Annons

IR-signal på EOS 60D???

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan.Ä

Avslutat medlemskap
Hej, Minns att jag har frågat en gång förut här men fick inge hjälpande svar så prövar igen. kanske va jag som formulera mig dåligt också. Men iaf.. för några månader sedan skaffade jag mig en EOS 60D och en Speedlight 320EX till min mindre samling. Grymt bra kamera :) är riktigt nöjd. Läste något om att den kan styra blixtenheter så som 270EX2, 320EX, 430EX2 o.s.v. genom en IR signal från kamera.
Cyberphoto säger:
Den inbyggda blixten fungerar även som master (trådlös sändare) till Canons EX blixtar med E-TTL slavfunktion. Man kan välja i menyn om den inbyggda blixten ska blixtra eller bara skicka en IR-signal till den externa slavblixten (OBS! Sänder alltid ut en förblixt för ljusmätningen oavsett läge).

Och nu undrar jag hur i H?? får man till så den skickar en IR, Jag har testat att fota utan att kamerans blixt poppar upp men då händer inget, de blir hela tiden så att kamerans blixt fungerar som en utlösare, men om jag vill ha Slavblixten i en annan vinkel och måste använda mig av IR signal, hur ska jag gå till väga då?
jagh har kollat alla möjliga videor och länkar men inget jag finner som en hjälpande hand :S blir fan knäpp snart
 
Jo jag kollade på den tidigare idag men nä. måste fortfarande ha kamerans blixt för att utlösa Slavblixten, de går inte köra helt utan. Enligt vad Cyberphoto säger, eller har jag missuppfattat något jag tänkte mycket på om jag måste ha Slavblixten i en vinkel där kamerans blixt inte når och gör att slavblixten inte utlöser under själva exponeringen. har testat hemma en del men ser ut som jag måste ringa canon på månd och få detta förklarat... :S
 
Cyberphoto skriver likadant om 7D, som jag själv har. Så här har jag förstått det hela - den inbyggda blixten måste alltid avfyras eftersom det är på det ljuset som slavblixten reagerar och utlöses. Vill man ha minimal inverkan av ljuset från den inbyggda blixten så väljer man mittenalternativet i menyn för styrning av extern blixt, men dock så kommer alltid den inbyggda blixtern (mastern) att avfyras. Alltså, för att styra externa blixtar måste den inbyggda vara uppfälld. Hoppas du blev nå klokare...
 
I manualen till 7D på sid 121 står det "Slavenheten styrs av den inbyggda blixtens ljuspulssignal". Det står ingenting om IR.

Men det kanske är annat i 60D?

Petter ...
 
I manualen till 7D på sid 121 står det "Slavenheten styrs av den inbyggda blixtens ljuspulssignal". Det står ingenting om IR.

Men det kanske är annat i 60D?

Petter ...

Så den inbyggda måste avfyra? Då är ju den trådlösa blixstyrningen i 7D mycket sämre än jag trodde. Såg annars det som en stor säljande punkt att just kunna styra andra blixtar och då inte behöva få något blixtljus rakt på.

/P
 
Men som jag tolkar texten så kan "ljuspulssignalen" vara så svag att den inte märks på motivet.
Det finns flera olika alternativa inställningar. I några används den inbyggda blixten som blixt, i andra används den bara som "ljuspulssändare"

Petter ...
 
Blixten måste fyras av, det finns ingen IR. Däremot kommer det i de flesta fall inte spela någon roll eftersom blixten är så svag. Men visst, det finns tillfälle då det inte är vad man tänkt sig.
 
Den använder blixtljuset för att styra de andra blixtarna innan blixtljuset för exponeringen avfyras.
Styrblixten tänds samtidigt som slavarna avfyras också.

Ställer man den inbyggda blixten till att inte avfyras, bara styr, kommer den att skicka ut en synkblixt om ungefär 1/512 av full styrka, när bilden exponeras. Om den styrblixten märks i bilden eller ej, det beror helt på bilden. På nära håll, stor bländare, hög ISO och ljusa motiv, då syns den. Likadant om den speglar sig i något blankt, som ett fönster, en spegel eller ett öga.
Annars märks den inte mycket.
 
Men hur ska man gå till väga om jag vill använda blixten på en plats där Kamerans blixt inte kan utlösa Slavblixten för att den kan vara i en udda vinkel?
Styrblixten tänds samtidigt som slavarna avfyras också.

Ställer man den inbyggda blixten till att inte avfyras, bara styr, kommer den att skicka ut en synkblixt om ungefär 1/512 av full styrka, när bilden exponeras. Om den styrblixten märks i bilden eller ej, det beror helt på bilden. På nära håll, stor bländare, hög ISO och ljusa motiv, då syns den. Likadant om den speglar sig i något blankt, som ett fönster, en spegel eller ett öga.
Annars märks den inte mycket.
 
Men hur ska man gå till väga om jag vill använda blixten på en plats där Kamerans blixt inte kan utlösa Slavblixten för att den kan vara i en udda vinkel?
Ser inte slavblixten styrblixtarna händer heller inget.

Sätter man en 580 EX II på kameran kan man styra med den. Eller enligt förslaget ovan.

Var inte ledsen för att styrmöjligheterna med den inbyggda blixten är begränsade. Det går ändå bara att skjuta några få bilder, sen måste den ta igen sig och svalna. Jag tyckte styrning med inbyggda blixten var en himla bra idé, men numera använder jag bara det när jag inte har något annat. Ofta är det i porträttsituationer som detta är intressant för mig, och då vill jag ta fler bilder än den orkar med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.