Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Isolette III fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

P.D

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en Agfa Isolette III med en Apotar 85 4,5 och prontor SV slutare som jag precis gått igenom.

Jag skulle precis ställa in fokusen och märker att hela objektivet/slutaren inte kommer tillräckligt långt in för att ställa infinty. Trodde först det var nåt fel på hur jag satt dit elementen men de sitter som de ska och frontcylindern åker ända in. Ungefär 3mm är det som den behöver för att det ska börja likna nåt.

Den metod jag använder för att ställa fokus är mattglas med matta sidan paralellt med filmplanet. En speciellt utskuren skiva som ska passa i spåren för filmen. Jag har svårt att tro att det är den som strular. Har funkat med andra kameror.
Jag har också ett kryss på den på mattsidan så jag kan ställa infinity via en annat objektiv från fronten. Ja ni vet, ni som kan hur man gör. Samma här. Behöver ca 3mm för att det ska se bra ut.

Har även testat att ta ut två av tre packningar mellan slutare och standard (heter det så) utan att det gav något.

Hoppas någon har en idé om hur man kan lösa detta.

Mvh
Peder

The middle element screws on the aluminium threads of the shutter assembly. Clean the lens. To reset simply screw on fully into the shutter assembly. I suggest for you to use some thread lock here so that the middle element will not turn with the front element when focusing.

The back lens screws on fully, no special setting necessary like middle lens. Clean the lens.

http://www.rolandandcaroline.co.uk/apotar.html

Det där känns ju lite knasigt. Jag la bara i elementet och la den gängade ringen över som låser.

The middle element screws on the aluminium threads of the shutter assembly. Clean the lens. To reset simply screw on fully into the shutter assembly. I suggest for you to use some thread lock here so that the middle element will not turn with the front element when focusing.

The back lens screws on fully, no special setting necessary like middle lens. Clean the lens.

http://www.rolandandcaroline.co.uk/apotar.html

Det där känns ju lite knasigt. Jag la bara i elementet och la den gängade ringen över som låser.

Sorry lite monolog här. Ville bara förtydliga att min apotar består av tre element. Ett bakre sm skruvats på fullt. Finns bara ett sätt. En främre grupp som består av två element. Fronten har jag inte rört (inget säger dock att den var rätt innan jag gjorde service. Den ligger mellan två ringar i ett gängat hus så den går skifta), samt "mellanelementet" som man skruvar i underifrån i samma hus. Denna har en fasad kant och 99 % säkerhet är det så den ska ligga. Andra hållet går inte. Över denna sätter man en låsring.

Ja om nån pallar med detta så är jag ju som sagt glad.
Själva korrigeringen kan jag bara allt ligger rätt.

Sorry lite monolog här. Ville bara förtydliga att min apotar består av tre element. Ett bakre sm skruvats på fullt. Finns bara ett sätt. En främre grupp som består av två element. Fronten har jag inte rört (inget säger dock att den var rätt innan jag gjorde service. Den ligger mellan två ringar i ett gängat hus så den går skifta), samt "mellanelementet" som man skruvar i underifrån i samma hus. Denna har en fasad kant och 99 % säkerhet är det så den ska ligga. Andra hållet går inte. Över denna sätter man en låsring.

Ja om nån pallar med detta så är jag ju som sagt glad.
Själva korrigeringen kan jag bara allt ligger rätt.

Ok. Problemet löst. I alla fall på papperet. Nu inväntar vi bara att den rena bensinen och isopropanolen ska göra sitt. Först tyckte jag det var skumt att den endast fokuserade på infinity när jag tryckte in hela bälgen lite. Det spelade ingen roll om jag fokuserade med frontelementet. Lite som snuten i slutet av the usual suspects lägger ihop två två om keyser söse så poppade det upp lite citat i huvudet bl.a "mig veterligen finns det inget frontfokuserande objektiv med dubbla element". Så jag tittade och insåg att hela cylindern egentligen var två och att fokusgängorna även de var fastkilade av de beryktade agfa fettet (klistret). Så ovanstående från Roland och Caroline är ju korrekt.

Hoppas nån lär sig nåt av detta eller får sig ett gott skratt.

För det första, fantastiskt bra att du knyter ihop säcken och dokumenterar lösningen!

För det andra, hur svårt är det egentligen att plocka isär allt och få ihop det utan att sabba?
Köpte en Isolette III med en Solinar 3.5/75 som givetvis sitter fast pga fettet, fokusering och rangefinder.
Har hittat en bra how-to ang. Rangefinder men just Solinar 3.5 har jag inte hittat nåt på.

För det första, fantastiskt bra att du knyter ihop säcken och dokumenterar lösningen!

För det andra, hur svårt är det egentligen att plocka isär allt och få ihop det utan att sabba?
Köpte en Isolette III med en Solinar 3.5/75 som givetvis sitter fast pga fettet, fokusering och rangefinder.
Har hittat en bra how-to ang. Rangefinder men just Solinar 3.5 har jag inte hittat nåt på.

Vet inte riktigt hur jag ska tolka det där. Jättebra att du vet precis hur du ska göra :) Jag kände inte den här kameran liksom många andra som plockats isär. Därav famlandet. Nu vet jag allt om den.
Köpte en till isolette och ja, min nya how to, är så bra att jag nog inte heller säger hur man gör. Har att göra med trumset som verktyg. Lycka till med mecket!

Förresten, vad behöver du göra med din solinar som du inte hittar? Garanterar att nån här vet.

Som jag förstår det så är Solinar 3.5/75 objektivet en fyrlinskonstruktion så en instruktion för att fixa en trelinskonstruktion kanske inte stämmer så bra...

Sen menade jag att själva rangefindern som sitter i toppen på kameran är ju en väldigt enkel konstruktion och det finns fina how-to's på nätet om hur man renoverar och justerar dom.

Som jag förstår det så är Solinar 3.5/75 objektivet en fyrlinskonstruktion så en instruktion för att fixa en trelinskonstruktion kanske inte stämmer så bra...

Sen menade jag att själva rangefindern som sitter i toppen på kameran är ju en väldigt enkel konstruktion och det finns fina how-to's på nätet om hur man renoverar och justerar dom.

Ok. Ja rangefindern är simpel och den var det första som jag fixade. Ligger inte elementen i sina vaggor/låsringar på solinaren? Borde bara vara att öppna.

Om jag tolkar dig rätt ovan så är det bara frontlinsen som rör sig relativt de andra?
Då borde det ju vara relativt enkelt (famous last words) så länge man kan få loss fokusringen och resten av grejerna utan att förstöra nåt.
Är det kemiskt ren bensin som gäller för att lossa på tvålfettet?

Om jag tolkar dig rätt ovan så är det bara frontlinsen som rör sig relativt de andra?
Då borde det ju vara relativt enkelt (famous last words) så länge man kan få loss fokusringen och resten av grejerna utan att förstöra nåt.
Är det kemiskt ren bensin som gäller för att lossa på tvålfettet?

Precis. Bara fronten som rör sig vad jag vet.

Nej. Jag skulle avstå allt som kan riskera glasens coating. Är mer aggresivt än man kan tro med kemiskt ren bensin även om det är det ja kört med mest. Tror min coating rök på mellanglaset pga detta. Ska ju gå egentligen men tror att coatingen på dessa är ganska känslig.

Mitt andra, lyckade, försök lydde så här.
Av med hela slutaren från kameran och även av med alla ringar om det är dåligt med grepp senare. Värm med hårtork rätt in. Jag körde i 30 min.
Sen satte jag hela slutaren med fronten ned i ett cymbalstativ. Ett standard pearl. Den har en innerring i plast som är skonsam mot gängorna. Fick dock vända på plasten för att undvika den avfasade kanten som gjorde att den tappade greppet. Med slutare/front var det enkelt för mig. Bara att skruva. Med den avplockade fokusmekanismen fick jag an ända ytterligare ett stativ för att greppa. Sen var det bara at skruva. Kan tillägga att jag inte använde något lösningsmedel denna gång. Bara en minimal droppe tunn syntetolja som jag hoppades skulle ta sig in i fettet. Efter att allt var löst körde jag en nål väldigt löst fram och tillbaka i gängorna för att bli av med fettet. Bensinen är super här om man kan undvika att nudda glasen, så klart. Ta av dem om du har möjlighet. Då kan du dränka in hela mässingen i bensin.

Men värme och kraft. Det är det enda som hjälper. Tång = undvik. Har man ett specialverktyg självklart bäst. Själv hade jag ju stativen som funkade ypperligt.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    18.1 KB · Visningar: 133
Senast ändrad:
Schysst McGyvering! :D

Tack för info, jag tror jag skall se om jag kan lämna in den istället...
Jag har mekvana men mer med bilar så det är en annan dimension på grejerna, oklart om mitt tålamod klarar det där. ;)

ANNONS