Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IR filter

Produkter
(logga in för att koppla)

mikj

Aktiv medlem
Har plöjt igenom forumet om IR, men har ändå kvar några frågor:

Vad är skillnaden mellan IR filter som är av gelatin och glas? Vad blir bäst? Vad är skillnaden på Hoyas och Wrattens IR-filter?

Endel filter är på 49mm medans andra är tex 58mm. Är det en passform eller är längre bättre? hur?

Jag ser en klar nackdel med filter som släpper endast genom ljus med längre vågländer tex 720nm. (Längre slutartider). Men vad är fördelen?
 
ir ljus

För det första är jag inte så säker och det kan bli fel när jag förklarar men jag kunde inte låta bli.

Börjar med att säga att "vitt" ljus är en blandning av alla färger vilket men kan se på regnbågen den har blivit uppdelad där ljuset bryts i en vattendroppe.
Det ljus som vi kan se är mellan ca 390-690nm och börjar med violett,blått, grönt, gult, orange , rött som tillslut övergår till infrarött.

Med ett filter tex 720nm så blockerar men allt ljus som ligger under dvs det som vi kan se och ljuset som passerar obehindrat genom filtret är betydligt svagare och det är svårt att tillverka en film som är känslig, för värme utstrålar Ir ljus.

Med känslig Ir utrustning kan man fotografera ett hus och se var det är dåligt isolerat och läcker värme, men kan fotografera åkrar från flygplan och se vad bonden odlar m,m.

Skillnaden mellan ett 48mm och 58mm är vilken diameter det har för att passa i gängan på objektivet (filtergängan) brukar stå i fronten och har men flera objektiv köper man efter den största gängan och sen anpassningsringar till de mindre.

Glas eller gelatin????? Jag föredrar glas i filter känns stabilare och lättare att sköta. Gelatin tror jag är tunnare och lättare fysiskt.

Varje våglängd av ljuset bryts olika i objektiven och längre telen är oftast kompenserade mot det såkallade APO (tar någon annan hand om som kan det bättre).
Även Ir bryts olikt och i större grad om jag tror rätt, på en del objektiv finns ett rött sträck som visar var avståndet skall ställas vid Ir fotografering.

Förfaringen blir att men ställer skärpan och kompositionen utan filter sedan tittar man på skärperingen och monterar filtret utan att rubba inställningen därefter skall men vrida ringen så att det stället som var rakt framför skärpesträcket hamnar framför Ir skärpesträcket oftast rött. Täck för okularet och exponera med den tid man tror på.


Om man nu kör digitalt så är censorn oftast känslig för Ir och det kan, kanske, eventuellt ställa till det för auto fokusen löses lättast med ett filter som blockerar allt ljus från 700nm och uppåt tex B+W 77E 489.

Nu är det daxs för mig att ducka och hoppas att ev fel kan rättas till.

Jocke
 
okej, tack så mycket!

Nu gäller det bara att välja ett bra objektiv att köpa till min Canon digital. Som ska funka för landskapsfoto och ha röd markering.

Nån som har tips?
 
Re: ir ljus

rosberg1 skrev:
För det första är jag inte så säker och det kan bli fel när jag förklarar men jag kunde inte låta bli.

Börjar med att säga att "vitt" ljus är en blandning av alla färger vilket men kan se på regnbågen den har blivit uppdelad där ljuset bryts i en vattendroppe.
Det ljus som vi kan se är mellan ca 390-690nm och börjar med violett,blått, grönt, gult, orange , rött som tillslut övergår till infrarött.

Med ett filter tex 720nm så blockerar men allt ljus som ligger under dvs det som vi kan se och ljuset som passerar obehindrat genom filtret är betydligt svagare och det är svårt att tillverka en film som är känslig, för värme utstrålar Ir ljus.

Med känslig Ir utrustning kan man fotografera ett hus och se var det är dåligt isolerat och läcker värme, men kan fotografera åkrar från flygplan och se vad bonden odlar m,m.

Skillnaden mellan ett 48mm och 58mm är vilken diameter det har för att passa i gängan på objektivet (filtergängan) brukar stå i fronten och har men flera objektiv köper man efter den största gängan och sen anpassningsringar till de mindre.

Glas eller gelatin????? Jag föredrar glas i filter känns stabilare och lättare att sköta. Gelatin tror jag är tunnare och lättare fysiskt.

Varje våglängd av ljuset bryts olika i objektiven och längre telen är oftast kompenserade mot det såkallade APO (tar någon annan hand om som kan det bättre).
Även Ir bryts olikt och i större grad om jag tror rätt, på en del objektiv finns ett rött sträck som visar var avståndet skall ställas vid Ir fotografering.

Förfaringen blir att men ställer skärpan och kompositionen utan filter sedan tittar man på skärperingen och monterar filtret utan att rubba inställningen därefter skall men vrida ringen så att det stället som var rakt framför skärpesträcket hamnar framför Ir skärpesträcket oftast rött. Täck för okularet och exponera med den tid man tror på.


Om man nu kör digitalt så är censorn oftast känslig för Ir och det kan, kanske, eventuellt ställa till det för auto fokusen löses lättast med ett filter som blockerar allt ljus från 700nm och uppåt tex B+W 77E 489.

Nu är det daxs för mig att ducka och hoppas att ev fel kan rättas till.

Jocke
Tänkte bara att jag skulle förtydliga lite. En standard digitalsensor är känslig för så kallat NIR (Near Infra Red) så man kan alltså fotografera värmestrålning som har betydligt längre våglängder.
Dessutom sitter det alltid ett filter framför sensorn som filtrerar bort IR och UV då det kan ställa till det för både AF och färger. Olika kameror har olika starka filter och lämpar sig därför olika bra för IR fotografering. Nikon är till exempel generellt bättre än Canon och vill minnas att D70 och D50 är de bästa. Vill man satsa ordentligt så plockar man bort filtret som sitter framför sensorn och byter ut det mot ett filter som blockerar allt utom just IR ljuset. Då fungerar ljusmätning och AF som vanligt men alla bilder blir IR.
 
Re: Re: ir ljus

Zotamedu skrev:
.......Vill man satsa ordentligt så plockar man bort filtret som sitter framför sensorn och byter ut det mot ett filter som blockerar allt utom just IR ljuset. Då fungerar ljusmätning och AF som vanligt men alla bilder blir IR.
Du menar väl att sätta ett filter på objektivet? Hur ska man annars komponera osv.?
 
Re: Re: Re: ir ljus

Bofoto2 skrev:
Du menar väl att sätta ett filter på objektivet? Hur ska man annars komponera osv.?
Nej man sätter ett IR filter framför sensorn. ljusmätningen och det funkar fortfarande och du komponerar ju genom en spegel och inte via sensorn :p
 
mikj skrev:

Jag ser en klar nackdel med filter som släpper endast genom ljus med längre vågländer tex 720nm. (Längre slutartider). Men vad är fördelen?

En självklar fördel är att du får starkare IR-effekt på dina bilder. Eller vad menar du? Allt under 720nm är närmare vanligt, synligt rött och IR-effekten blir svagare.

Om man har en omodifierad DSLR, så är det kanske inte så smart att köpa andra IR-filter än just 720nm. Min modifierade Fuji S9100 är känslig upp till 1100nm, så man kan ta bilder med ett 1000nm-filter. Min EOS 5D däremot, ger bara gråa bilder med det filtret. Inte underexponerade, men bara gråa, som om sensorn inte alls vill vara med o leka vid 1000nm.
 
Jag är väldigt sugen på att köpa ett IR-filter, det ska väl inte vara något problem att använda då jag sitter inne på en Pentax K100D?
 
Jonatan89 skrev:
Jag är väldigt sugen på att köpa ett IR-filter, det ska väl inte vara något problem att använda då jag sitter inne på en Pentax K100D?
Nej, men du får längre slutartider, så stativ kanske behövs. Jag har inte provat än på min K100D men har för mig att det ska gå bättre än på K10D, alltså den har inte så hård IR-filtrering(Filteret framför sensorn tar bort IR mer eller mindre, men ett IR-filter på objektivet plockar bort "allt" utom IR).
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar