Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IT8-Kodachrome kalibreringsbild

Produkter
(logga in för att koppla)

Joelchrome

Ny medlem
Hallå FS, jag sitter här och är just I färd med att scanna in ett omfattande bibliotek med diabilder ( mestadels Kodachrome)

Men då uppstår problemet att jag behöver kalibrera min scanner för kodachrome, eftersom den inbyggda profilen genererar bilder med en färgprofil som inte är av denna värld.

Och då krävs ett sk. IT8 kalibreringskit, med parametrar på cd-skiva och en testbild.

Problemet är att kodakchrome inte tillverkas längre, och sedemera kan ej kalibreringsbilder framställas.

Så jag undrar, om det finns någon här på FS som har ett Kit som jag skulle få kunna låna?

Jag kan stå för ev. frakt från dig till mig och tillbaka.

Tacksam för all hjälp!
 
Hallå FS, jag sitter här och är just I färd med att scanna in ett omfattande bibliotek med diabilder ( mestadels Kodachrome)

Men då uppstår problemet att jag behöver kalibrera min scanner för kodachrome, eftersom den inbyggda profilen genererar bilder med en färgprofil som inte är av denna värld.

Och då krävs ett sk. IT8 kalibreringskit, med parametrar på cd-skiva och en testbild.

Problemet är att kodakchrome inte tillverkas längre, och sedemera kan ej kalibreringsbilder framställas.

Så jag undrar, om det finns någon här på FS som har ett Kit som jag skulle få kunna låna?

Jag kan stå för ev. frakt från dig till mig och tillbaka.

Tacksam för all hjälp!

Verkar fortfarande finnas att köpa från Wolf Faust http://www.targets.coloraid.de/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.