Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ISO 50 på E-300?

Produkter
(logga in för att koppla)

klerk

Aktiv medlem
Hej! Jag vet att man kan "programmera" om kameran så att den kan fota vid ISO 50 som lägst istället för ISO 100.

Min fråga är: Är det av betydelse för skärpan mm om man fotar på 50 istf 100? Jag använder oftast stativ, så det är inget problem, men om man inte vinner något på det så vet jag inte... Nån som har erfarenhet?

Att ställa ner känsligheten under normalt lägsta iso har flera nackdelar med sig och få fördelar. Som regel är det bättre att köra med gråfilter.

En bra sensor har inget brus vid iso 100 och således vinner man inget i skärpa eller bildkvalitet på iso 50.

Nackdelarna är främst sämre omfång där ljusa partier klipps av tvärt istället för att tona ut mjukt i helt vitt. Beror på att bilden överexponeras och sedan kompenseras med förluster i de ljusa partierna.

Iso 50 passar främst i studio där man har full kontroll på tonomfånget. Där vill man ju gärna ha så kort skärpedjup som möjligt för att få bakgrunden snyggt oskarp.

Tack! Då vinner jag inget om jag förstår dej rätt. Köra vidare på ISO 100 vid behov alltså.

Mvh Berth

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar