Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IR-Filter vilken Våglängd (nm) är lämplig

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrick-L

Medlem
Hej Allesamman,

Tänkte jag skulle ta mina första stapplande steg med IR foto.
Jag använder Canon 40D. Såg på EbaY att OEC har Ir-filter med olika våglängder, 720, 850 och 950nm. Då inställer sig ju frågan vilken våglängd är lämpligast till en Camera av typen Canon 40D?

Råd och tips i ämnet emottages tacksamt.

Mvh
Patrick
 
Kameran har oftast ett filter framför sensorn, som utesluter både IR- och UV-ljus. "Avrullningen" för kurvan ser naturligtvis helt olika ut för olika kameror, men jag tror att vi kan se en trend som gör att nyare kameror klipper IR högre upp i registret än äldre kameror.

Det IR-filtret (alltså det du sätter frampå objektivet) ska göra är att stänga ute det synliga ljuset och släppa igenom IR, men då gäller det att kamerans inbyggda filter inte är alldeles för aggressivt. Har kameran ett filter som släpper igenom mycket IR så kan du välja ett IR-filter som klipper lägre i frekvens (längre våglängd). Det ger mer "ren" IR-karaktär till bilderna. Har kameran däremot ett starkt filter framför sensorn så måste du använda ett IR-filter som släpper igenom kortare våglängder.

Hur som helst så tror jag att 720 nanometer är vettigt till vanliga digitala systemkameror. Det är strax nedom synligt ljus, och antagligen precis på gränsen där sensorfiltret börjar klippa på en 40D. Väljer du ett filter med längre våglängdsindex så kommer du att behöva exponera väldigt länge för att få en vettig bild.
 
Tack, ok så jag har beställt ett OEC IR 720nm 77mm nu. Jag är bara lite frågande till varför man skulle vilja använda filter med en högre våglängd som tidigare nämnts.I vilka siyuationer eller till vilken hårdvara är dessa tillämpliga?
 
Jag kapar tråden litegrann, hoppas att det är okej.

Jag letar efter ett "filter" till interna blixtar som bara släpper igenom IR-ljus, dvs blockerar allt det synliga ljuset. Jag ska ha det för att trigga externa blixtar via den interna utan att det fula ljuset från den interna ska "störa bilden". Kameran jag använder är en D80, om det spelar någon roll.

Det känns som om Kaffebrus borde ha denna typ av produkt, men vad kallas den? Vad ska jag söka på? Kan det finnas billigt på eBay?
 
Hej Patrik,

IR-filter med längre våglängd än 720nm som Hoya R72 är absolut användbara för digital IR-fotografering men kräver lite mer så att säga. Kamerans sensor går vanligtvis ner till ca 1200nm men begränsas radikalt av det "hot mirror" filter som sitter framför sensorn i alla moderna kameror för att förhindra färgskiftningar etc som kan orsakas av NIR (near infrared).

Trenden är att nyare kameror har ett kraftigare filter framför sensorn. Ett filter med 720nm ligger såpass nära våglängden för rött att det "slinker igenom" en del NIR till sensorn men man får betydligt längre slutartider än med synligt ljus.

Ett filter med längre våglängd (>720nm, typ B+W 093 med 830nm brytpunkt vid 50% genomlysning) fungerar också till de flesta kameror men dock med avsevärt längre slutartider till följd, eftersom filtret framför sensorn i kameran är mer effektivt ju längre bort från synligt ljus man kommer.

Hoya R72 överlappar lite med synligt ljus (rött) och släpper således igenom lite ljus även från de kortare våglängderna (främst grön kanal) vilket resulterar i att man kan få med lite färginformation i IR-bilderna (bilden blir inte helt monokrom). Efter justering av vitbalans i RAW-filen kan man urskilja partier med skiftande nyanser, t.ex. skillnad mellan blå himmel och grönt gräs.

Ett svartare filter typ B+W 093 med 830nm filtergräns (ser helt svart ut för blotta ögat, ett Hoya R72 ser djupt rött ut om du tittar mot en stark lampa) släpper igenom mycket lite synligt ljus och ger således en i det närmaste monokrom bild utan skiftande nyanser. En ofta önskad effekt med de svartare filtren är ökad kontrast mellan himmel och grönska som exempel.

Om man modifierar kameran och monterar ett IR-filter framför sensorn kommer man erfara en ganska stor skillnad mellan 720nm och de svartare filtren, ett motsvarande Hoya RM90 med ca 900nm ger en nästan helt svartvit, kontrastrik JPEG från en modifierad Nikon D40 som exempel, varvid ett Hoya R72 ger mer färginformation.

Det är en smaksak alltså. :)

Jag har laborerat en del med B+W 093 på en Nikon D300 och det fungerar men dock med extremt långa slutartider. D40 däremot har ett mycket slappare filter framför sensorn och är ganska tacksam för IR.

Tänk på att längre våglängd vid IR innebär att objektivens avståndsmätare inte stämmer och autofokusen sätts ur spel (gäller främst DSLR, kompaktkamerornas kontrastmätande autofokus brukar fungera fint med IR) man kan alltså behöva experimentera sig fram till skarpa bilder. Man kan använda ganska stor bländare också då skärpedjupet blir större vid en given bländaröppning. Det är oftast att föredra att använda stor bländare vid IR eftersom skärpan fort blir sämre vid bländare mindre än f/8 eller så pga diffraktion.

Hoya RM90 och de andra "svarta" filtren används flitigt vid teknisk fotografering vid t.ex. brottsutreding och medicinska ändamål samt vid undersökning av växtlighet etc.

Det var mycket läsning men hoppas det gav något. :)

Mvh Martin
 
Jag kapar tråden litegrann, hoppas att det är okej.

Jag letar efter ett "filter" till interna blixtar som bara släpper igenom IR-ljus, dvs blockerar allt det synliga ljuset. Jag ska ha det för att trigga externa blixtar via den interna utan att det fula ljuset från den interna ska "störa bilden". Kameran jag använder är en D80, om det spelar någon roll.

Det känns som om Kaffebrus borde ha denna typ av produkt, men vad kallas den? Vad ska jag söka på? Kan det finnas billigt på eBay?

Olle - Det du behöver är en "IR-panel" som man monterar i blixtskon och fäller ner en panel framför den interna blixten. Finns original från Nikon och kostar ungefär en hundralapp. Se länk: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5014835

Använder denna på min D300 och D80 och det funkar kanon till SB-600/800!!

Mvh Martin
 
Hej Martin, Tack för ett du tog dig tiden att besvara så uttömmande. Då är alltså bara att sätta igång och prova vilken bländare som fungerar med 40D men som jag förstått det hela så börjar man med att ställa fokus manuellt och sedan i det sista gå till AF.

Återigen Tack för svaret.


Hej Patrik,

IR-filter med längre våglängd än 720nm som Hoya R72 är absolut användbara för digital IR-fotografering men kräver lite mer så att säga. Kamerans sensor går vanligtvis ner till ca 1200nm men begränsas radikalt av det "hot mirror" filter som sitter framför sensorn i alla moderna kameror för att förhindra färgskiftningar etc som kan orsakas av NIR (near infrared).

.

Det var mycket läsning men hoppas det gav något. :)

Mvh Martin
 
...men som jag förstått det hela så börjar man med att ställa fokus manuellt och sedan i det sista gå till AF.
Problemet är att du först måste skruva av filtret för att kunna fokusera (man ser inte ett jota genom det), och när du sen skruvar på filtret så kommer tyvärr inte fokus att stämma särskilt bra. Detta eftersom IR-ljus bryts lite annorlunda än synligt ljus. Ett objektiv med låg kromatisk aberration bör funka skapligt, eftersom det indikerar att det är liten skillnad i brytning mellan olika våglängder. Emellertid kan man ändå behöva justera fokus en smula när man sätter på filtret. Många äldre objektiv har en alternativ markering på fokusskalan för IR-fotografering, som man kan följa.
 
Problemet är att du först måste skruva av filtret för att kunna fokusera (man ser inte ett jota genom det), och när du sen skruvar på filtret så kommer tyvärr inte fokus att stämma särskilt bra. Detta eftersom IR-ljus bryts lite annorlunda än synligt ljus. Ett objektiv med låg kromatisk aberration bör funka skapligt, eftersom det indikerar att det är liten skillnad i brytning mellan olika våglängder. Emellertid kan man ändå behöva justera fokus en smula när man sätter på filtret. Många äldre objektiv har en alternativ markering på fokusskalan för IR-fotografering, som man kan följa.


Ok fick filtret idag, tyvärr så hade de skickat ett 72mm istf 77mm. Någon som behöver ett med 72mm gänga?....
Tack igen för vägledningen, nu vet jag en del om hur gå till väga på fältet, blir säkert en del "trial and error" men återkommer gärna med ev frågor som säkert kan uppstå längs vägen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.