ANNONS
Annons

IR igen vilken kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttern_

Medlem
Hej!

Läste för några månader sedan ett reportage om ir-foto där man också rekommenderade vissa kameror som hade några år på nacken. Där visades också hur man med en TV-fjärrkontroll kollade hur lämplig kamerans sensor var för att återge IR. Nu hittar jag inte reportaget och undrar om någon kan tipsa var jag kan hitta artikeln. Eller något motsvarande.

Jag har själv börjat testa lite o har skaffat mitt första filter, men min Nikon D90 är inte optimal för ändamålet. Lååååånga exponeringstider med ganska mediokert resultat.
Har för mig att artikeln menade att D40/D50 registerade IRstrålning betydligt bättre. Någon som kan upplysa om egna erfarenheter ang detta.

mvh

Mårten alias Uttern_

Har inte alla digitalkameror ett filter framför sensorn som spärrar IR-ljus? Detta för att sensorn i digitala kameror är känslig även för IR-ljus, till skillnad från vanlig film till analoga kameror. Om man då sätter ett filter framför objektivet som spärrar synligt ljus så blir det bara lite rött ljus i gränsområdet mellan synligt och IR som når sensorn.

Men jag har läst att en del tar bort det här filtret framför sensorn. Kanske är det därför man inte använder sina senaste underverk, utan någon äldre avlagd kamera i stället.

Olle

Har inte alla digitalkameror ett filter framför sensorn som spärrar IR-ljus? Detta för att sensorn i digitala kameror är känslig även för IR-ljus, till skillnad från vanlig film till analoga kameror. Om man då sätter ett filter framför objektivet som spärrar synligt ljus så blir det bara lite rött ljus i gränsområdet mellan synligt och IR som når sensorn.

Men jag har läst att en del tar bort det här filtret framför sensorn. Kanske är det därför man inte använder sina senaste underverk, utan någon äldre avlagd kamera i stället.

Olle

Jo, visst kan man pilla bort filtret framför sensorn. Men olika modeller är ändå olika ir-känsliga. Det var det som var poängen att man faktiskt inte behövde bygga om vissa modeller..

Sonys gamla 2-5Mpixel CCD:er ska vara riktigt bra i de här sammanhangen.
Kameran att leta efter där är Sonys 707 eller 717 med Nightvision.
Den har uppfällbart IR-filter som gör kameran till "mörkerseende".
Då har du en IR-kamera som du inte behöver modda.
Dock har Sony valt att lägga en spärr på exponeringstiden till 1/60s i night visionläget om jag kommer ihåg rätt vilket gör kameran svår att använda i dagsljus.
Avhjälpes med ND-filter.

Själv har jag IR-koverterat en gammal CyberShot 505 genom att plocka bort IR-filtret framför sensorn och ersatt det med glas.
Framför på linsen sitter ett 720nm IR-pass filter.
Funkar bra även om kameran är gammal och har låg bildkvalitet.
Exponeringstiderna i dagsljus är ungefär som när kameran var okonverterad.

Ser att EOS 1000D får oförskämt billigt beggad både här och där på nätet så det kliar lite i fingrarna att
inhandla och slakta en för att se vad som går att göra av den.

Har inte läst vad som finns på länkarna, men D70 och D50 är väl relativt bra för IR-foto utan att behöva modda kameran. Man får dock ändå rätt långa tider. Jag har fotat lite landskap med min D70 + Hoya R72 och då är det ju nerbländat till f/11 eller så och då får man tider runt 5s på ISO200, så det är ju inte riktigt så att man kan handhålla. Man ser ju inte heller i sökaren med filtret monterat så man får ju köra på känn.
Med högre ISO-tal och större bländare kan man ju dock handhålla iaf lite kortare brännvidder, men fortfarande så får man köra på känn om man vill handhålla.

Ska man fota mycket IR så är det ju klart att det kan vara värt att IR-konvertera. Då får man ju korta tider som går att handhålla. Man behöver ju inte heller något filter på objektivet så man ser ju genom sökaren.

Man bör ju även ha ett objektiv som funkar utan att ge hotspots. Jag har bara använt ett objektiv för IR och det är Nikon 18-70 och det funkar utmärkt.

Edit:
Nu hittade jag mitt inlägg i en annan tråd. Visste att jag skrivit ett svar, men tänkte att något gått snett när jag klickade "skicka", men det var alltså dubbeltrådar...

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar