Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IR-foto för nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dahlhöjd

Medlem
Hej!

Idag får jag mitt IR-filter på 720 nm levererat. Jag har en Nikon D3100 och tänkte pröva filtret på mitt 18-55 VR kitobjektiv. Är det någon här på forumet som har lite tips och trix som jag skall tänka på. Har kollat runt lite och kommit fram till följande:

- Exponeringstid över 30 sek är önskvärt
- (Givetvis) inte fota när det blåser i träd osv...
- Bländarvärde mellan f/8-11
- Fota i läge M
- Stativ

Är det något annat jag skall tänka på?

Jag jobbar vanligvis i PS CS5...har kollat runt lite på nätet vad avser guider för efterbehandling, men om det är någon som har några tips så vore jag tacksam.

mvh!

Johan Dahlhöjd
http://dahlhojdsfoto.blogspot.com/
 
Tycker det är lite bökigt med digitalt, men kul. Eller det är väl alltid relativt bökigt med IR men efterarbetet är bökigt digitalt tycker jag. Själv kör jag RAW och justerar det mesta i Lightroom och finputsar i PS.

Som du vet blir ju tiderna oändliga ungefär med digitalt så stativ och lugnt väder är ett måste. Likaså någon form av självutlösare och speluppfällning. Manuell fokus får det bli, gärna vidvinkel och liten bländare för att täcka upp skärpemissen som lär uppstå då IR-ljus har ett annat brytningsindex än det vanliga. Så låt ett rejält skärpedjup täcka in detta.

Kommer inte ihåg allt detta nu men det kanske var till någon hjälp i alla fall. Får nog ge mig ut och damma av kunskaperna snart. Går och klurar på motiv bara.

//FG
 
- Exponeringstid över 30 sek är önskvärt
Det är inte önskvärt om du inte medvetet vill ha rörelseoskärpa på träd till exempel. Däremot kan det vara nödvändigt eftersom IR-filtret släpper igenom väldigt lite som sensorn kan uppfatta. Det sitter nämligen ett "omvänt" IR-filter framför sensorn som släpper igenom allt utom IR och UV.

- (Givetvis) inte fota när det blåser i träd osv...
Var inte rädd för det! Det kan faktiskt ge ganska intressanta effekter:)

- Bländarvärde mellan f/8-11
En ganska dålig idé faktiskt. Infrarött ljus har lång våglängd, vilket innebär att diffraktion ger större effekt än med synligt ljus, och ger en tydligt uppmjukande effekt som ökar ju mindre bländaröppning du använder. Jag skulle göra tvärtom och använda största öppning på det objektiv du har eftersom det inte har så hög ljusstyrka.

Men, vissa objektiv ger otäcka reflexfenomen i IR-omfånget som kan te sig som en ljus stor blobba mitt i bilden. Om detta uppträder kan du prova en mindre bländaröppning, men det räcker nog gott med f/5,6.

Är det något annat jag skall tänka på?
Japp, du måste troligen fokusera med filtret avskruvat och sen skruva på det igen (vissa kamerors autofokus klarar att "se" genom filtret, men det är ganska ovanligt). Detta kan tyvärr leda till problem eftersom det infraröda ljuset kommer att fokuseras en liten aning annorlunda än det synliga, och helst bör man kompensera för det. Vilket blir svårt med ett objektiv som saknar avståndsskala. Och det är nog därför du hört tipset om att blända ner mer, för då minskar den synliga skillnaden.
Fokus kommer att hamna längre bort än vad autofokusen vill, när du satt på filtret. Så om du ska fotografera ett landskap med skärpa 10 meter och bortåt, bör du istället fokusera på kanske 3 meters avstånd och sen skruva på filtret. Hur mycket inverkan du får av detta fel beror på brännvidden och bländaröppningen. Du får helt enkelt prova dig fram.

Eftersom du troligen får mycket långa slutartider så kan det vara vettigt att i kameran aktivera brusreducering för långa slutartider (ej samma som "vanlig" brusreducering!). Dessutom kan det löna sig att höja ISO till 400-800 för att få något kortare tider. Bruset brukar bli ungefär samma ändå om man närmar sig 30 sekunder vid bas-ISO.
 
Det är inte önskvärt om du inte medvetet vill ha rörelseoskärpa på träd till exempel. Däremot kan det vara nödvändigt eftersom IR-filtret släpper igenom väldigt lite som sensorn kan uppfatta. Det sitter nämligen ett "omvänt" IR-filter framför sensorn som släpper igenom allt utom IR och UV.


Var inte rädd för det! Det kan faktiskt ge ganska intressanta effekter:)


En ganska dålig idé faktiskt. Infrarött ljus har lång våglängd, vilket innebär att diffraktion ger större effekt än med synligt ljus, och ger en tydligt uppmjukande effekt som ökar ju mindre bländaröppning du använder. Jag skulle göra tvärtom och använda största öppning på det objektiv du har eftersom det inte har så hög ljusstyrka.

Men, vissa objektiv ger otäcka reflexfenomen i IR-omfånget som kan te sig som en ljus stor blobba mitt i bilden. Om detta uppträder kan du prova en mindre bländaröppning, men det räcker nog gott med f/5,6.


Japp, du måste troligen fokusera med filtret avskruvat och sen skruva på det igen (vissa kamerors autofokus klarar att "se" genom filtret, men det är ganska ovanligt). Detta kan tyvärr leda till problem eftersom det infraröda ljuset kommer att fokuseras en liten aning annorlunda än det synliga, och helst bör man kompensera för det. Vilket blir svårt med ett objektiv som saknar avståndsskala. Och det är nog därför du hört tipset om att blända ner mer, för då minskar den synliga skillnaden.
Fokus kommer att hamna längre bort än vad autofokusen vill, när du satt på filtret. Så om du ska fotografera ett landskap med skärpa 10 meter och bortåt, bör du istället fokusera på kanske 3 meters avstånd och sen skruva på filtret. Hur mycket inverkan du får av detta fel beror på brännvidden och bländaröppningen. Du får helt enkelt prova dig fram.

Eftersom du troligen får mycket långa slutartider så kan det vara vettigt att i kameran aktivera brusreducering för långa slutartider (ej samma som "vanlig" brusreducering!). Dessutom kan det löna sig att höja ISO till 400-800 för att få något kortare tider. Bruset brukar bli ungefär samma ändå om man närmar sig 30 sekunder vid bas-ISO.

Hej, du verkar veta mycket om saken. :) jag var ute o fotografera me mitt IR filter.. när man kollar på andra Ir foton så får dom in flera olika färger på bilden, mina foton blev ju bara röda/lila om man int hade i Monocrom läget.. eller är dom sedan finslipade i nå program efteråt?
 
Drog igång några blixtar och fotograferade litet människor. Jag behöver starkare blixtar, eller åtminstone blixtar som släpper iväg mer IR-ljus.
 
Hur hanterar man fokusförskjutningen? Ska man fokusera framför eller bakom för att kompensera? Apokromatiska objektiv hanterar ju sånt automatiskt för synliga våglängder, men inte för IR-ljus.
 
Hur hanterar man fokusförskjutningen? Ska man fokusera framför eller bakom för att kompensera? Apokromatiska objektiv hanterar ju sånt automatiskt för synliga våglängder, men inte för IR-ljus.

Om man inte har indikator för fokusering vid IR på objektivet så är det dessvärre bara en ren chansning om man får det man vill i skärpa eller inte om man fotograferar via sökaren.
Finns där markering så visar det precis hur mycket man ska kompensera fokuseringen manuellt vid de olika brännvidderna, men enklast är helt klart att fotografera med Live-view.

Viktigt vid IR fotografering är att använda objektiv som inte har så kallad "hotspot" vid NIR våglängder.
Även dyra objektiv med indikator för fokusering vid IR kan vara riktigt dåliga för IR.

Enklast är att söka på nätet efter "infrared lens hotspot list" så får man upp objektiv där folk testat hur bra de är vid IR och vilka objektiv man ska undvika att använda.
 
IR-fotografering....

Hej,

Efter ca 3 års fotande är det dags att ge sig på IR fotografering,
har länge velat testa så nu j.....

Har hittat en del tips å trix här och där men tänkte höra med er som
kanske har mer erfarenhet,

Först å främst så lästa jag att man tydligen växlar röd med blå kanal,
(Om man vill) dom bilder jag sett i samband när detta nämnts är precis
vad jag är ute efter men hur gör man detta? Jobbar i Lightroom.

Och sen, låt säga att jag väljer ex glödlampa på vitbalansen, där kan jag sen kan
gå vidare och ställa balansen i en graf själv, är det åt någon visst håll man
kan gå som främst underlättar?

Såg på någon film att killen fotade rätt ner i det gröna gräset innan
han tog sin IR exponering, ?? Såg att jag kan göra något liknande
om jag sätter min vitbalans på PRE.

Förstår självklart att man får pröva sig fram men lite tips är alltid välkomna!

Kommer att använda mig av en Nikon D3200 // ett 16-85mm ( såg i någon lista att
detta inte ska ge någon "hot spot" ) och börjar med ett Haida 720.

Har också testat att fota fjärrkontrollen och det gick bra :)

Tack på förhand!!
 
Tack till både Stefan och Peter för svaren :)


Fick filtret idag och har tagit ca 20 bilder redan ikväll, riktigt kul men kräver
träning, lekte lite i LR med dom, inte så nöjd, finns liksom inget sting i bilderna.
 
Bilden du länkar till är helt magisk! grymt fin, tack Stefan.


/mathias

Tack, men tänk på att vill du göra det mesta i ex LR så rekommenderar jag starkt att göra en kameraprofil. Ska du köra det i photoshop med majoritetens internetguider med färgväxling så behövs det inte.

/Stefan
 
Hej Stefan,

om du har tid å lust så får du väldigt gärna förklara vad kameraprofilen gör/innebär?
hajjar ingenting...


Var ute 2 tim idag igen, fotoandet i IR går bra, blir ganska nöjd med bilderna nu efter en hel del testande idag, nu rycker man håret istället när man inte kan efterbehandligen, vill absolut inte ifrågasätta något men om jag skulle vilja växla kanalen blå och röd som en del verkar göra, kan man ladda ner/köpa något tillbehör till LR för att göra detta?

Frustrerad!


Tack på förhand!

/mathias
 
Sitter inte vid datorn. Men växla färger kan du bara göra i photoshop eller liknande. Inte i Lightroom. Ska visa vad profilen gör när jag är vid datorn.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
1. Standardinställningar i LR , Kamerans vitbalans
2. Som 1 fast vitbalansen manuellt satt på grönt (inom IR kommer grönt bli vitt)
3. Som 1 fast kameraprofilen (kamerakalibreringen) för IR i LR vald
4. Som 2 med rätt kamerakalibrering
5. Som 4 med resterande justeringar i Developmodulen.



/Stefan
 

Bilagor

  • 20130419-256B6177.jpg
    20130419-256B6177.jpg
    139.3 KB · Visningar: 29
  • 20130419-256B6177-2.jpg
    20130419-256B6177-2.jpg
    134.5 KB · Visningar: 32
  • 20130419-256B6177-3.jpg
    20130419-256B6177-3.jpg
    135.6 KB · Visningar: 33
  • 20130419-256B6177-4.jpg
    20130419-256B6177-4.jpg
    133.3 KB · Visningar: 32
  • 20130419-256B6177-5.jpg
    20130419-256B6177-5.jpg
    223.3 KB · Visningar: 30
OJ!!


Stort tack :) ska ge mig på att skapa en kameraprofil i LR och labba vidare, kika in på min sida å tyck till om du vill, lagt upp 2 IR foton, ett före och sen efter.


Tack!

/mathias
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar