Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ISO-Tips till 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Sahlberg

Aktiv medlem
Vet inte om det har varit uppe tidigare men det var en nyhet för mig i alla fall.

Det går att ställa in ISO på 5D direkt i sökaren. Det är bara att trycka på ISO-knappen och sedan bläddra med rullhjulet och bekräfta med avtryckaren. Busenkelt!

Nackdelen är att skärmen tänds även om man har kameran framför ögat så mörkerseendet kan ju ryka, men men, ett bra trick i alla fall tycker jag.

Ja ser man på!
Det var en nyhet för mig också. Har själv en 7D och det fungerar på samma sätt på den också. Tackar för tipset!

/Fredrik

Tack för tippset.
Jag har alltid retat mig på att man måste titta på skärmen för att se vilken ISO man har inställt. Men nu kan jag få informationen i sökaren.

Jag ändrar ISO mest för jämnan på min 7D & skulle inte kunna tänka mig att vara utan detta! Kan dock hålla med Emil i det att det är korkat att skärmen lyser upp när man trycker in ISO-knappen, det skulle den inte gjort när man håller kameran mot ögat & det hade varit lätt att lösa... Det är inget stort problem men irriterande när man är i mörka miljöer.

//Larsa

Det där med ISO:n kände jag till, tycker dock att ISO:knappen är lite svårnådd när man kollar i sökaren.

Kan lägga in lite tips jag med ang. 5d:n, eller snarare lite okänd info om kameran. Mattskivan (sökaren) kan man rengöra själv (på egen risk då). Upptäckte detta då jag råkade trycka in den lilla metallplutten som syns upptill på huset när inte något objektiv är monterat. Ska man rengöra den så måste kamerahuset ligga uppochner och så tar man bort en del itaget (fyra delar).

(När jag råkade trycka på metallplutten och de alla fyra delarna flög ut så repades tyvärr en av plastbitarna så jag får leva med en repa i sökaren. :( Så var försiktiga om ni ger er på att rengöra den! (Ioförsig så ramlar inga delar ut om man har huset uppochner...vilket inte jag hade.))

En annan liten kul grej är att på insidan nertill i kamerahuset så är "golvet" täckt av något slags tyg (förmodligen samet eller liknande?) och precis under sensorn så är det ett litet hål nertill, förmodlign för damm/smuts.

//Fabian

ISO i sökaren är trevligt, tänk på dom stackars canonisterna som drömmer om det till efterföljaren till 350D :p

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar