Annons

IR-foto med Minolta/SONY

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Hej,
blev lite inspirerad efter en bra artikel om infraröd fotografering i senaste Shutterbug (som kom i går).
Och där stod att man skulle göra "fjärrkontrolls-testet", alltså ta en bild mot tv-fjärrkontrollen och sedan se om den "via pricken" dök upp. Då skulle ens kamera vara redo för IR-fotografering UTAN att behövas modifieras, stod det.
Och det funkade med min Dynax 5D.
Nu undrar jag, vilka filter rekommenderas?
Går det att få helt ok IR-bilder med hjälp av Hoyas (förhållandevis billiga) IR-filter som t ex finns på Cyberphoto?
t ex:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=IR49

eller blir det bara skräp av bilderna?
Känns nästan för enkelt för att vara sant.
Någon som har erfarenhet av IR-foto med Minolta Dynax5D/7D.

(det som annars är mest häpnadsväckande
med detta inlägg är att jag faktiskt lyckades
få med en bild. Helt fantastiskt!)

Bilagor

• ir-minolta.jpg
    ir-minolta.jpg
    28.1 KB · Visningar: 223
Hoya R72 eller vad det heter verkar vara det de flesta använder, men det finns en hel del saker att tänka på när man fotar IR, jag kan inte så mycket om det själv, men det verkar t.ex. krävas lite jobb för att få de rätta "IR-färgerna", dessutom får man långa slutartider = stativ och fasta motiv.
Sök på Dyxum och du skall finna :)

Jag har ett Hoya R72 till min D7D. Visst funkar det men du ska ha klart för dig att det är lite trixigt på många sätt och vis. När du sätter på IR-filtret så blir det bäcksvart i sökaren, så du måste komponera innan du sätter på filtret. Sedan kommer nästa trix. Det är rätt svårt att sätta skärpan, men med lite övning så kommer man på hur man ska lägga den för att det ska bli optimalt. Man får en förskjutning i skärpan med filtret på. Sedan måste du plåta på stativ. Det blir långa slutartider. När man sedan fått sin bild i kameran så är den långt ifrån färdig. Den är mest röd/vit. Då kommer nästa steg som är en liten vetenskap i sig - att efterbehandla bilden. Det finns en uppsjö med tips på nätet om hur du ska gå till väga i datorn.

Lycka till!
mvh/Ove

Apropå förskjutning av skärpan, har du en Minolta Orginal-glugg så har dom röda markeringar vid fokuseringsvståndsfönstret som gäller vid IR-foto istället för den vanliga vita, det är inte heller samma förskjutning alltid utan den är olika beroende på brännvidden.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar