** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

*ist succé på PMA

Produkter
(logga in för att koppla)
Pris Pentax *ist

I USA kommer Pentax *ist att ha ett listpris på 319 USD och finnas ute till handeln i slutet av Mars. Detta pris motsvarar listpriset för ZX-L (MZ-6 i Sverige). För svenskt vidkommande kan vi alltså förvänta oss ett rek. cirkapris på runt 4000 - 4500:- för huset, vilket torde innebära ett pris hos ScandinavianPhoto eller Cyberphoto på 3500 - 4000:-. Några hundralappar till gör ett paket med objektiv.

Jag tycker det är bra priser för en kamera med 11 AF sensorer, 2.7 b/s, 1/4000 slutare, skärpedjupskontroll, automatisk alternativexponering, 3 mätsystem (tillgängliga i alla automatiska och manuella lägen) och en massa annat.

Med vänlig hälsning
Roland

Tyvärr!

Fovi AS som distribuerar Pentax i Norge säger att huset kommer att ha ett listpris på ca 20000NKR och finnas i butik under skiftet juni/juli.

Så att tro att man kommer kunna köpa ett hus för ca: 4000SEK känns ju som en dröm som troligen inte kommer att gå i uppfyllelse!

Fredrik! Du har blandat ihop ärter och morötter.
Roland skriver om *ist inte *istD.
En liten men betydelsefull skillnad :)

Hej vänner

Enligt rapporter från den nu pågående PMA mässan i USA (Photo Marketing Association) så är Pentax nya *ist (för 35mm film, jag menar nu inte *ist D) en väldigt speciell liten kamera. En utsänd rapportör meddelar att Pentax och Canon hade störst trängsel. Efter 20 minuter lyckades dock följande information fås fram:

Trots lösningen med spegelboxen så påstår en utsänd rapportör att lilla *ist har en bättre (ljusare, klarare, tydligare) sökare än EOS 1. Pentax själva säger att sökaren är ljusare än förr, troligen anpassad för att det extra lagret med upplysta AF sensor markeringar inte ska störa sökaren. Detta torde innebära att *ist passar synnerligen bra även för manuell fokusering mot mattskivan.

Även sökarinformationen syns tydligare än förr.

Kameran är liten och lätt, men känns väldigt solid. Utomordentligt enkel och snabb att handha.

Batteri- och handgreppet ser ut som greppet till MZ-S, med vertikal slutare. Proffskvalitet i litet format således.

Vi kan nu sluta oss till att *ist har en teknisk kompetens och kvalitet som gör den till en extraordinär utmanare mot EOS 300V, Dynax 5 och F65/75.

Jag tittar på att den blir "Camera of the year".
Enda konkurrenterna är ju Nikons bleka F75 och Minoltas lilla Dynax 3. Ingen av dem är tillräckligt kompetent eller nyskapande för att hota *ist. Vi får se om jag får rätt...

Rapporten hittas på:
http://www.mail-archive.com/[email protected]/msg118896.html

Med vänlig hälsning
Roland

Pentax *ist: 9 korssensorer (AF)

De som har besökt den utställningsturné som Pentax genomför just nu i Japan, rapporterar att nya *ist med 11 punkters AF, har 9 korssensorer (känsliga för både vertikala och horisontella linjer) samt 2 horisontella. Detta har även bekräftats av Pentax personal.

Källa: http://www.mail-archive.com/[email protected]/msg119007.html

Detta innebär att *ist har det ledande AF-systemet i sin prisklass. Priserna för England är klara, Jessop kommer att sälja den för 299 UKP, detta innebär runt 50 pund mer än för EOS 300V och Dynax 5. Men med tanke på *ist överlägsna specifikationer (t.o.m något bättre än de dyrare F80 och EOS 30) så innebär detta att *ist är sensationellt prisvärd.

Källa: http://www.jessops.com/search/viewproduct.cfm?PRODUCT=PENIST&node=136&searchurl=newshowsubdept.cfm

I övrigt kan rapporteras att Pentax nya budget serie av optik - FA Junior - har fattning av plast. Precis som liknande optik från Canon, Minolta och Nikon. Men kamerorna fortsätter Pentax tradition av metallfattning.

Med vänlig hälsning
Roland

Jag slår ihop lite trådar om *istarna, det är bättre att samla dem och möjliggöra diskussion kring dem istället för att fragmentera arkivet med massa lösa trådar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar