Annons

ISO-info i Bridge med jpeg-bild

Produkter
(logga in för att koppla)

ufo

Ny medlem
Varför visas inte ISO Speed Ratings (EXIF) i Bridge på jpegbilder när det gör det på RAW-filer?
Plåtar med D70.
//Uffe
 
Bra fråga. Stör mig också på detta då jag använder bridge dagligen. Kan det ha något att göra med just nikons exif? Har canoniter detta problem?

Något som är mera irriterande är dock att om man har gjort om sina bilder i perfekt visningsformat så kan man inte visa dom i bridge för det kan inte visa orginalbilder utan bara "previews" av bilder. Dvs har man en snygg jpeg i typ 600x600 så visas inte denna utan en cachad preview bild i kass kvalitet. Finns det något sätt att undvika detta?

Annars tycker jag att bridge skulle behöva en stor uppdatering i allmänhet, för så bra är det inte. Anledningen att jag använder det är för att det funkar bra tillsammans med resten av adobes creative suite.
 
Nikon lägger ISO-infon på något annat ställe än de flesta program förväntar att det skall ligga..... har jag för mig. Finns ett litet prorgram som fixar detta med JPG-filer, dvs flyttar ISO-informationen. Skjut i RAW istället och undvik problemet. Nikons egna program ser väl det i vanlig ordning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.