Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IR-rådgivning eftersökes

Produkter
(logga in för att koppla)

Harubla

Aktiv medlem
Hej!

I sommar ska jag och familjen ut på bilsemester långt upp i landet. Och nu i veckan som kommer har jag tänkt att beställa ett stativ.
IR har alltid lockat mig, men eftersom stativ är ett "måste" har jag inte tagit initiativet och köpt ett.

Jag har hört att Hoya R72 är det som gäller till digitala SLR kameror. Själv har jag en Nikon D60 men planerat att uppgradera till D300 när ekonomin tillåter mig.
Har kollat runt på de flesta (svenska) sidor jag kan komma på i jakt efter ett 72mm Hoya R72, dock utan positivt resultat.
Finns det ens att köpa i Sverige?

Jag vill också tillägga att jag har letat runt här på forumet i andra liknande trådar efter svar på min fråga.

Jag tror inte D60 och IR funkar nåt vidare. I modellerna efter D70s har Nikon satt i ett väldigt kraftfullt anti-IR filter vilket gör att exponeringstiden blir väldigt lång...

D40 funkar "bra" med ir-filter, förutsatt att man har stativ. Jag har sett ett par bilder från den kameran. Att slutartiden blir lång gör mig inget, för det ger en fin effekt, tycker jag.

Senast ändrad:
http://www.lifepixel.com/

Så får du en riktigt NIR-kamera. Inte gratis, men inte tokdyrt heller.

Tack för länken, det var en intressant teknik. Har faktiskt hört talas om den förut.
Men jag vill gärna också kunna ta "vanliga" bilder, vilket man inte kan efter att ha bytt spegeln som de talar om.
Fast om jag hade haft råd skulle jag nog köpt en beggad D70 och skickat dit den!

Jag kvarstår ändå vid min ursprungliga fråga, finns 72mm Hoya R72 att köpa i Sverige?

Vet inte om 72mm finns att få tag på nu. B+W har ju också bra IR-filter.. Cyberphoto har deras 72mm inne. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=BWIR72

AIFO kanske kan ha Hoyas.

Jo tack, den har jag sett att dem har på cyberphoto.
Men hittade ingen på AIFO.
Du råkar inte veta vad det är för skillnad i praktiken med Hoyas 072 och B&Ws 092?
Har jag rätt för mig att den lilla betäckningen med de 3 siffrorna anger hur mycket ir-ljus den kan fånga upp?

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto