Ibland ska man ha tur ...
Då jag hade en dag ledigt så passade jag på att åka ned till Ringsjöarna för att fotografera. Men väl där så upptäckte jag att alla isjakterna var lååångt ute på sjön och kvar låg bara ett par äldre isjakter som troligen inte skulle vara med och tävla om EM 2011.
Träffade ett par av er som sett mitt tips och vi kom även att prata med en tysk som höll på att rigga sin isjakt för att åka ut en tur på sjön. Vi hjälpte honom att rigga och efter en stunds pratande så erbjöd han mig att åka med ut till startlinjen. Inte behövde jag många sekunders betänketid. Upp till bilen och hämta hela kamerautrustningen, packa in den i hans isjakt och iväg.
Då jag tidigare seglat så var det egentligen inte så stor skillnad, tysken blev rorsman (trots att de har vanlig bilratt!) och jag fick bli gast. En snabb genomgång av seglingstermer på tyska och sedan bar det iväg. Vet inte om det berodde på att jag var med i isjakten, men tysken valde fel färdväg om en varningsflagga strax efter att vi äntligen fått vind i seglen ... och ... brak ... vi gick genom isen!
Hjälp, jag tänkte bara på kamerautrsutningen och tysken såg sin isjakt på Ringsjöns botten för sitt inre. Som tur var hade isjakten stannat på mindre än en båtlangd, vilket innebar att aktern hängde på iskanten. Av någon anledning så blev ingen av oss rädda, men oj vad det gick undan. Slita fram kameran mm och sträcka till tysken som redan var på väg upp på fast is, sedan snabbt klättra akteröver på det som fortfarande var över vattenlinjen för att med gemensamma krafter dra upp isjakten innan den började ta in för mycket vatten.
Pust, vi lyckades. Efter att torkat ren isjakten invändigt frågade tysken om jag kanske ville åka tillbaka. Men, näe, det kunde vi ju inte. Vi hade ju klarat oss, dessutom var vi fortfarande torra och kameran verkade klara sig!
Bild 1 - Tog en bild strax efter vi fått upp isjakten ur vattnet. Så här i efterhand så kan man ju tycka att jag skulle tagit en bild när jakten låg i vaken, men just då kändes det mer rätt att rädda isjakten från bottenkänning.
Bild 2 - Min rorsman och numera vän för livet. Han fick en förstoring dagen efter och jag med familj har blivit inbjudna till Tyskland inför EM 2012. Får se om min sambo som ogilar kyla tycker det verkar vara en bra ide ;-)
Bild 3 - När dagen var slut tog vi det säkra före det osäkra och rekade revorna i isen innan vi passerade.
Bild 4 - Veteran isjakt från Holland.