Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IR-film i eos5a?

Produkter
(logga in för att koppla)

micro

Aktiv medlem
Halloj.
Tänkte försöka mig på IR-fotografering och har läst lite smått på nätet om detta.

Men jag hörde nån stans att jag kunde få problem med att använda IR-film i min eos5a eftersom räkneverket använder nån slags IR-ljus, som alltså skulle skada filmen...
Någon som vet om det ligger någon sanning i detta eller har nån erfarenhet med IR och eos5?

Likaså sa nån att det kan bli bekymmer med att ha IR-film i min gamla Canon AE-1, eftersom den har tygredåslutare och att IR-ljuset tar sig igenom det. Nån som vet hur det ligger till med detta?
Mvh Micke

Nu kommer jag inte ihåg hur det var med AE1 trots att jag hade en för 100 år sean.
Men på äldre modeller är det inte ovanligt med tydklädda slutarridåer.

Vad du ska tänka på utöver dessa frågor är att IR-film kräver en justering av fokuseringen, titta efter den röda punkten på ditt objektivs avståndsskala.

Många EOS-kameror använder sig av IR-ljus (en liten IR-diod) för att hålla koll på filmframmatningen, däribland EOS 5

Följande kameror, med reservation för tillfällig sinnesförvirring, har mekaninsk frammatning (EOS 1V använder IR, men är skyddad på något sätt): EOS 1 (och 1N), RT, 10, 600, 620, 650, 750, 850 och 1000 (alla varianter)

Vad det gäller din gamla kamera vet jag inte med säkerhet, men enligt de instruktionsböcker som är publicerade on-line går det utmärkt att använda en AE-1 till IR-fotografering trots tyg-slutaren om man använder ett rödfilter. Tänk på "IR-förskjutningen" av fokuspunkten också (markeras på objektivets avståndsskala...)

Testa en rulle kanske... Det finns IR-film med olika känslighet, och vissa filmer skall enligt rykten kunna gå att använda i en EOS, oavsett frammatning, men jag har inte prövat...

/Ingo

Tack för svaren. Det där med fokuseringen kände jag till, men jag ska nog läsa lite mer om hur man exponerar filmen innan jag testar.
Tänkte inte gå in så seriöst på detta utan bara prova för skojs skull, så det blir inte till att köpa in några dyra filter. Men jag har ett rödfilter, 25a, liggandes i väskan, så jag tänkte prova med detta. Nån som kan säga redan nu att det är åt helsike så fram med det bara.

Har jag förstått saken rätt att det är klokare att testa med min gamla AE-1a istället för EOSen? Nån som vet VILKA filmer som kan användas till EOS, som Ingo nämnde?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar