Annons

ir filter till Powershot s2is?

Produkter
(logga in för att koppla)

Schultzén

Medlem
Hej allesammans!
Kollat igenom forumet men inte lyckats hitta någon tillfredställande svar så därför rådgör jag nu eliten här =).
Suttit ett bra tag och kollat in alla fina IR-bilder här på fotosidan och självklart vill man själv då försöka ta några fina bilder.
Så jag undrar därför om man kan ha IR-filter till Canons Powershot s2is, och isåfall vilken styrka man ska ha på den med tanke på den låga högsta slutartiden på 15 sekunder?
Vill också gärna veta en del om vad dom olika styrkorna på filtrena har för effekt på slutresultatet och hur stor skillnaden på IR-filter och s.k. "near infrared"-filter är.
Tackar på förhand!

Tyvärr kan jag inte svara på hur bra S2IS är för IR-foto.

Skillnaden mellan olika filter är främst själva brytningsfrekvensen. Dvs vid vilken frekvens de börjar stänga ute ljuset. Mitt Hoya R72 börjar bryta vid 720nm och släpper då igenom en liten mängd synligt ljus, men mestadels bara IR. Detta filter är nog det som är vanligast vid IR-foto med digitalkameror.
En del kameror som har hög känslighet för IR-ljus kan det funka att använda tillsammans med ännu "mörkare" filter.

Fördelen med ett filter som tex Hoya R72 är att man får en relativt kort slutartid, jämfört med de mörka filtren. Det faktum att man även får in en del synligt ljus gör att de kan användas för "färg-IR", som i bilden nedan.

http://dumbo.mine.nu/photo/gallery/albums/userpics/10001/ir_try.jpg

Med ett "mörkare" filter så får man en starkare IR-effekt, dvs mörkare himmel och mer dramatiska moln osv, men man får nöja sig med en mer monokrom bild och i en del fall får man VÄLDIGT lång slutartid.

Jag vet, som sagt, inte hur lämplig S2IS är för IR. Kanske någon annan fyller i här, annars kan du göra ett försök att ställa frågan (eller söka lite) på dpreviews forum. Ett Hoya R72 kostar ju dock inga enorma summor till en S2IS, om du redan har filteradaptern, så det går ju att chansa åxå. Funkar det inte så kan du ju sälja det på tradera, eller något, utan att ha förlorat särskilt mycket pengar.

Hej igen!
Tack så hemskt mycket för informationen, hjälpt mig extremt mycket =). Kollat lite på dpreview men visste faktist inte att dom hade ett forum, så ytterligare plus till dig för at ha upplyst mig =).
Skickat efter ett Hoya R72 filter nu, så ska vi se hur det fungerar.
Måste bara tillägga: väldigt fina bilder i dina album Robert, gillade den svarta IR-bilden starkt.
Återigen: tack för hjälpen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar