Annons

Iview mediapro

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusjoh

Aktiv medlem
Håller på att utvärderar Iview mediapro. Kanonprogram men jag har ett problem.

När jag läser in bilder, vi kan säga 70-100 stycken, så är själva inläsningen helt ok. Det ta däremot vääääldigt lång tid att skapa tumnaglarna (kugghjulet snurrar nere till höger). Det kvittar om jag kör bilder från Nikon D70, D2H eller Canon kompakt. Har ställt in under inställningar att den skall använda den inbyggda tumnaglen om den finns samt låg kvalite.

Har jag missat något eller är programmet segt just i denna funktion?

Bilagor

• iview (wince).png
    iview (wince).png
    18.5 KB · Visningar: 474
Hur stora tumnaglar har du ställt in att du vill ha?
Jag kör 120*120. Vid importen läsas de befintliga in och sedan pluppar programmets snyggare tumnaglar in en efter en och det går ju att göra annat i programmet under tiden, jag måste ju inte vänta på att de blir klara.

Vad har du för dator?

Upplever inte heller att det tar så lång tid men det tar väl kanske mellan fem och tio sekunder per bild eller nått och då drar ju tiden lätt iväg.

Men man kan ju som sagt göra annat under tiden.

Den största nackdelen med iView är att det inte är kompatibelt med CaptureOne, eller tvärtom beroende på vilket program man uppskattar mest.

Mvh
Maverick

Det är en funktion som du inte kommer ifrån. Programmet gör faktiskt mer än bara läser in tumnageln. Den läser även av metadatan, iptc etc. Om du växlar över till listläget så ser du mer av det som händer. Beroende på vad du valt att visa i listläget så ser du givetvis olika saker men i mitt fall så uppdateras kolumnerna för slutartid, bländare, brännvidd, IPTC etc. Allt detta läses ur bilden och läggs in i databasen.

Däremot tror jag att det går att ställa in programmet att inte göra detta automatiskt (vet bara inte var man gör det) utan du måste göra det själv istället.......Då går det att utföra denna indexering på natten eller annan dötid.

Båda lägger till xmp-filer till raw-filerna och om man först kollat med iView och sedan försöker kolla med CaptureOne så blir alla bilderna svarta.

Vilket kan bli problematiskt ifall man inte har någon annan bra raw-konverterare.

Kanske finns det en lösning men jag har inte hittat nån än.

Mvh
Maverick

Tack för alla tips!

Jag importerar inte in bilderna från kameran/minneskortet utan från en mapp på hd där jag fixat bilderna klart innan de kommer till Iview. Kanske det är långsammare så.

Datorn är en 3GHz Pentium 4 med 2GB minne så det borde räcka. Programmet är blixtsnabbt när tumnaglarna är klara. Under tiden de läses in, 5-10 sek per bild, dvs ett antal minuter per minneskort kan jag inte göra något alls i programmet.

Skall kolla att växla över till listläget. Bra tips.

Maverick skrev:
Båda lägger till xmp-filer till raw-filerna och om man först kollat med iView och sedan försöker kolla med CaptureOne så blir alla bilderna svarta.

Vilket kan bli problematiskt ifall man inte har någon annan bra raw-konverterare.

Kanske finns det en lösning men jag har inte hittat nån än.

Mvh
Maverick
Detta problem har jag inte. Det enda som irriterar mig är att meta data från Iview inte hänger med till när man konverterar till t.ex. TIFF ller JPEG.

No problem

Flash Gordon skrev:
Detta problem har jag inte.
Inte heller jag har detta problem.

Använder iView MediaPro v3.1.2 och Capture One Pro v3.7.6 (båda för Windows).
Testade med NEFar från Nikon D200 och de såg fina ut i Capture One, trots att de först varit inne en vända i iView MediaPro.

För ett tag sen kunde man köpa Capture One bundlad med iView MediaPro på Capture Ones webb - vore därför konstigt om de två programmen inte är kompatibla.
Har du öppnat ett serviceärende om saken på Capture Ones supportwebb?

Flash Gordon skrev:
Detta problem har jag inte. Det enda som irriterar mig är att meta data från Iview inte hänger med till när man konverterar till t.ex. TIFF ller JPEG.

De hänger med om du skriver ner metadata till bildfilerna (fungerar inte i raw men i dng).
Action / Sync Annotations

Re: No problem

cowboy skrev:
Inte heller jag har detta problem.

Använder iView MediaPro v3.1.2 och Capture One Pro v3.7.6 (båda för Windows).
Testade med NEFar från Nikon D200 och de såg fina ut i Capture One, trots att de först varit inne en vända i iView MediaPro.

För ett tag sen kunde man köpa Capture One bundlad med iView MediaPro på Capture Ones webb - vore därför konstigt om de två programmen inte är kompatibla.
Har du öppnat ett serviceärende om saken på Capture Ones supportwebb?

Nä jag har inte öppnat ett äreende än, ska göra det. Fast för tillfället har jag inget internet hemma där dessa programvaror är installerade.

Jag har för övrigt LE version av C1 men det borde ju funka ändå tycker man.

Mvh
Maverick

Det är nog skillnad på råfiler och råfiler!

Maverick, vilken sorts råfiler är det som krånglar för dig (Nikon? Canon? DNG?)?

Ett exempel:
Om jag drar in mina D200-NEFar från minneskortet till Photo Mechanic v4.4.3.3 och taggar dem där har de ett kraftigt grönstick (vitbalansen ballar ur) när jag senare öppnar dem i Capture One.
D70- och D100-NEFar funkar perfekt i samma arbetsflöde.
Har rapporterat problemet till PhaseOne, de har gjort egna tester och konstaterat felet (uppträder i både Mac- och PC-versionerna) och de kommer förhoppningsvis att ha hittat en lösning tills Capture One v4 kommer ut.

Min teori är att alla råfiler kanske inte funkar lika i Capture One (eller i iView MediaPro eller Photo Mechanic) och att dina blir svarta efter att varit i iView MediaPro på samma sätt som mina blir gröna efter att varit i Photo Mechanic?!

Mina gröna D200-NEFar i Capture One är naturligtvis irriterande, men om jag drar lite i reglagen "color temperature" och "tint" så blir det njutbart igen.

Om även du har D70, D100 eller D200 så rasar min teori...

Jo, jag har en D200 och det är det enda som jag kollat med. Just i det här sammanhanget så är det PC-miljö som problemet uppstår.

Jag har väl inte orkat bry mig så mycket eftersom jag numera även har PS CS2 med tillhörande Camera Raw på mac. Problemet blir på PC där jag inte har CS2 och därför inte har någon raw-konverterare som klarar D200 filer. Det var ju därför jag köpte C1 LE liksom. Jag kan ju naturligtvis koppla in Mac:en på nätverket och använda den men man är ju lite bekväm oxå... :O)

Som jag ser det så ligger det ju i PhaseOnes intresse att åtgärda problemet. De finns ju inte ens på kartan när jag funderar på om jag skulle behöva en annan raw-konverterare än Camera Raw som det är nu. Följd problemet är då att jag inte har ett internetuppkoppling hemma så även om de kommer på en lösning så får jag rätt struligt att uppdatera som det ser ut nu.

Dålig reklam för dem helt enkelt, kommer säkert ha detta i åtanke om jag kommer att intressera mig för mellanformat för användning i reklamjobb.

/Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar