ANNONS
Annons

iRiver som lagringsmedia

Produkter
(logga in för att koppla)

Rodney

Aktiv medlem
Jag har länge tänkt skaffa någon portabel lagringsenhet och har nu fastnat för en iRiver.
Är det någon på fotosidan som har testat en sån ? Jag hade tänkt mig den som heter H340, den har en hd på 40gig, färgskärm som klarar jpg och bmp ( vet inte upplösning på skärmen).

En sak som jag undrar, kan man få in sina raw bilder om man fotar i det formatet?, även om det inte går att se bilderna så vill man kunna tanka över dom..

Det som jag fastnade för är ju att den fungerar som usb-host så man har bara en usb kabel mellan iRivern o D70in, till ipoden så måste man ju ta ur minneskortet o koppla till en kortläsare innan man får in bilderna

Ni som har testat kan ju berätta vad ni tycker o tänker :)

Länk till iRiver H340

Hej!!

Läste lite på länken som du hade och såg en punkt som borde ge möjligheten till det,
nämnligen den punkt som säger:
Store or transfer files of any type

Sen så lär den inte kunna hantera raw filer och förhandsgranska dom vilket är ett mindre problem
om det ens är ett problem.

Ha det.

/Marcus

Ps. var inne på en svensk sida angående iriver, kolla denna länk: http://nordic.iriver.se/products.php?p=19

Senast ändrad:
Jo, jag läste oxå det men den enda erfarenheten jag har av raw är att om jag har fotat i raw o ska lägga in det i datorn så måste jag använda mig av Nikons program istället för tex scanner & camera wizard, wizarden hittar inga filen i kameran om det är raw bilder, då blev jag lite orolig att det skulle bli likadant med iRivern

Någon som vet om man kan få in bilderna till
dom andra iRiver spelarna på ngt sätt.( typ någon extra grej som ipoden har )... tänkte på den grymmt mycket snyggare H140.

Vid ett tillfälle tolkade jag Syncboxens blinkning som att den hade fört över alla bilder när den i själva verket indikerade att batteriet höll på att ta slut. Det resulterade i att bara några enstaka bilder fördes över, resten blev kvar på minneskortet som jag turligt nog inte han tömma

Nu har jag riktigt svårt att bestämma mig....

Hur lång tid tar det att föra över bilderna till H100 serien med syncboxen ?

Svårt val

Jag har själv brottats med samma funderingar. Ska nu ut och resa och vill ha med mig musik på resan. Sedan ersätter jag musiken/mp3låtarna successivt med bildfiler. Jag gillade inte att Iriver inte har en Compact flash lucka. Därför beställde jag igår en Archos Gmini 400. Har inte fått den ännu men lite synd att den "bara" är på 20 gig.

Om man bara är ute efter lagring har Zebramedia sk. Imagetanks: http://www.zebramedia.com men jag vill ha möjligheten till att lyssna på mp3 samt kunna spela in ljud också. Därför blev det en Archos. Kan återkomma med synpunkter efter jag testat den.

I och med att syncboxen inte klarar av USB2.0 tar det en stund. Har inte tagit tid, men ca 5-10min för ett 128MB

Har själv funderat på någon X-drive som temporär lagrings station. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=116258&view=detailed. Finns visserligen inte preview men det behovet känner jag ej. Fördelarna med denna är att man kan byta HDn, Så förutom temporärt lagringsmedia kan den även fungera som backup. Dvs, efter att man skickat bilderna från X-driven till en PC/Mac så låter man bilderna ligga kvar, När HDn är full så köper man bara en till. Kanske inte det billigast men ett väldigt enkelt system för att kunna tömma kameran och hantera sina backuper.

Rodney skrev:
Jag har länge tänkt skaffa någon portabel lagringsenhet och har nu fastnat för en iRiver.
Är det någon på fotosidan som har testat en sån ? Jag hade tänkt mig den som heter H340, den har en hd på 40gig, färgskärm som klarar jpg och bmp ( vet inte upplösning på skärmen).[/URL]

Jag har själv just en H340. Den är en fantastikt fin mp3 spelare med alla funktioner man kan önska. Som en bonus fungerar den även som mellanlagring för bilder. Det är jättelätt att ansluta kameran (har man canon behöver man en kortläsare eftersom canons kameror kräver drivrutiner) och föra över bilderna. Det tar dock lite tid, ca 20 minuter för 256 MB.

Eftersom den är lite långsam så är det viktigt att man inte köper den enbart för att ha som mellanlagring av bilder. Det är en MP3-spelare med bildlagringsfunktion, inte tvärt om.

Att titta på bilder i spelaren går, men atr tid. Ca 15-20 sekunder för att ladda en bild på 6 megapixlar.

Jämfört med I-pod är Irivern det bättre valet eftersom den har bättre ljud, men även att den fungerar utan restriktioner. När den kopplats in till datorn kan du föra över filer som du vill på dina vilkor. Med I-pod är man bunden till I-tunes.

Totalt så kan jag varmt rekommendera H340!

//

Nu har jag nog bestämt mig för en H120 med en syncbox..... tror att det kommer att bli det bästa köpet.....

Rodney skrev:
Nu har jag nog bestämt mig för en H120 med en syncbox..... tror att det kommer att bli det bästa köpet.....

Hur tänker du då?
Det är väl jobbigt att behöva släpa med sig en syncbox hela tiden, istället för bara en kabel. Och inte går det väl fortfare med syncbox, eller?

//

Megapolare skrev:
Hur tänker du då?
Det är väl jobbigt att behöva släpa med sig en syncbox hela tiden, istället för bara en kabel. Och inte går det väl fortfare med syncbox, eller?

//

Jag vet inte..... det bästa är nog 2 separata enheter :) en för mp3 o en som jag bara kan stoppa in kortet i....... Jag har grymm beslutsångest.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar