Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IXUS Död, dags för ny kamera.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Vår lilla IXUS 65 som vi haft jätte länge gick i graven igår och nu tittar vi runt på lite andra kameror.

Prisklassen som vi lagt oss runt är 3-4000kr

Kamerorna som jag läst gott om är följande:

Canon PowerShot G15

Canon PowerShot S110

Sony CyberShot DSC-RX100

Priset på G15 var 3490kr idag på MM, det tyckte jag lät som ett bra pris. Säljaren tyckte dock att RX100 är vassare men också 1200kr dyrare.

Nu vill jag veta vad ni tycker?

Sedan har jag en till fråga. Har idag en Nikon D90 med följande kit objektiv 105mm. Funderar på att sälja den och köpa en Panasonic Lumix DMC-G6.

Enligt säljaren på MM så var den bäst för pengarna och filmar helt fantastiskt.

Vet dock inte om det lönar sig att sälja D90, kanske bättre att ha kvar den och satsa på en tex G15 och ha två kameror.

Tack på förhand

Hej

Vår lilla IXUS 65 som vi haft jätte länge gick i graven igår och nu tittar vi runt på lite andra kameror.

Prisklassen som vi lagt oss runt är 3-4000kr

Kamerorna som jag läst gott om är följande:

Canon PowerShot G15

Canon PowerShot S110

Sony CyberShot DSC-RX100

Priset på G15 var 3490kr idag på MM, det tyckte jag lät som ett bra pris. Säljaren tyckte dock att RX100 är vassare men också 1200kr dyrare.

Nu vill jag veta vad ni tycker?

Sedan har jag en till fråga. Har idag en Nikon D90 med följande kit objektiv 105mm. Funderar på att sälja den och köpa en Panasonic Lumix DMC-G6.

Enligt säljaren på MM så var den bäst för pengarna och filmar helt fantastiskt.

Vet dock inte om det lönar sig att sälja D90, kanske bättre att ha kvar den och satsa på en tex G15 och ha två kameror.

Tack på förhand
Jag skulle satsa på G15 och behålla D90:n. Jag kan egentligen iofs inget om Panasonicen men det är en 4/3 sensor som är mindre än den som sitter i D90 och jag kan inte se varför man skulle vilja gå åt det hållet. Nu kan man inte jämföra DMC G6 med G15 för det är helt olika koncept. Men köper man G15 har man en bra resekamera och en riktigt bra systemkamera i D90:n med tillgång till bra objektiv för lång tid framöver. Tips kolla även Canon G1X, den har större sensor än G15 nästan lika stor som D90n, men sämre macro kanske än G15. (Får nog på nöten av många fantaster för detta, men det är det val jag skulle göra med några motiveringar till varför). Om film är det viktigaste för dig kanske Panasonicen är roligare. Lycka till med ditt val!
Mvh Peter

Jag skulle satsa på G15 och behålla D90:n. Jag kan egentligen iofs inget om Panasonicen men det är en 4/3 sensor som är mindre än den som sitter i D90 och jag kan inte se varför man skulle vilja gå åt det hållet. Nu kan man inte jämföra DMC G6 med G15 för det är helt olika koncept. Men köper man G15 har man en bra resekamera och en riktigt bra systemkamera i D90:n med tillgång till bra objektiv för lång tid framöver. Tips kolla även Canon G1X, den har större sensor än G15 nästan lika stor som D90n, men sämre macro kanske än G15. (Får nog på nöten av många fantaster för detta, men det är det val jag skulle göra med några motiveringar till varför). Om film är det viktigaste för dig kanske Panasonicen är roligare. Lycka till med ditt val!
Mvh Peter

Tack så mycket för ett utförligt svar.

Med tanke på att du har med kameror som Canon G15, så kan du även tänka dig kameror som inte går ned i skjortfickan.

I det läget kan du även titta på Nikon V1, som ger bildkvalitet i ungefär samma klass som Sony RX100, och har en av marknadens snabbaste autofokus, alla kategorier. För att vara systemkamera är den här extremt liten och smidig. Liksom Panasonicen fungerar den utmärkt att filma med, och liksom panasonicen har den en riktig sökare. En Nikon v1 bör du kunna få för strax under 3000.

Det finns även en adapter för V1 så att du kan använda Nikon F optik, men då blir autofokusprestanda inte lika imponerade. Då bara den mittersta AF punkten fungerar

Med riktig sökare vare sig det är EVF eller ej slipper du hålla kameran på armlängds avstånd och kämpa med att försöka se på en solbelyst display, det är också lättare att rama in motivet när man inte ser så mycket störade detaljer i synfältet. Det är också lättare att hålla kameran stilla om man kan ta stöd mot huvudet, och inte behöver hålla kameran på armlängds avstånd.

Var inne på Götaplatsens Foto idag i Göteborg där även dem rek NX100, men!

Han tyckte att Canon PowerShot G1 X var lite vassare än NX100 om man kan acceptera storleken.

Vad tycker ni?

Gillade G1X men även NX100. Dock var NX100 ganska så liten och jag tyckte att man inte fick något bra grepp om den när man fotar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar