Annons

ISO vs slutartid vid långa exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Sputt

Aktiv medlem
Vet inte exakt hur man ska formulera den här frågan men jag försöker iallafall. Alla vet ju att höga iso-värden brusar men det gör ju även längre slutartider (nu pratar jag om 30s och uppåt) så frågan är egentligen när tjänar man på att höja iso-värdet istället för en extremt lång slutartid, om man ens tjänar på det? Vilket av dessa två tillvägagångssätt generar minst brus?

Jag förutsätter att tiden man spenderar inte har någon betydelse och att det man fotograferar är ett statiskt motiv som inte påverkas artistiskt sett av den längre slutartiden. Kan även tillägga att det är nattbilder jag har i åtanke.

Hoppas frågeställningen inte blev för rörig nu :)

MVH Patrik
 
Med reservation. Du tjänar aldrig på att gå upp i iso jämfört med slutartid. Däremot kan du med fördel testa något vi har diskuterat i tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=91525.

Det går ut på att fotografera efter ett visst iso men att ändå höja iso i kameran (i praktiken en överexponering alltså) eftersom läsbruset är procentuellt sett lägre på högre iso. Sedan kompenserar man för detta vid framkallning. Det förutsätter dock att man kör raw såklart. Läs gärna tråden, det var väldigt intressanta rön som presenterades där...
 
Med reservation. Du tjänar aldrig på att gå upp i iso jämfört med slutartid. Däremot kan du med fördel testa något vi har diskuterat i tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=91525.

Det går ut på att fotografera efter ett visst iso men att ändå höja iso i kameran (i praktiken en överexponering alltså) eftersom läsbruset är procentuellt sett lägre på högre iso. Sedan kompenserar man för detta vid framkallning. Det förutsätter dock att man kör raw såklart. Läs gärna tråden, det var väldigt intressanta rön som presenterades där...

Var inte riktigt det svar jag var ute efter, men jag får skylla mig själv. Jag borde självklart skrivit ut att jag förutsätter att man använder bas-iso och om det finns några fördelar brusmässigt att höja till kanske iso 400 för att få mindre tidsgenerat brus men kanske inte fullt så mycket iso-genererat brus.
 
Var inte riktigt det svar jag var ute efter, men jag får skylla mig själv. Jag borde självklart skrivit ut att jag förutsätter att man använder bas-iso och om det finns några fördelar brusmässigt att höja till kanske iso 400 för att få mindre tidsgenerat brus men kanske inte fullt så mycket iso-genererat brus.

Jag är litet förvånad av att inte fler helt enkelt provar detta själv. Det är ju rätt lätt att sätta kameran på stativ och ta bilder i ett halvmörkt rum och justera allt upp och ned av hjärtans lust. Några minuter efteråt har man ju svaret vid datorn!

Då har man också eliminerat skillnader mellan kameramodeller, och får facit för sin egen kamera.

Per.
 
Jag är litet förvånad av att inte fler helt enkelt provar detta själv. Det är ju rätt lätt att sätta kameran på stativ och ta bilder i ett halvmörkt rum och justera allt upp och ned av hjärtans lust. Några minuter efteråt har man ju svaret vid datorn!

Då har man också eliminerat skillnader mellan kameramodeller, och får facit för sin egen kamera.

Per.

Självklart kan jag testa själv och det kommer jag även att göra, blir nog inte denna vecka dock men jag kan nog ta mig en nattur någon gång nästa vecka. Sen så tycker jag att det här är ett intresant ämne som vad jag sett inte varit uppe för diskution, det är ju också alltid kul att höra hur andra tycker och tänker om saken.
 
Var inte riktigt det svar jag var ute efter, men jag får skylla mig själv. Jag borde självklart skrivit ut att jag förutsätter att man använder bas-iso och om det finns några fördelar brusmässigt att höja till kanske iso 400 för att få mindre tidsgenerat brus men kanske inte fullt så mycket iso-genererat brus.

Om du faktiskt läser tråden, tror jag tvärtom att det var just det svar du letade efter....

Edit: Bry dig inte om vad rubriken för den tråden säger. Läs den istället.
 
Om du faktiskt läser tråden, tror jag tvärtom att det var just det svar du letade efter....

Edit: Bry dig inte om vad rubriken för den tråden säger. Läs den istället.

Det som är viktigt i min frågeställning är det tidsgenerade bruset vilket inte alls avhandlas i tråden om man ska pressa iso över 1600 eller inte.

Edit: jag hade redan läst igenom tråden när jag startade den här diskussionen.
 
Det som är viktigt i min frågeställning är det tidsgenerade bruset vilket inte alls avhandlas i tråden om man ska pressa iso över 1600 eller inte.

Edit: jag hade redan läst igenom tråden när jag startade den här diskussionen.

Jag förstår nog inte frågan då? Genereras det brus pga tid också?
 
Det som är viktigt i min frågeställning är det tidsgenerade bruset vilket inte alls avhandlas i tråden om man ska pressa iso över 1600 eller inte.

Edit: jag hade redan läst igenom tråden när jag startade den här diskussionen.


Jag har ju visat resultat från långa exponeringar där jag höjt ISO-talet och i kombination med multiexponering i kameran fått ner både slutartid och brus. Detsamma kan göras i efterhand i datorn (se Image stacking/averaging) om flera exponeringar på ett högre ISO-tal tas.

Dessvärre har jag inte jämfört med en enda lång exponering på lägre ISO-tal så jag vet inte vad det totala bruset hamnar i de två alternativen.

Se tex här 080916:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=81555&page=66

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=87378
 
Sensorns värms upp vid långa exponeringar, vilket resulterar i mer brus (finns antagligen andra anledningar också), heta pixlar etc.

Precis! Så om man t.ex. halverar slutartiden genom att höja iso ett steg får man då lägre brus? Frågan är om man har någon brusprestanda att vinna på detta sätt och om man gör det från vilka slutar tider kan det vara ett bättre alternativ att gå upp i iso istället?
 
Ställer du in kameran att brusredusera på långa slutartider så försvinner problemet. Jag har aldrig sett något brus på 30sekunders exponeringar på bas iso från någon av dom digitala slr kameror jag ägt, brusredusering är väl fel ord igentligen i det här fallet, den tar väl enbart bort dom defekter och heta pixlarna som uppkommer från den överhettade sensorn, man märker det tydligt eftersom processen tar ett par sekunder.

/kent
 
Senast ändrad:
Jag är litet förvånad av att inte fler helt enkelt provar detta själv. Det är ju rätt lätt att sätta kameran på stativ och ta bilder i ett halvmörkt rum och justera allt upp och ned av hjärtans lust. Några minuter efteråt har man ju svaret vid datorn!

Då har man också eliminerat skillnader mellan kameramodeller, och får facit för sin egen kamera.

Per.

Jo och så kan jag kolla bland mina kioskkvitton efter avdrag och kanske sortera kallingarna efter färg när jag håller på?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar