Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Irriterande betgssättning på "gulliga" bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Fler än jag som börjar lacka ur på alla betyg man ser som sätts enbart med utgångsläge på hur "gulligt" motivet är.
Eller om personen som betygssätter känner den som tagit bilderna.

Har sett kommentarer i stil med:

"Världsklass syrran"
"Snyggaste bilden jag sett"
"Fan va söt"
"wow, hur har du gjort"
"fan va den killen e snygg"
osv........

O alla dessa kommentarer tilsammans med en 5:a som betyg, på bilder som e praktiskt taget helt värdelösa och där man kan ana rätt skarpt att den som suttit betyget är fotografens pojk/flickvän, kompis eller dyl.
Med värdelösa menar jag att dom är det också, dvs att alla andra betyg som satts på dessa bilder är betyget:1 o dyl.

Nu är väl det här inget man ska haka upp sig på, eller?
Men jag tycker iaf det e lite störande att relativt många (som inte ens har med bilder själva på sidan, eller ens skrivit en presentation överhuvudtaget, och blev medlemmar igår) ska sätta betyg på sina vänners bilder bara för att vara snälla.

Känns bara förlöjligande för den här sidan med massa såna betyg och kommentarer :mad:

/Tobbe

Håller både med och inte. Bilder, i vilken form de än förekommer, är väl oftast tänkta att tala till mottagarens känslor. Förmodligen är det därför gulliga kattungar, söta barn och harar i motljus får höga betyg och omdömen liknande de du beskriver. Inget ont i det, eller? För ett tag sen var det någon som efterlyste reportagebilder, men jag tror det är svårt att göra bildreportage någon rättvisa här på fotosidan. Sådana kräver oftast att man ser dem i sitt sammanhang, flera bilder tillsammans, och gärna tillsammans med bildtexter/reportagetext. På den här sajten är det enklare och mer tacksamt med givna "femmor" eftersom den sortens bilder är lätta att ta in och förstå. Uttrycke jag mig klart nog?

harabergsmannen skrev:
Håller både med och inte. Bilder, i vilken form de än förekommer, är väl oftast tänkta att tala till mottagarens känslor. Förmodligen är det därför gulliga kattungar, söta barn och harar i motljus får höga betyg och omdömen liknande de du beskriver.

I vissa fall är jag själv benägen att sätta en 5:a om det e en söt djurbild, det kan jag erkänna.
Men då ska det vara lite kvalite på bilden, och inte ngn suddig historia där man får gissa sig till innehållet.
Kollar du tex på Terje´s djurbilder är dom söta som attans, och med en kvalite som inte går av för hackor!
Såna "söta" bilder förtjänar en 5:a i betyg utan snack!

Men bildbetygen jag syftar på har jag allt som oftast sett på bilder som är av så ohyggligt dålig kvalite både bildmässigt och motivmässigt så man blir gråtfärdig att ngn ens bemödat sig att först scanna, sen ladda upp eländet :rolleyes:
Då snackar vi oskärpa, vinjettering, utfrätta partier, för mörkt/ljust, sämsta sortens semesterbilder o allt vad man kan komma att tänka på när vi snackar "Moster Agda" som fotograf :D

Först och främst tycker jag det e sorgligt att såna bilder hamnar här, på en så pass seriös sida som det här är, dessa bilder hör hemma på ngt online album där släkt och vänner kan beskåda dom.
Att sedan bästa kompisen /sambon går in och sätter en 5:a på dessa bilder är det jag finner ännu mer beklämmande.

/Tobbe

Jag har gjort ett album här ( Haga i Göteborg)som jag själv har etiketterat som reportage. Med bildtexter och allt.Responsen har varit starkare än jag någonsin kunnat föreställa mig och det har kännts tacksamt att fortsätta. Så nog verkar det finnas ett "sug" efter sådana album. Allt har inte varit femmor och det är jag närmast tacksam för, det skall vara ärlig kritik. Däremot har albumet som helhet mottagits väldigt positivt. Och ingen har sagt "så gulligt" eller liknande. Och det är jag ännu gladare för....:)). Men bilderna är nog inte så gulliga förstås......
Det är definitivt något som manar till att komma med fler sammanhållna album där bilderna har något gemensamt utöver ...ja, t.ex. att samtliga är tagna utomhus....;-)
Kom igen nu!
Us

Tobbe tänker på ditt lilla motto.."En misslyckad bild är bättre än ingen alls!"
konstigt att du skulle vara den första att tröttna trodde du skulle vara mer tollerant med den inställningen..:rolleyes:

Mr P:

Jag syftar mer på att man av en "misslyckad" bild kan lära sig.
Skulle aldrig själv ladda upp en misslyckad bild, om det inte var ur ren "uppvisnings synpunkt".
Dvs om jag var på plats då ngt väldigt ovanligt händer, men då snackar vi mer repotagefoto.

Eller så finns det de ggr då en misslyckad bild kan vara det enda minnet av en gammal vän eller så, då betyder den bilden kanske väldigt mycket.
men även då är bilden ämmad för det privata albumet där hemma.

De bilder jag försöker skapa lägger jag ner tid på. Detta just pga att jag är en glad amatör som älskar foto, lägger ner så mycket tid jag bara kan och älskar att fota, och har som mål att utvecklas hela tiden.

De bilder jag hakar upp mig på är såna som folk tagit rakt av utan ngn som helst tanke, och sedan laddat up hit.

Menar lissom...vad har jag/ni för nytta av att se en bild på:

"Min dotter på semester"
(Och på bilden ifråga ser du "ngt" som står vid en staty eller så, så taskig bild att du inte kan urskilja om det är en människa eller docka.)

För personen som tog den här bilden är den säkert betydelsefull, men hör den inte hemma bättre i hans/hennes personliga fotoalbum där hemma?

Hade bilden ifråga däremot varit "state of the art", dvs skitbra, ja då snackar vi en hela annan sak.

Det jag vill komma fram till e bara att jag tycker fotosidan.se börjat spåra ur lite på senare tid.
Blivit alldeles för mycket "lagringsplats" av det hela.
Folk som inte fotar seriöst, utan bara slänger upp sina semesterbilder för att kompisarna ska kunna titta, och när sen kompisarna (som inte heller är fotokunniga) ska titta på bilderna blir det 5or rakt igenom pga att dom tycker att "oooooooh vad den där killen på bilden är söt", eller "fan va cool bild, jag ser skitpackad ut"

Sånt där jag e trött på
Vill man bara ha upp sina bilder för att folk ska kolla på dom finns det bättre ställen.
Fotosidan´s syfte är väl att fotografer ska visa upp sina bilder och få kritik, och inte att sidan ska vara ytterligare ett stort onlinealbum för vilka bilder som helst. ?

Hm...skulle nog behövt ett annat namn på den här diskutionen osså för den delen...

"irriterande bilder som inte hör hemma på fotosidan + irriterande betyg & kommentarer"...eller ngt sånt...

/Tobbe:p

Den här tråden låter vääääääääääääääääldigt likt "kattbilder suger"-tråden som vi diskuterade i för inte så många dagar sedan.

Andreas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar