Annons

IR med 7i ?

Produkter
(logga in för att koppla)

annelito

Aktiv medlem
har någon provat minolta dimage 7i med ir-filter och hur har ni gjort? exponeringstider, övriga inställningar i kameran som rekommenderas?

såg att ir-filter kostar så där en 600 kr (37mm, fast för 49mm, som minoltan är på vet jag inte). men så fick jag tag i "kodak wratten gelatin filter" (no. 87 och 89B, de är som kvadratiska gelatinblad).

kan jag använda mig av något av dessa och har ni tips på hur jag gör?


tacksam för alla tips! finns inga dumma förslag...tror jag. ;-)
 
Jag har mailat Minoltas support för ett tag sedan och fick ett snabbt svar att det ska fungera att använda kameran med Ir filter. Däremot har jag inte provat...
 
jo, jag vet att det ska gå...provade det klassiska tricket med att rikta en tv-fjärrkontroll mot kameran och jag såg det blå ljuset! så det ska fungera.

men hur jag gör rent praktiskt med gelatinbladen/filter/inställningar/tips, det är det jag efterlyser!
 
Skaffa ett UVa-filter som passar. Klipp gelatinfiltret runt och lägg det innanför filtret.
 
men släpps det inte in något ljus då?

ligger inte gelatindelen lös innanför kameralinsen och uva-filtret?

eller hur ska man få gelatin-filtret att sitta fast på uva-filtret?
 

såg att ir-filter kostar så där en 600 kr (37mm, fast för 49mm, som minoltan är på vet jag inte). men så fick jag tag i "kodak wratten gelatin filter" (no. 87 och 89B, de är som kvadratiska gelatinblad).

Jag har letat efter ett ställe i Sverige som säljer sådana filter. Kan du säga var du fick tag på dessa Wratten-filter?
 
Kan du säga var du fick tag på dessa Wratten-filter?

------------------

Fick dom av en kollega som i sin tur fick några av fotografen på SKL (Statens Kriminaltekniska Laboratorium). Men jag ringde en fotohandlare här i Örebro och frågade och han sa att dom inte säljer såna längre...det var "jäääättelänge sen jag ens hörde talas om dom"...fick jag till svar.

Men han tipsade om att Molanders och Kameradoktorn i Sthlm eventuellt kunde hjälpa till. Jag har inte ringt dom eftersom jag redan har dessa filter, men det kanske kan leda någonstans för din del?!

Lycka till!
 
1996 köpte jag 2 st. 58mm IR-filter, R72 samt RM90 av fabrikatet HOYA hos ScandinavianPhoto.
Då kostade dom 180:- st. Vågar inte gissa vad priset är i dag.
Filtren får du nog prata med en försäljare om så dom tar hem dom åt dig.
R72 och RM90 är i princip helt svarta för oss dödliga, men digitala (Canon G3) ser igenom och fotograferar, skärpan blir dock helt fel, så du får nog ställa skärpan manuellt innan du sätter på filtret.
 
hasse lundberg skrev:
skärpan blir dock helt fel, så du får nog ställa skärpan manuellt innan du sätter på filtret.

Enligt tråden jag hänvisade till ovan så kan skärpan inte ställas på vanligt sätt eftersom fokus blir fel med ir-filter. Äldre MF-objektiv hade därför ofta ett rött streck vid avståndsskalan för skärpeinställning med ir-filter.
 
tack för alla inkomna tips! fortsätt gärna att skriva om ni har något mer att tipsa om.

en fråga till som uppstod...

jag har nu klippt iordning ett wrattenfilter no.89B och lagt det mellan två glasskivor och fäst dessa på en ring (från ett uv-filter) och jag får ingen ljus rund boll i mitten som jag fick första gången jag provade att fotografera genom att bara hålla wrattenfiltret framför linsen. kanske blev något konstigt genomsläpp av något slag...vad vet jag?!

iaf, så undrar jag nu om det ska vara så att bilderna ska bli röda och att man sen måste bearbeta dom digitalt genom att i ps göra dom svartvita och sedan justera ev. kontrast och ljus?

låter som ett "onödigt moment" liksom.
ska inte ir-foto digitalt med filter bli svartvitt eller har dessa filter olika egenskaper, som jag har ett wrattenfilter no. 87 och med det ser det mer violett/sv-vi ut...kanske. har inte provat så noga än, men vad jag kunde se av testbilden så uppfattade jag det så...

hjälp!
- med andra ord
 
Att filtret ska göra bilden svart/vit åt dig funkar nog inte. Finns det inte en plug-in till PS för att göra sv/v IR-bilder av vanliga färgbilder? jag har för mig att jag läst om det.
Kan ju vara förvirrad som vanligt oxå :)
 
Finns det inte en plug-in till PS för att göra sv/v IR-bilder av vanliga färgbilder?

----------------

Jag vet inte.
Någon som vet?


.........................
sen hade jag fel i mitt förra inlägg, angående ljuspunkten som uppstår i mitten av bilden, trots att jag klippt till ett wrattenfilter och lagt mellan två glasskivor.
det finns fortfarande där.
vad är det för fenomen? hur slipper jag det?
 
annelito skrev:
tack för alla inkomna tips! fortsätt gärna att skriva om ni har något mer att tipsa om.

en fråga till som uppstod...

jag har nu klippt iordning ett wrattenfilter no.89B och lagt det mellan två glasskivor och fäst dessa på en ring (från ett uv-filter) och jag får ingen ljus rund boll i mitten som jag fick första gången jag provade att fotografera genom att bara hålla wrattenfiltret framför linsen. kanske blev något konstigt genomsläpp av något slag...vad vet jag?!

iaf, så undrar jag nu om det ska vara så att bilderna ska bli röda och att man sen måste bearbeta dom digitalt genom att i ps göra dom svartvita och sedan justera ev. kontrast och ljus?

låter som ett "onödigt moment" liksom.
ska inte ir-foto digitalt med filter bli svartvitt eller har dessa filter olika egenskaper, som jag har ett wrattenfilter no. 87 och med det ser det mer violett/sv-vi ut...kanske. har inte provat så noga än, men vad jag kunde se av testbilden så uppfattade jag det så...

hjälp!
- med andra ord

Tack för informationen om filtren! Vad den ljusa fläcken beror på vet jag inte, men vad gäller färgen på bilderna tagna genom IR-filtret, så låter det inte alls konstigt att det blir underliga färger. Vilken färg det blir beror ju på hur sensorn i kameran tolkar ljuset och kameran "ser" ju fortfarande i färg, trots att en stor del av det synliga ljuset blivit bortfiltrerat.
 
nä, så klart att det blir svartvitt när kameran är inställd på sv/vi...onödigt inlägg av mig.

men som sagt, det blir en ljus punkt i mitten av bilden. vad kommer det sig?

lägger in en testbild jag tog på fri hand (så ha överseende med skärpan, eller saknaden av...) så att ni ska förstå hur det ser ut...

någon som har någon förklaring?
...........................................
 

Bilagor

  • ir-test.jpg
    ir-test.jpg
    43.9 KB · Visningar: 194
aaaah...ja

jag vill också veta vad det är för ful vit cirkulär zon i mitten.. ser dumt ut.. jag lyckades hitta ett begagnat Hoya RM90 49mm för 150:-..ser ut som sprillans nytt.. antar att det var en rätt bra affär då det inte marknadsförs i Sverige..men som sagt.. vad är det för ful vit zon i mitten och hur uppkommer den.. varför är det bara i mitten den uppkommer ?????????

mvh Andreas
 
Re: aaaah...ja

hafz skrev:
vad är det för ful vit zon i mitten och hur uppkommer den.. varför är det bara i mitten den uppkommer ?????????

Man borde ju inte lägga sig i saker man inte vet nåt om men när man nu är så väldigt hjälpsam av sig så... ;-)

Har du provat fota med autofokusen avstängd?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.