Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IR-synk

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om någon av er vet hur man kan bygga en IR-synk som man kan koppla mellan studioblixtar, kamera och mätare?

Det är ju lite jobbigt med alla dessa sladdar.

/ Marcus

Det finns separata IR-system att köpa. Kolla med Aifo eller någon annan som säljer studioblixtar.

Sedan har studioblixtmärkena egna lösningar med IR eller radio också.

Vill man kan man bygga det mesta. Så himla komplicerat kan det väl inte vara.

scandinavianphoto har ett för 2 eller 3 tusen (kommer inte ihåg utantill) och det vill jag ju inte betala. Och eftersom jag har byggt blixtarna själv, så fortsätter jag gärna, men orkar inte uppfinna hjulet igen utan letar mest efter ett kopplingsschema eller liknande.

/ Marcus

Photax har väl billiga? Jag har för mig att de har en IR-sändare som är tillräckligt stark för att trigga vanliga blixttriggade slavtändare.

Är det 2-3000 kr är det väl radio och inte IR?

Här är annars vad jag hade i slavväg bland mina bokmärken.

Kan man sätta ett IR-filter på en vanlig blixt och använda det som sändare? Vad jag har förstått så är fotocellen på de flesta studioblixtar känsliga för IR-ljus.

Många använder en snutt oexponerad framkallad diafilm som filter för att ta bort det synliga ljuset men ändå utlösa slavarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar