absorbater
Medlem
Jag har precis köpt en d7000 med 16-85 mm lins. Tidigare hade jag en canon 350d som jag lärde mig ganska bra. Just nu försöker jag bara vänja mig vid nikon, där det känns som att det mesta är tvärt om. startknappen vrids åt andra hållet och objektiven skruvas på åt andra hållet. Men det är väl en vanesak hoppas jag
Till min fråga nu. Jag märker att min nya kamera är mkt bättre vid höga iso. Dock är jag osäker på hur högt man bör gå jämfört med hur lång slutartid man kan ha.
Om jag tex vill fota när det är ganska mörkt ute och inte vill använda blixt, ska jag då gå ner under 1/20, och ha en hög iso (över 3200) eller bör man försöka fota på runt sekunden och kanske komma ner runt 800 iso?
Jag känner mig lite vilsen på vilka inställningar man ska välja.
Självklart kan man ju gå på automatik, men jag är lite nyfiken hur ni som kan detta väljer att göra..
Mvh Calle
Till min fråga nu. Jag märker att min nya kamera är mkt bättre vid höga iso. Dock är jag osäker på hur högt man bör gå jämfört med hur lång slutartid man kan ha.
Om jag tex vill fota när det är ganska mörkt ute och inte vill använda blixt, ska jag då gå ner under 1/20, och ha en hög iso (över 3200) eller bör man försöka fota på runt sekunden och kanske komma ner runt 800 iso?
Jag känner mig lite vilsen på vilka inställningar man ska välja.
Självklart kan man ju gå på automatik, men jag är lite nyfiken hur ni som kan detta väljer att göra..
Mvh Calle