Annons

Iso vid mörkerfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

absorbater

Medlem
Jag har precis köpt en d7000 med 16-85 mm lins. Tidigare hade jag en canon 350d som jag lärde mig ganska bra. Just nu försöker jag bara vänja mig vid nikon, där det känns som att det mesta är tvärt om. startknappen vrids åt andra hållet och objektiven skruvas på åt andra hållet. Men det är väl en vanesak hoppas jag :)

Till min fråga nu. Jag märker att min nya kamera är mkt bättre vid höga iso. Dock är jag osäker på hur högt man bör gå jämfört med hur lång slutartid man kan ha.

Om jag tex vill fota när det är ganska mörkt ute och inte vill använda blixt, ska jag då gå ner under 1/20, och ha en hög iso (över 3200) eller bör man försöka fota på runt sekunden och kanske komma ner runt 800 iso?

Jag känner mig lite vilsen på vilka inställningar man ska välja.

Självklart kan man ju gå på automatik, men jag är lite nyfiken hur ni som kan detta väljer att göra..

Mvh Calle
 
Du ska ju ha den slutartiden som behövs för att fotografera det du ska fotografera. Om det innebär att du måste höja ISO högt så behöver du göra det. :)

Om du ska fota stilla landskap kan du ju ha flera sekunders slutartid och sänka ISO för bildkvaliteten, men om du ska fota människo (som står ganska stilla) så behöver du ju troligtvis lägre slutartid och behöver därför höja ISO.
 
Om man fotar på frihand begränsas man ju av hur lång tid man kan ha innan det blir skakningsoskärpa, man brukar räkna med 1 / brännvidden * cropfaktorn, exempelvis för min D90 och 35 mm 1 / 35 * 1,5 = ca 1/50 sek. Jag skruvar alltså upp iso så att tiden vid vald bländare inte blir längre än vad jag beskrev ovan.

Om jag plåtar nattbilder med stativ väljer jag kamerans bas iso och exponerar så länge som behövs. Själv kör jag mest analogt, men principen är den samma.
 
Balansen lär man sig efter hand. Det är viktigt att man faktiskt tittar kritiskt på sina egna alster också...

I det här fallet handlar ju balansen om att välja mellan skak- och rörelseoskärpa och å andra sidan mer brus. Vilken som skadar just "den" bilden mest får du ju faktiskt själv bestämma, det finns det ingen som kan berätta för dig! :)

16-85 har en ganska schyst bildstabilisering, så om du ligger på 35mm kan du lätt gå ner på 1/10s om du bara står lite stadigt, och det du fotograferar inte rör sig. Om målet rör sig så är det bättre med ISO6400 och 1/50s...

Oroa dig inte så mycket, utan ut och fotografera. Det viktiga är som sagt att du utvecklas, att du tänker på om dina bilder blir suddiga eller brusiga. Suddiga - välj högre ISO, brusiga - välj längre slutartider.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.