Annons

ISO-inställningar och lite annat på D90

Produkter
(logga in för att koppla)

alhal

Aktiv medlem
Någon som lite kvickt kan förklara iso inställningar på D90:an

Jag kör för det mesta i P-Läge, varit inne och ställt ISO sentitivity auto controll på ON och maximum sensitivity på 3200. Men där är ändå ett "övergripande" ISO värde längst upp i menyn, Min kamera verkar köra på detta värde, aldrig under även om jag kör med SB-600:an. Alltså sätter jag den på ISO 800 så tar den alla bilder på iso 800 (aldrig under) även om jag kör med extern blixt, tycker kameran verkligen att den behöver så hög ISO? Kör jag helt utan blixt puttar den upp till ISO 3200 precis som jag ställt den (verkar ju vara i sin ordning).

Fattar bara inte ISO värdet längst upp och varför den aldrig kör under det värdet?!

Nästa fråga, vad bör man ställa minimum shutterspeed på?

Och sista fråga, någon som vet hur man gör en fabriksåterställning på D90 ?? inte bara reset custom settings, den har jag hittat. Kan man göra en total fabriksåterställning på kameran?
 
Reset på D80 är att hålla in 2 knappar samtidigt på ovansidan av kameran - markerade med gröna pluttar om jag inte minns fel. Kommer inte ihåg vilka det är, men det kanske är samma med D90?
 
Det "Övergripande" värdet är det du ställer in när du manuellt vill ändra ISO? Då använder kameran det värdet, och eftersom du valt Auto så går kameran högre när det behövs för att uppfylla din lägsta slutartid, upp till det värde du har angett som högsta ISO.

Hur lågt eller högt du sätter den skulle jag säga är beroende på vad du fotar och vad du behöver för slutartid.
 
Det "Övergripande" värdet är det du ställer in när du manuellt vill ändra ISO? Då använder kameran det värdet, och eftersom du valt Auto så går kameran högre när det behövs för att uppfylla din lägsta slutartid, upp till det värde du har angett som högsta ISO.

Hur lågt eller högt du sätter den skulle jag säga är beroende på vad du fotar och vad du behöver för slutartid.

OK,

Men kan jag då sätta det "övergripande" värdet till iso 100 och max iso till 3200? kommer den då att jobba mellan 100 och 3200 beroende på vad som behövs? eller kommer alltid (om möjligt) försöka köra på iso 100? kan inte kameran med automatik välja lämpligaste iso värdet utan att behöva köra i full auto (grönt på programratten) ???

Vad står minimum shutterspeed på som standard? Ingen som vet hur man fabriksåterställer en D90 ??? i princip alla forum man ställer frågan på svarar någon hur man gör det på D80 men ingen kan verifiera om det är samma på 90:an , någon?

Vad står
 
OK,

Men kan jag då sätta det "övergripande" värdet till iso 100 och max iso till 3200? kommer den då att jobba mellan 100 och 3200 beroende på vad som behövs? eller kommer alltid (om möjligt) försöka köra på iso 100? kan inte kameran med automatik välja lämpligaste iso värdet utan att behöva köra i full auto (grönt på programratten) ???

Vad står minimum shutterspeed på som standard? Ingen som vet hur man fabriksåterställer en D90 ??? i princip alla forum man ställer frågan på svarar någon hur man gör det på D80 men ingen kan verifiera om det är samma på 90:an , någon?

Vad står

Det lämpligaste ISO-värdet är så lågt som möjligt, och det tror jag att kameran också kommer att sträva efter vid Auto-ISO.

D80 och D300 återställer man genom att hålla ner dem två knapparna som är markerade med varsin grön punkt så jag gissar att det är samma på D90.

Rekomenderar en titt i instruktionsboken annars, där står det mesta.
 
Jag vet inte exakt hur det är, men med blixt på så funkar inte Auto-ISO i M-läget i alla fall på min D300 och D700.
 
Generellt kan man säga att ju lägre ISO ju bättre, men bas-ISO på D90 är 200, inte 100. Alltså ställ ISO på 200. Då kommer kameran att använda det lägsta möjliga ISO för varje motiv, men lägst 200.
om du har kit-objetivet på hade jag satt minsta slutartid på 1/30, långsammare än så tror jag inte blir lätt att hålla still på längre brännvidder.
 
Generellt kan man säga att ju lägre ISO ju bättre, men bas-ISO på D90 är 200, inte 100. Alltså ställ ISO på 200. Då kommer kameran att använda det lägsta möjliga ISO för varje motiv, men lägst 200.
om du har kit-objetivet på hade jag satt minsta slutartid på 1/30, långsammare än så tror jag inte blir lätt att hålla still på längre brännvidder.

Jag skulle nog rekommendera 1/60 s; brus är oftast att föredra framför ev skakningsoskärpa. D90s brusegenskaper är rätt bra.

Per.
 
Testade lite precis, kan man inte bara sätta kortast slutar tid till det lägsta som går? kameran verkar ju ändå putta upp tiden om det behövs? satte den precis på 1/60 (stod på 1/30 tidigare) och när jag körde på med sb-600 körde den på på 1/60, stängde av blixten och kameran drog automatiskt upp till 1/25. Tog båda bilderna in mot ett mörkt hörn.

Jag skulle nog rekommendera 1/60 s; brus är oftast att föredra framför ev skakningsoskärpa. D90s brusegenskaper är rätt bra.

Per.
 
Blixtar brukar ha en standardtid på 1/60. När du stängde av blixten behövde kameran mer ljus och ökande därför tiden. Ställ kameran på S istället, då styr du slutartiden och kameran ändrar inte tiden (om du sätter igång blixten och har kortare tid än 1/200 hoppar tiden ner till 1/200, kortaste tid för blixtsynk är 1/200). Pröva S-läge och 1/125 t.ex så kan du se hur bländare och ISO ändrar sig, antagligen kommer bländaren att ställa sig fullt öppen, sen kommer du märka hur kameran ändrar ISO-värdet istället.
 
De två "gröna" knapparna gör ingen total fabriksåterställning som det var frågan om. De återställer ett antal inställningar till standardvärden.

/FW
 
När man kör på auto-iso så försöker kameran alltid ha minsta möjliga iso med den slutartid du angivit, om du höjer isot med isoknappen eller i menyn så är det fortfarande på auto-iso men kameran kommer inte att gå under det iso-värde du satt. När ljuset börjar tryta och det blir för mörkt med det max-iso du satt så börjar kameran ändra på slutartiden istället. Om du sätter på en blixt så kommer den alltid att använda lägsta iso av någon konstig anledning så då får man ställa då får man använda den vanliga iso-inställningen för att ange vilket iso-värde man vill fota med.

Kanske blev lite rörigt men jag hoppas du förstår hur det funkar:)

MVH Patrik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.