Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ist DS + chinon= :(

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
vet att det finns en liknande tråd här, men jag tänkte låta bli att störa den.

fick min länge efterlängtade Ds i går kväll, ville då genast testa att klicka på mitt Chinon 50mm f/1,9. men kameran vill inte fungera med detta objektiv. fattningen är nästan identsik med fattningen på mitt Vivitar 28mm, som fungerar precis som det ska. men chinon objektivet vill inte funka.

vad göra??

om jag köper en tunn mellanring o sätter mellan kamera och objektiv, borde det väl funka, att brännvidden blir 12mm längre känns inte som ett jätteproblem...

Vad funkar inte? Vad är skillnaden?

Chinon har, om jag inte missminner mig, gjort några serier som inte följt PK standarden till punkt och pricka.

T ex har dom en glugg, om du sätter fast den på ett autofokushus så får du inte loss den. Det är ett hål som fokuspinnen hoppar in i och går inte ur.

Men jag tror nog vanliga äldre chinongluggar ska funka helt utmärkt, ifall det inte är något som tar i.

/Henri

bengt luthman skrev:

om jag köper en tunn mellanring o sätter mellan kamera och objektiv, borde det väl funka, att brännvidden blir 12mm längre känns inte som ett jätteproblem...

Mellanringar funkar inte så, du får ingen brännviddsförlängning, utan du kan fokusera närmre, på bekostnad av att du inte kan fokusera till oändligheten längre.

/Henri

Átt Chinon 50 inte skulle fungera var mig en nyhet - man lär nytt varje dag

Fast jag är inte övertygad än. Går det att montera objektivet? Är det bara att det blinkar error och har sig så är det inget problem.

Mellanring och 1,9 muuu det blir kort skärpedjup i alla fall :)

det går utan problem att montera objektivet, men den visar aldrig någon lämplig tid, som mitt andra manuella objektiv gör. funkar inte heller i "M" läge

Bäst att kolla om vi talar samma språk. Vad menar du med manuellt objektiv? Att du skruvar på bländarrringen eller ...?

Attans måste snart rusa igen men eatfrog är nog hemma i objektivdjungeln

just vad jag menar...manuellt fokuserande objektiv, bländare ställs manuellt på objektivet, största bländare 1,9 minsta 16. 50mm brännvidd, Chinon.

Senast ändrad:
Har du satt custom-funktionen "Using Aperture ring" till 2?

M-objektiv har ju ingen koppling till kameran annat än för att blända ner så det är rätt skumt om det inte funkar.

Läs sid 179 och 100 i manualen.

Jag har 2 Chinonobjektiv, 135/2.8 och 200/3.3. Båda funkar utan problem med min *ist.

ah se där, nu funkar det utmärkt...

kände mig så hemma att jag inte ens tänkte på att titta där, dessutom gick det nog snabbare att fråga er=)

är hittills mkt nöjd med denna lilla kamera, har iofs bara lekt med den i ett par timmar..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar