Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ISO steg

Produkter
(logga in för att koppla)

Harlequinesque

Aktiv medlem
Finns det någon anledning till att inte köra ISOstegen efter exponeringsstegen? Jag har ställt in så min K10d väljer iso efter exponeringsstegen, dvs 1/3 steg just nu. Det innebär ju att man kan ha ISO 640 till exempel och inte bara 100/200/400/800/1600 och det borde ju kunna ge mindre brus eftersom man kan använda mellanting mellan tex 400 och 800..

Enda nackdelen jag kan komma på är att det finns fler steg att bläddra mellan = Liite långsammare




//Andreas
 
Kör också så, tycker det är suveränt. Precis som du säger känns det som man kan rädda en hel del bilder på det sättet. Iso 800 känns ofta för brusigt och iso 400 för lite ljus...

Kan inte se några nackdelar med det.
 
Tillsammans med auto-ISO så tycker jag det är riktigt användbart, då man tex kan sätta max ISO för automatiken till tex 640 (eller lägre). Vill man använda högre ISO så ställer man in det manuellt, och för att sen återgå till auto-ISO igen så trycker man på den gröna knappen.

Det tycker jag ger väldigt bra kontroll över bruset istället för att låta automatiken välja ISO helt fritt.
 
Fogel70 skrev:
Tillsammans med auto-ISO så tycker jag det är riktigt användbart, då man tex kan sätta max ISO för automatiken till tex 640 (eller lägre). Vill man använda högre ISO så ställer man in det manuellt, och för att sen återgå till auto-ISO igen så trycker man på den gröna knappen.

Jag kan inte återgå till auto ISO med gröna knappen...jag fotar oftast i P läget...är det något annat läge du använder för att det ska gå?
 
Harlequinesque skrev:
Jag kan inte återgå till auto ISO med gröna knappen...jag fotar oftast i P läget...är det något annat läge du använder för att det ska gå?

Går alldeles utmärkt i P läget. Tryck på "fn" och sen styr du höger och sedan upp tills du kommer på AUTO. Så är du i autoISO läge :). Sen kan du ändra ISO manuellt genom att hålla in OK knappen och snurra främre hjulet. När du vill tillbaka till AUTO trycker du på gröna knappen.
 
Håll inne OK-knappen samtidigt som du trycker på den gröna knappen så återgår den till auto-iso. (Daniel var några sekunder snabbare)
 
PFH skrev:
Håll inne OK-knappen samtidigt som du trycker på den gröna knappen så återgår den till auto-iso. (Daniel var några sekunder snabbare)

Aha, jag ska hålla in ok samtidigt som jag trycker grön! Tack!! Har verkligen saknat den funktionen!!! =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.