Annons

ISO och ISO steg/inställningar - några frågor.

Produkter
(logga in för att koppla)

Snapphane

Aktiv medlem
Hej, här kommer en egentligen rätt dum fråga men detta var faktiskt något jag inte märkt innan. Brukar se till att sätta min ISO själv och gärna hålla den så låg som möjligt. Stört mig lite på att det är t ex ISO 400 och ISO 800 och har väl tyckt att eftersom allt är digitalt måste väl ISO 600 också gå bra, men inte orkat efterforska det hela mer.

Nu körde jag lite på auto-ISO, bl a för att jag bestämt mig för att lära mig att lita mer på kameran och lära mig mer hur automatiken fungerar och hur jag bäst kontrollerar de semi-automatiska lägena (till skillnad mot att bara köra helt manuellt). Upptäckte då att kameran spottar ur sig alla möjliga ISO-lägen, 320, 500 osv. KANON!

Nu till frågan om man säger som så. Om man kan ha ISO 320, varför kan man inte välja det i kameran? Finns det någon kamera som låter en "ratta in" ISO? Och kanske den viktigaste - hur bör man använda automatisk ISO? Nu när jag vet att den inte kommer göra hoppet från 800 till 1 600 utan kanske landa lite magiskt på 1 000 så känns det tryggare att ligga där. Men hur vet man att det funkar som man vill?

Och en liten bonusfundering - har en Canon EOS 650D och displayen visar bara de fasta stegen. Så det står t ex ISO 800 men bilden blir ISO 500. Har proffshusen så att man ser faktisk ISO eller är det här ett generellt "problem"?

Säger i vanlig ordning - tack på förhand! Brukar bli bra svar från gänget här =)
 
Du får nog posta i Canonforumet. På en Nikon så följer ISO-stegen känsligheten man ställt in, dvs 1/3, 1/2 eller hel-steg. Jag har min inställd på 1/3-steg så iso blir 200, 250,320, 400 osv.

/Karl
 
Jag har en Nikon D800 och hade tidigare en D300s och en D700, alla med möjlighet att ställa in 1/3 steg både vad gäller ISO, slutare, bländare och exponeringskompensation i de halvautomatiska lägena. Dock tröttnade jag rätt snart på allt rattande det innebar och kör sedan länge med helsteg på alla värden utom exponeringskompensationen. Eftersom jag till 99 % använder bländarförval blir det då kompensationen som styr exponeringen och bländaren som styr skärpedjupet. För min del är det helt enkelt inte meningsfullt att justera exponeringen mindre än ett halvsteg och än mindre ett tredjedelssteg i kameran. Att justera skärpedjupet mindre än ett steg bekymrar mig ännu mindre.

Genom att slippa ratta med exponeringsvärden kan jag istället ägna mig åt saker som är mer väsentliga för hur bilden ska bli i slutänden, som komposition och timing.
 
Tog mig en titt på inställningar och iallafall på denna Canon kameran så kan man inte ändra på ISO. Verkar dock som sagt köra 1/3 steg på auto, men ingen chans att ställa in det för "manuellt".

Hur är det för andra som inte kör Nikon, har ni också valmöjligheter för iso?
 
Tog mig en titt på inställningar och iallafall på denna Canon kameran så kan man inte ändra på ISO. Verkar dock som sagt köra 1/3 steg på auto, men ingen chans att ställa in det för "manuellt".

Hur är det för andra som inte kör Nikon, har ni också valmöjligheter för iso?

Låter helt orimligt. Till och med de enklaste kompaktkameror har möjlighet att ställa in manuellt ISO. Det måste vara nåt du inte gör rätt. Vad säger manualen om manuella ISO-inställningar?
 
Ja manuellt går såklart :) Men då bara i halvsteg, 100, 200, 400 osv men kör jag auto får jag som jag nu förstår det tredjedelssteg, 100, 150, 200, 320 osv. Och denna inställning kan jag inte styra själv. Därav att jag sa "manuellt" och inte manuellt. Var kanske inte så tydligt som jag trodde :)
 
Ja manuellt går såklart :) Men då bara i halvsteg, 100, 200, 400 osv men kör jag auto får jag som jag nu förstår det tredjedelssteg, 100, 150, 200, 320 osv. Och denna inställning kan jag inte styra själv. Därav att jag sa "manuellt" och inte manuellt. Var kanske inte så tydligt som jag trodde :)

100, 200 och 400 är helsteg.

/Karl
 
100, 200, 400 är hela steg

100, 150, 200, 320 låter som halvsteg

200, 250, 320, 400, 500, 640, 800 är tredjedels-steg
 
Jag har ingen 650D här och kan testa, men det är nog på den som på andra Canonkameror. Det finns en inställning där du väljer om du justerar ISO i hela eller tredjedelssteg.
 
Ja halvsteg låter mer logiskt, inte undra på att matten inte gick ihop i huvudet :)

Det är just det, vänt upp och ned på både kamera och manual och kan inte hitta det. Jag kan under custom settings ändra exponeringskompensation från tredjedel till halvsteg, men inget för iso. Manualen säger även att vid auto blir stegen mindre.

Det låter dumt, men det verkar som att kameran blir "bättre" vid auto iso. Vilket verkar vara lite ovanligt när man ser på svaren här. Eller är det kanske så att alla här har Pro eller semi-pro hus måhända ;-)
 
På min kamera så går man in i menyn.
C.Fn I: Exponering - ISO inställningsteg och väljer O:1/3 steg.
Det borde gå i din kamera också.
 
Angående Canon (och troligtvil de flesta andra märken) så går det att custa om manuell iso ska gå i 1/3 eller 1 stops.

Canon 450D/7D : Manuell ISO kan gå i antingen 1/3 eller 1 stops. Auto ISO går dock alltid i 1/3 stops.
Canon 5D Classic : Här går manuell ISO alltid i 1/3 stops. Auto ISO finns inte.
 
Jag var också övertygad om att det borde gå att ställa in 1/3 steg för ISO men jag laddade ner manualen och det verkar inte vara möjligt på 650D. Däremot så står det att i Auto-ISO så kommer kameran att välja en finare skala.

Låter lite märkligt, men kan ju vara så.
 
Bland Canons modeller verkar mönstret vara att på XXXD-modeller kan man inte manuellt ställa ISO på mellanstegen, däremot kan automatiken det. På XXD och XD kan man välja om den manuella inställningen ska hoppa mellan helstegen eller även inkludera mellanstegen. (Jag föredrar för övrigt att skippa mellanstegen för ISO - det blir så många snäpp mellan ISO 100 och ISO 1600 annars. Och jag har inte sett nån praktisk vinst i att köra på tex ISO 320 istället för ISO 400.)
 
Bland Canons modeller verkar mönstret vara att på XXXD-modeller kan man inte manuellt ställa ISO på mellanstegen, däremot kan automatiken det. På XXD och XD kan man välja om den manuella inställningen ska hoppa mellan helstegen eller även inkludera mellanstegen. (Jag föredrar för övrigt att skippa mellanstegen för ISO - det blir så många snäpp mellan ISO 100 och ISO 1600 annars. Och jag har inte sett nån praktisk vinst i att köra på tex ISO 320 istället för ISO 400.)

Ja, tusan - verkar stämma. Jag skrev dock i mitt förra inlägg att även 450D kan ställa in tätare ISO-steg manuellt - men kollade det nu lite närmare och det var fel av mig där.

Var väldigt tunt med custom-möjligheter på 650D. Men å andra sidan är väl denna riktat till ett annat marknadssegment än tex xD modellerna.

Använder själv aldrig (eller iallafall mycket sällan) mellanstegen i ISO, dessutom blir det enklare med hela steg när man räknar stops lite snabbt i huvudet.
 
Ja här går man och tycker att ISO allt kunde vara mer flexibelt i den digitala eran och så visar det sig att det är kameran som begränsar mig. Ja ja, då har man en sak till som bättrar sig den dagen man bytar upp sig :)

Det är inte så att jag är väldigt intresserad av det på låga ISO. Men redan mellan 800 och 1 600 och än mer mellan 1 600 och 3 200 blir hoppen ändå rätt rejäla. Kameran hanterar det bra, men nu känns det som att man nästan får köra på auto i de lägena. Ger möjlighet till lite lägre ISO som säkert gör lite för bruset.
 
Vill man ha mer kontroll`och fler funktioner så får man köpa sig det. Är väl ganska normalt väl?
Fota i RAW och välj ex ISO400, blända upp 1/3 steg och sänk det sedan i RAW-konverteraren med 1/3 steg så får du samma sak som om kameran gjort det i ISO320.

/stefan
 
Det är inte så att jag är väldigt intresserad av det på låga ISO. Men redan mellan 800 och 1 600 och än mer mellan 1 600 och 3 200 blir hoppen ändå rätt rejäla. Kameran hanterar det bra, men nu känns det som att man nästan får köra på auto i de lägena. Ger möjlighet till lite lägre ISO som säkert gör lite för bruset.

Jag har 1/3-steg på mina kameror men jag tror faktiskt jag skulle klara mig lika bra med hela steg. På min gamla 400D var det hela steg och jag upplevde det sällan som begränsning.

Fördelen med hela steg är att det är snabbare att "bläddra" igenom skala vilket med dagens kamerors enorma omfång är en fördel.
 
Det komiska här är att 650D har pekskärm. Vill jag ha ISO 1600 trycker jag på ISO-knappen och petar sen till 1600, vadå bläddra? Skulle även enkelt kunna skriva in 456,72 om jag så skulle vilja :p

Men när mer avancerade kameror får pekskärm kanske småpill på ISO blir mer vanligt och användbart :)
 
Ja här går man och tycker att ISO allt kunde vara mer flexibelt i den digitala eran och så visar det sig att det är kameran som begränsar mig. Ja ja, då har man en sak till som bättrar sig den dagen man bytar upp sig :)

Det är inte så att jag är väldigt intresserad av det på låga ISO. Men redan mellan 800 och 1 600 och än mer mellan 1 600 och 3 200 blir hoppen ändå rätt rejäla. Kameran hanterar det bra, men nu känns det som att man nästan får köra på auto i de lägena. Ger möjlighet till lite lägre ISO som säkert gör lite för bruset.

Fast jag tror du lurar dig själv när siffrorna blir stora. En dubbling av ISO ger lika stor skillnad oavsett om du ändrar från 50 till 100 eller 1600 till 3200. Visst kan det vara trevligt att finpilla med ISO-inställningen, men i praktiken räcker det långt med hela steg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.