Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ISO för nattfoto ? (35mm)

Produkter
(logga in för att koppla)

jntn7

Ny medlem
Hej,

Jag fick en rulle Ilford FP4 (iso 125) av en vän och blev genast sugen på att pröva svart-vitt nattfoto.

Jag har aldrig fotograferat på natten förr och undrar lite vilken iso som känns lämplig for 125 iso film när man ska fota på natten (brukar man höja eller sänka ison lite?)

Jag tänker mig ungefär den ljusstyrkan som finns under lyktstolpar när det är mörkt ute.




Tackar för svar.
 
Vilken ISO/ASA som helst går ju bra för att fota på natten.
Lägre värde ger bara längre slutartider så du får nog välja stativ. Men det ger samtidigt mindre korn medan om du pressar den något steg (underexponerar) så kortar exponeringstiden men får framkalla den lite annorlunda med eventuellt annan kemi och längre tid. Det var länge sedan jag fotade med FP4. Jag var mera en HP5:a och den brukade man kunna pressa rejält.

Sedan är det bara att räkna själv eller om kameran har någon egen ljusmätning så kan den troligen fixa tider upp till 30 sekunder.

http://www.silverprint.co.uk/wp-content/uploads/2015/10/FP4-Plus.pdf
https://www.ilfordphoto.com/wp/wp-content/uploads/2017/03/Film-processing-chart-.pdf
 
Det korta svaret är att exponera filmen efter ISO 125, läsa på om ljusmätning i nattmiljö, använda stativ och trådutlösare samt underframkalla filmen något om det finns med starka ljuskällor i bilden. Vill du fotografera handhållet passar en ISO 400 film bättre, och det då kan vara lämpligt att pressa den för att uppnå snabbare slutartider (vilket kommer påverka skuggdetaljerna negativt).

ISO-talet för film är till skillnad från digitalt en konstant variabel så väljer du att använda ett annat ISO-tal (brukar då kallas för exponeringsindex e.i) överexponerar eller underexponerar du filmen. Det är en teknik man kan välja att använda av olika skäl, och man brukar då kompensera för det i framkallningen genom att underframkalla eller överframkalla ("pressa") filmen vilket sänker respektive ökar kontrasten i negativen.
 
Ja, reciprocitetseffekten skulle jag nautrligtvis ha nämnt. Speciellt eftersom det gäller nattfoto. Dock skulle jag nog fortfarande hävda (hårklyverier) att filmens känslighet uttryckt i ISO-tal fortfarande är konstant, filmen är inte plötsligt på ISO12 bara för att man använder en lång exponering. Hursomhelst är reciprocitetseffekten viktig att ta hänsyn till vid längre exponeringar.
 
Nej
Den är exponentiell utanför normala värdena 1/2s-1/10000s.
Precis som databladet visar som Petter hänvisar till.
Kallas reciprocitetsprincipen om jag kommer ihåg rätt.
En film har en nominellt exponeringsindex (vanligen samma som ISO-märkningen, men man kan med fördel kalibrera sitt exponeringsindex för en viss film med hänsyn taget till hur man framkallar). Sen behöver man kompensera för reciprocitetsfel om man fotograferar i mycket svagt ljus.

PDF-fil nummer 1 i inlägg #2 har en graf på sidan 2 som man kan använda för att göra denna kompensation.
 
Ja, reciprocitetseffekten skulle jag nautrligtvis ha nämnt. Speciellt eftersom det gäller nattfoto. Dock skulle jag nog fortfarande hävda (hårklyverier) att filmens känslighet uttryckt i ISO-tal fortfarande är konstant, filmen är inte plötsligt på ISO12 bara för att man använder en lång exponering. Hursomhelst är reciprocitetseffekten viktig att ta hänsyn till vid längre exponeringar.

Hej !

Film har lägre känslighet vid långa och korta exponeringar, dvs om exp för
iso125 är 20 sek så är kanske den verkliga känsligheten iso40 och då behövs 200 sek. (kanske) Osv.

Hur krångligt som helst.

Film har nominell känslighet, den verkliga, eller användbara är inte alltid samma.

---------

Det går att krångla till det lite mer:

Känsligheten är framställd för förstoringsapparater med mjukljus ( ex färghuvud )
de behöver mera kontrast än de med kondensor, så använder man en
kondensorapparat så brukar det vara lagom att halvera iso-värdet och
minska framkallningstiden med ca 30%.

Filmkänslighet är inget heligt värde, den är vad fabrikanten tycker är
lämpligt för att framkallas till en bestämd kontrast.

Den personliga känsligheten och framkallningstiden testar man fram skälv.

Sen ser man sej själv som nörd.
Vid det här laget har man stått i mörkrum många nätter, upptäck att det
behövs en livstid att bli bra kopiist.

Efter det tycker man att digitalfoto verkar trevlig.

Se lite om Ansel Adams:
https://www.youtube.com/watch?v=qZlovMptjyQ



//MW



Ska man scanna negativen vet jag inte hur det bör vara, det finns säkert kloka trådar om detta.
 
Film har lägre känslighet vid långa och korta exponeringar, dvs om exp för
iso125 är 20 sek så är kanske den verkliga känsligheten iso40 och då behövs 200 sek. (kanske) Osv.

Hur krångligt som helst.
Att kompensera för reciprocitetsfel är inte speciellt krångligt. Det finns datablad för de flesta filmer som man kan titta i. Se inlägg #2.

Alla inlägg efter #2 i den här tråden är egentligen onödiga eftersom TS fick rätt svar redan där. :)
 
Hej,

Det framgar inte riktigt vilken typ av nattfoto du tanker dig, men eftersom du namner lyktstolpar gissar jag pa gatufoto pa kvallen eller natten.

ISO 125 ar nog lite for langsamt. Jag rekommenderar att pusha HP5+ till ISO 1600. Stall kameran pa manuell och fota f/2.8 och 1/30s eller 1/60s.

Lycka till!

Jonas
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar