Annons

ISO-indstillinger på Pentax *istD S

Produkter
(logga in för att koppla)

bergholt

Aktiv medlem
Kloge mennesker,

Jeg blev så begejstret for et Pentax K10D-kamera for ikke så længe siden, at jeg skyndte mig ud at købe et istD.

Det gik lidt for hurtigt, så jeg overså, at der var tale om et *istD S.

Med K10D havde jeg svært ved at finde ud af, hvordan ISO-indstillingen kunne 'mappes' til et af drejehjulene på kameraet. Men det lykkedes.

Så vidt jeg kan læse mig til, er det ikke muligt på *istD S.

Kameraet står til ISO 400 nu, og jeg kan ikke finde ud af at ændre til ISO 200, som tilsyneladende er lavest ISO-indstilling - selv efter at have læst manualen flere gange.

Jeg kan heller ikke finde ud af at slå auto-ISO fra.

Så hører meget gerne jer, hvis I har et godt svar på det.

Jeg er på seneste firmware.

Mange tak for hjælpen på forhånd,

Kasper

Fn-knappen och åt höger på styrkorset så ska ISO-menyn komma upp.

Auto-ISO heter Sensitivity Correction i C(ustom)-menyn.

Kul! Grattis. Det kan vara kul att gå tillbaka till något lite äldre!

Några tankar...
*ist DS måste vara det mest korkade namn någon tillverkare givit en kameramodell...
Jag hade en *ist DS (lite billigare än *ist D), det var den första DSLR-kameran jag hade råd att köpa. Kan detta ha varit snart 20 år sedan?
Det var en tid av experimenterande med alla möjliga gamla Asahi, Pentax och skruvgängeobjektiv. Jag minns att man kunde byta mattskiva i den lilla kameran...
Kvar från den tiden finns fortfarande en Zenithar 16mm fish-eye och förstås Pentax FA 31/1.8 Limited som så småningom blev favoritobjektivet. Dom ligger i någon låda tillsammans med en Vivitar macro tele converter och annat. (Är någon intresserad så säg till.)

Hur som helst, det var väldigt roligt att ha en digital spegelreflex. Sedan gick utvecklingen framåt med en canon 5D Classic och sedan, omedelbart när den kom, en Panasonic G1. Ingen mer spegel för mig!

Jag kollade lite på vad jag fortfarande har on-line sedan den tiden. Bilder (båda redigerare 2006): kypare på Chartiers, Paris, 2006, *ist DS och SMC-P FA 35/2.0. Utanför louvren, samma resa, samma kamera och objektiv.

Bilagor

• 680_chartiers_bw2.jpg
    680_chartiers_bw2.jpg
    272.1 KB · Visningar: 3
  • 740_louvre_window.jpg
    740_louvre_window.jpg
    314.2 KB · Visningar: 3
Fn-knappen och åt höger på styrkorset så ska ISO-menyn komma upp.

Auto-ISO heter Sensitivity Correction i C(ustom)-menyn.

Genialt, tusind tak! Havde ikke forstået, at der lå en menu tilgængelig ved tryk på Fn.

I forhold til 'Sensitivity Correction' - hvis den er slået fra ('off'), betyder det så, at auto-iso er slået fra?

I punktet 'ISO Corction (sic!) in AUTO' kan kun væles:

ISO 200-800
ISO 200-400
ISO 200-1600
ISO 200-3200

Tak igen!

Tak for billederne og historien, Jonas :)

Ja, de cirke 19 år må passe, hvis du købte kameraet, da de kom på markedet i 2005.

Jeg har også istD S, men ville gerne have originalmodellen.

31/1.8 er et superfedt objektiv. Jeg kører lige nu med et Zeiss 35mm 2.0 distagon, hvilket fungerer fremragende.

Derudover også et Pentax 50mm 1.2, som jeg har lidt vanskeligere ved at blive venner med. Hvis jeg kunne vælge om, ville jeg ha' købt et Zeiss 50mm 1.4 i stedet.

Jeg opdagede, at 'kalibrator'-slideren for indstilling af fokus i søgeren sidder under plastikkappen på S-modellen, hvilket forklarer nogle af de slørede billeder, jeg har taget (med mit moderate nærsyn).

Vintage Pentax *istDs. Tidlig digital spejreflekskamera fra 2005.

Og et par skud fra ugen, der gik.

Fra 'Decomposing Flowers'-serien af Kasper Bergholt. Taget med Pentax *istd S-kamera fra 2005.

Visne blomster i sort og hvid - taget med Pentax *istD S-kamera fra 2005.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar