Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IR-ljus på film?

Produkter
(logga in för att koppla)

picturethis.se

Aktiv medlem
Jag tyckte jag kom på nåt smart!

Har en kompaktkamera som filmen har fastnat i.
Min tanke är att öppna den i totalt mörker och försöka lirka ut filmen och rädda det som räddas kan.
Men kameran är ganska okänd för mig, och jag kommer ju inte se något.
Tanken slog mig att montera min DVkamera på stativ och använda kamerans "night vision" med IR-ljus för att kunna se vad jag gör.
Kan IR-ljuset skada filmen?
Tänker jag rätt?

Jag har lirkat film ur min Minolta 5000AF i mörkrum massvis av gånger när tillbakaspolningen på den pajade. Det enklaste tycker jag var att dra ut hela filmrullen och att sedan i ett jämnt tempo rulla upp filmen med en teskeds hjälp. Drar du försiktigt ut hela filmen ur kameran först kan du säkert klara det i fullständigt mörker. Själv skulle jag inte våga testa med IR-ljus om det var en rulle jag var rädd om. Andra alternativet är ju att ta med hela kameran till butik eller reparatör och att du låter de ta ur filmen åt dig.
/Lotta

Du har kanske rätt i det!

Kruxet är bara att denna "enklare" kamera inte släpper ifrån sig filmen så där utan vidare.
Men att dra ut den och rulla in igen är nog tricket att föredra.

tack!

Jag kan alldeles för lite om sånt där för att säga något säkert, men jag skulle nog inte våga ta risken.

Det är flera variabler inblandade som gör det riskabelt. Tittar man på kurvor för vanliga färgnegfilmer så fortsätter de ofta förbi 700 nm som väl brukar anses som gränsen för synligt ljus. Så de ser ljus som du inte ser.

Nu vet jag inget om vad en sån där videokamera har för ljuskälla men iittar man i Elfa på IR-dioder så peakar de mellan 880 och 940 nm. De publicerar inga kurvor, men helt och hållet spetsiga kan knappast heller de vara utan de ger säkert ifrån sig visst ljus som närmar sig synliga våglängder.

I mina ögon är risken för en krock överhängande. Och då tillkommer dessutom risken för ströljus från displayer och dylikt på videokameran.

Kamerafilm reagerar på IR ljus.

Har själv gjort det misstaget, fast då med ett par Natt"goggles". De blev inge fint.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar