ANNONS
Annons

IR med 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

kiwi

Aktiv medlem
Jag har gjort lite sökningar, både här på Fotosidan.se och ute på nätet, och funnit att det inte tycks funka så bra att använda ett infrarött filter på digitala systemkameror - särskilt Canons.

Tydligen är "glasbiten" ovanför bildsensorn (bl.a. på 300D) tillverkad på ett sätt som gör att infrarött ljus i liten grad når fram till bildsensorn, vilket gör att ett IR-filter inte skapar lika stor effekt som om man använde analog film. Dessutom tycks effekten bli sämre, ju nyare kamera man köper.

Är det någon som provat att fotografera med IR-filter på sin 20D?

Visst kan man få liknande effekter genom att i Photoshop och dylika program trixa med bilden, men inget slår väl ändå det "riktiga" sättet?

Någon föreslog att man skulle byta ut glasbiten framför bildsensorn till ett glas som släpper igenom alla ljusvågor, men det känns ju lite farligt... Den som vill kan ju följa de här instruktionerna. Om inte annat så kan man få se en 300D från insidan. (Inte visste jag att Sony tillverkade lcd-skärmen?)

Några erfarenheter av IR med 20D?


/ Jan K.


___
Ljusstyrkan.se - en kampanj mot ljusföroreningar
 
Oj, det är inte ofta jag ser en fråga förbli obesvarad i flera dagar här! ;-D

Jag får tolka det som att ingen som läst tråden hittills fotograferat i IR med sin 20D. Kanske för att det inte går särskilt bra?

Jag kan utöka frågan, så får vi se om andra har erfarenheter av Canons digitalkameror och fotografering i IR. Så hur är det - är det någon med 10D eller Powershot-kamerorna eller andra av Canons digitalkameror som fotograferat i IR?


/ Jan Kivisaar

__
Ljusstyrkan.se - en kampanj mot ljusföroreningar
 
Det har kommit nån specialutgåva av 20d nu har jag för mig, den ska vara särskilt lämpad för ir-foto om jag förstod artilken rätt. Minns tyvärr inte var jag läst den någonstans.
 
Det går alldeles utmärkt att fota IR med 20d, man får kompensera ir-filtret framför sensorn, med längre exponeringstider.
 
Bläddrade igenom en fototidning på Kastrup häromdagen och hittade 10 "hemliga tips" till 20D. Hemliga vet jag inte ifall de var, men ett av dem nämnde något om just IR. Problemet är att jag inte köpte tidningen och inte riktigt kommer ihåg hur man gjorde ; ) Idiot, jag vet......

Iallafall, det var något om att man skulle in i cf-inställningarna.

F-n vad det stör mig att jag inte köpte den, men jag ska Googla lite och se om jag kan hitta det.

Ingen annan som vet?
 
Här är några av mina IR-bilder, tagna med 300D:

bild1
bild2
bild3
bild4

Det blir inga handhållna tider med Canons DSLR'er. Alla tiderna på mina bilder är minst 30s och tagna med stativ. Bilden direkt ur kameran är röd/lila-svart och väldigt ointressant, så efterarbete krävs.
 
?! Hoya IR !?

Jag köpte Hoyas R72 filter i 58 och 77mm och jag tycker de funkar alldeles utmärkt i kombinationen Eos 20D/Ef50 f1:4 USM/Ef17-40 f4L men det blir låånga slutartider. Denna bild är helt oredigerad och tagen med ca 2m30s slutartid.
 

Bilagor

  • eos20d-hoyar72.jpg
    eos20d-hoyar72.jpg
    57.4 KB · Visningar: 188
?! Hoya IR !?

Jag köpte Hoyas R72 filter i 58 och 77mm och jag tycker de funkar alldeles utmärkt i kombinationen Eos 20D/Ef50 f1:4 USM/Ef17-40 f4L men det blir låånga slutartider. Denna bild är helt oredigerad och tagen med ca 2m30s slutartid.
 

Bilagor

  • eos20d-hoyar72.jpg
    eos20d-hoyar72.jpg
    57.4 KB · Visningar: 186
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.