rätt använda ger fina bilder som håller för A4 förstoringar iallafall. Är det portabilitet du är ute efter är ju 50 en klar vinnare. Den är så liten så man tror det är ett leksakskreditkort eller nått. 700 är också liten men trots allt ganska mycket större. Själv använder vi 700:an som liten/enkel och portabel komplementkamera när man inte orkar/kan ta med de stora grejorna. Och så då som egen kamera för tanten om vi vill fota båda på olika håll.

//Jerka

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar